مدیریت شهریویژه

از لزوم واگذاری اختیارات به شهرداری تا تعیین تکلیف مسئولیت دستگاه‌ها

برگزاری دومین جلسه ساماندهی مبادی ورودی شهر قم:

در دومین جلسه ساماندهی مبادی ورودی شهر قم بر مشارکت و همکاری همه دستگاه ها با مدیریت شهری در جهت ساماندهی ورودی ها تاکید شد.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم با تأکید بر ضرورت بازطراحی گیت عوارضی قم-تهران، گفت: این گیت باید کامل تحویل شهرداری شود تا با اجرای طرح‌های کندرو بتوان ساماندهی را به‌سرعت انجام داد.

مهدی اصفهانیان مقدم در دومین جلسه ساماندهی مبادی ورودی شهر قم، با تأکیدات استاندار و شهردار قم و پیگیری در سطح معاونت‌ها، این ساماندهی در دستور کار قرار گرفته است که اولویت نخست آن ساماندهی ورودی از سمت تهران به قم است.

وی با بیان اینکه شهر قم دارای 7 ورودی بوده که تقریباً از یک دهه گذشته مطالعات و به فراخور ساماندهی آن‌ها در دستور کار بوده و انجام‌شده است، ابراز کرد: ساماندهی ورودی شهر قم از سمت تهران تا عوارضی کاشان و ورودی گرمسار نیاز به ساماندهی ویژه داشته که در دستور کار قرار گرفته است.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم، نخستین اولویت در این ساماندهی را طبق پیگیری مراجع بالادستی، اقدامات کوتاه‌مدت، هویت‌ساز، سیما و منظر و سریع الاجرا دانست و ادامه داد: در این ساماندهی توجه به حسن معنوی و ایجاد هویت شهری موردتوجه قرار گرفته است.

ساماندهی مبادی ورودی نیاز به طرح و همراهی استانی دارد

وی با تأکید بر اینکه ساماندهی اساسی نیاز به احداث چندین تقاطع و مسیرهای تندرو و کندرو دارد، یادآور شد: هزینه‌های سرسام‌آور این موضوع و خارج از محدوده بودن و حریم راه‌ها اجرای آن‌ها را با مشکل روبرو کرده است ولی می‌توان به ضوابط بصری و سیما و منظر آن‌ها بیشتر رسیدگی کرد.

اصفهانیان مقدم از حفظ مکان فعلی عوارضی قم-تهران طبق مصوبات استانی خبر داد و گفت: شهرداری اقدامات خوبی مانند بوستان فدک، بوستان ولایت، شهربازی فدک، ساماندهی اطراف مسجد اهل‌بیت(ع)، احداث فضای سبز و… در سال‌های گذشته انجام داده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از آشفتگی‌های این ورودی خارج از چارچوب وظایف شهرداری و در حوزه ادارات کل راهداری و راه و شهرسازی است، اضافه کرد: در این ساماندهی‌ها باید توجه کامل به زیرساخت‌های عمرانی، خدماتی، شهرسازی و فرهنگی شود و نمی‌توان برخی طرح‌ها را به‌صورت مقطعی انجام داد.

ضرورت بازطراحی گیت عوارضی قم-تهران

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم، وجود برخی از این آشفتگی‌ها را به علت عدم همراهی برخی دستگاه‌ها و نهادها برشمرد و مطرح کرد: نمی‌توان جزیره‌ای عمل کرد و باید همه در چارچوب یک طرح استانی اجرایی شود.

وی با اشاره به اهمیت تغییر کارکرد گیت ورودی و واگذاری این گیت به شهرداری اظهار داشت: یکی از اقدامات کوتاه‌مدت در این راستا، واگذاری 2 سازه تبلیغات محیطی برای خوشامدگویی و تبلیغات مناسبتی با توجه به وجود بیش از 18 مناسبت ملی و مذهبی در قم است.

اصفهانیان مقدم با تأکید بر ضرورت بازطراحی گیت عوارضی قم-تهران، اذعان کرد: این گیت باید کامل تحویل شهرداری شود تا با اجرای طرح‌های کندرو بتوان ساماندهی را به‌سرعت انجام داد.

لزوم تدوین طرحی مشترک و متمرکز برای ساماندهی‌ها

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم نیز دراین جلسه با تأکید بر اهمیت تفکیک وظایف شهرداری و دیگر دستگاه‌ها برای ساماندهی ورودی‌های شهر گفت: آنچه که تاکنون در اختیار شهرداری بوده انجام‌شده و خارج از محدوده‌ها باید تعیین تکلیف شود.

عباس حلوایی زاده با اشاره به لزوم تدوین طرحی مشترک و متمرکز برای ساماندهی‌ها اظهار داشت: می‌توان این طرح‌ها در قالب برنامه‌های کوتاه‌مدت و درازمدت تعریف کرد.

وی با تأکید بر اهمیت تفکیک وظایف شهرداری و دیگر دستگاه‌ها برای ساماندهی ورودی‌های شهر ابراز کرد: آنچه که تاکنون در اختیار شهرداری بوده اعم از احداث فضای سبز، اقدامات عمرانی، فضاسازی و… انجام‌شده و خارج از محدوده‌ها باید تعیین تکلیف شود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم ادامه داد: در مبادی ورودی‌ها اعم از تهران، کاشان و خداکرم، منطقه سه در سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی انجام داده و بودجه‌های مشخص و پروژه‌های مختلفی نیز اجرایی شده است.

وی یکی از اولویت‌ها در ساماندهی ورودی از سمت تهران را اجرای مسیر کندرو دانست و گفت: مطالعات آن در سال‌های گذشته انجام‌شده و باید این مسیر اجرایی شود تا بتوان دیواره سازی، فضای سبز، سیما و منظر، تبلیغات محیطی و… را انجام داد.

وجود طرح‌های مطالعاتی و طرح جامع برای مبادی ورودی‌ شهر

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم نیز در این جلسه از وجود طرح‌های مطالعاتی و طرح جامع برای ساماندهی ورودی‌های شهر قم خبر داد.

مجید متین فر با اشاره به اهمیت تدوین نقشه راهی مشخص برای این ساماندهی‌ها در شهرداری، اظهار داشت: وحدت رویه و ارائه آمارها باید مشخص باشد تا دچار تناقضات نشویم.

وی با بیان اینکه همه مبادی ورودی شهر قم به‌غیراز جاده قدیم اصفهان دارای طرح مطالعاتی است، ابراز کرد: 2 محور نیز در چند ماه گذشته مطالعات آن به اتمام رسیده است که ورودی سمت جعفریه دارای مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان بوده و در سال‌های گذشته انجام‌شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم با تأکید بر اینکه چندین تقاطع غیرهمسطح برای این ورودی‌ها توسط مشاور پیش‌بینی‌شده است، تصریح کرد: در این ساماندهی‌ها توجه به هویت بخشی شهر قم موردتوجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به اهمیت توجه به المان‌های هویت‌ساز و نورپردازی‌های مشخص به‌عنوان طرح کوتاه‌مدت در ساماندهی‌ها، یادآور شد: طرح جامعی برای ساماندهی مبادی‌ها به‌ویژه ورودی از سمت تهران توسط شهرداری قم تدوین‌شده که نیاز به همراهی دیگر دستگاه‌ها دارد.

مدیرعامل سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهرداری قم:

ضرورت احداث سردرب‌های هویتی در ورودی‌های شهر قم

مدیرعامل سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهرداری قم نیز در این جلسه گفت: ساماندهی فضای سبز از عوارضی تهران تا ابتدای آزادراه امیرکبیر در ماه‌های آینده اجرا می‌شود.

پیام جوادیان در دومین جلسه ساماندهی مبادی ورودی شهر قم، با اشاره به برگزاری چندین جلسه برای تدوین نقشه راهی برای ساماندهی مبادی ورودی شهر اظهار داشت: اولویت‌بندی این کارها معطوف به محدوده شهر صورت گرفته است.

وی نخستین اولویت سازمان سیما و منظر و فضای سبز را ساماندهی عوارضی قم-تهران دانست و افزود: این محور به علت تردد بالا، فرصتی برای اجرای اقدامات معماری، جداره سازی، پوسته سازی و نورپردازی است و برای ایجاد حسن و حال مناسب برای ورود به شهر نیاز به اجرای سردربی هویت‌ساز در این عوارضی هستیم.

مدیرعامل سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهرداری قم ادامه داد: غیر از عوارضی قم-تهران، می‌توان برای دیگر ورودی‌های شهر نیز این سردرب های مناسب، هویتی و المانی را با موضوعات مشخص طراحی و اجرا کرد.

وی با تأکید بر اینکه پوشش 70 درصدی فضای سبز عوارضی تهران تا عوارضی کاشان انجام‌شده است، ادامه داد: 30 المان ازجمله نورپردازی از عوارضی تا میدان شهدای 72 تن اجرایی شده است و به‌زودی 10 المان دیگر که بیشتر سان لایت و نوری بوده نیز نصب می‌شود.

جوادیان از نصب پلاک شهدا بروی تمامی تیرهای برق این محور خبر داد و گفت: ساماندهی فضای سبز از عوارضی تهران تا ابتدای آزادراه امیرکبیر در ماه‌های آینده اجرا می‌شود.

وی بر آمادگی برای اجرای دیواره سبز در ابتدای ورودی قم از سمت تهران اشاره کرد و افزود: ما در ساماندهی ورودی شهر قم به دنبال درآمدزایی از سازه‌های تبلیغاتی نیستیم و با یکسری تغییرات می‌توان در کوتاه‌مدت وضع این ورودی را تاحدودی رفع مشکل کرد.

ساماندهی عوارضی قم-تهران نیاز به برداشت وضع موجود دارد

مدیر منطقه سه شهرداری قم نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت برداشت وضع موجود عوارضی قم-تهران برای مشخص شدن آشفتگی‌ها گفت: این اقدام در کوتاه‌مدت بسیار مهم است و می‌توان از آن برای بهبود سیما و منظر و رفع زوائد بصری استفاده کرد.

مهرداد روحانی وزیری با بیان اینکه 3 ورودی شهر قم در منطقه 3 قرار دارد، اظهار داشت: 5 پروژه در بلوار شهید سلیمانی شامل مسیرهای دسترسی به‌صورت کامل اجرایی و اصلاح شد.

وی از پیش‌بینی اجرای 7 پروژه در بلوار شهید خداکرم خبر داد و تصریح کرد: 4 پروژه آن تاکنون اجرایی و انجام سه پروژه آسفالت مسیر رفت‌وبرگشت، اجرای دوربین‌های کنترل سرعت و ایجاد کمربندی در حریم راه و به‌موازات بلوار شهید خداکرم در دست اقدام است.

مدیر منطقه سه شهرداری قم ادامه داد: ساماندهی مبادی ورودی و عوارضی قم-تهران اقدامی بین دستگاهی است و در این مبادی شهرداری با اجرای پروژه‌های مختلف مانند بوستان ولایت، بوستان فدک، رستوران آبشار، شهربازی فدک و… تلاش‌های زیادی انجام داده ولی بخش مهمی خارج از وظایف شهرداری است.

وی جمع‌آوری کانکس‌ها، نورپردازی، نصب پرچم مرتفع در میدان شهدای 72 تن را از دیگر اقدامات برشمرد و گفت: پیمانکار پروژه بهسازی جلوی پایانه مسافربری شهدای 72 تن مشخص‌شده که به‌محض ابلاغ پیمان، عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

روحانی وزیری با اشاره به اهمیت برداشت وضع موجود عوارضی قم-تهران برای مشخص شدن آشفتگی‌ها اضافه کرد: این اقدام در کوتاه‌مدت بسیار مهم است و می‌توان از آن برای بهبود سیما و منظر و رفع زوائد بصری استفاده کرد.

وی تعارض منافع و وضعیت حریم راه‌ها را از مشکلات اجرایی ساماندهی دانست و عنوان کرد: باید وظایف دستگاه‌ها در این ساماندهی مشخص شود و شهرداری آمادگی ساماندهی در صورت واگذاری اختیارات را دارد.

8 جلوه هویتی برای شهر قم مشخص‌شده است

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری قم نیز در این جلسه گفت: 8 جلوه زیارتی، تمدنی، انقلابی، علمی پژوهشی، ایثار و شهادت، فرهنگی هنری، گردشگری و بین‌المللی برای استان قم در نظر گرفته‌شده است.

مهدی کلانترزاده اظهار داشت: با تأکیدات استاندار و شهردار قم، هفته گذشته جلسه‌ای برای ساماندهی ورودی‌ها در حوزه هویتی و سمعی بصری و با موضوع تبلیغی با حضور مسئولان مربوطه استانی و شهری برگزار شد.

وی با بیان اینکه راهداری موظف شده تعدادی سازه برای کارهای فرهنگی و فضاسازی‌ها در اختیار قرار دهد، یادآور شد: “قم حرم اهل‌بیت(ع)” به‌عنوان شعار محوری برای این فعالیت‌های تبلیغی در نظر گرفته‌شده است.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری قم ادامه داد: متأسفانه برخی نگاه‌ها به حوزه فرهنگی سلیقه‌ای است و در این شرایط نمی‌توان انتظار کارهای بلندمدت در حوزه هویتی و فرهنگی و اجتماعی داشت و دستگاه‌های مختلفی در حوزه فرهنگی دارای مسئولیت بوده که آن‌چنان پای‌کار این فعالیت‌ها نیستند.

وی با تأکید بر اینکه کمیته‌ای برای تهیه محتوا تشکیل و دو رنگ طلایی و فیروزه‌ای برای شهر قم انتخاب شد، اضافه کرد: 8 جلوه زیارتی، تمدنی، انقلابی، علمی پژوهشی، ایثار و شهادت، فرهنگی هنری، گردشگری و بین‌المللی برای استان قم در نظر گرفته‌شده است.

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم :

آمادگی برای ایجاد ایستگاه ثابت فرهنگی در عوارضی قم-تهران

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم نیز دراین جلسه گفت: این سازمان آمادگی دارد در صورت واگذاری سازه‌ای ثابت مانند ایستگاه و یا ساختمان، اقدامات فرهنگی و حتی ایستگاه صلواتی دائمی در این مبادی داشته باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید احمد طباطبایی نژاد اظهار داشت: با توجه به وجود شهرک چاپ و نشر در ابتدای شهر قم و اهمیت توجه به قرآن، می‌توان سازه سمبلیکی مانند دروازه قرآن در این مسیر اجرایی کرد که هم المانی برای شهر باشد و نیز مکانی برای توقف مسافران.

وی با اشاره به اهمیت توجه به حوزه هویتی شهر قم مانند حرم مطهر، مسجد مقدس جمکران، دین و شهادت، علم و اجتهاد و… در طراحی‌های مبادی ورودی شهر تصریح کرد: توجه به این هویت‌های بصری نیاز به طراحی توسط تیم‌های مشاور داشته که سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی آمادگی برای مشارکت در این طراحی را دارد.

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم با بیان اینکه می‌توان از دیواره‌های بعد از عوارضی به‌عنوان نگار گذر استفاده کرد، یادآور شد: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم آمادگی دارد در صورت واگذاری سازه‌ای ثابت مانند ایستگاه و یا ساختمان، اقدامات فرهنگی و حتی ایستگاه صلواتی دائمی در این مبادی داشته باشد.

مدیرعامل سازمان پایانه‌های شهرداری قم تاکید کرد:

ضرورت ساماندهی مبادی ورودی شهر قم

مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری قم نیز دراین جلسه با تأکید بر وجود طرح جامع ساماندهی مبادی ورودی شهر گفت: اجرای طرح توسعه و ساماندهی پایانه‌های مسافربری قم نیاز به اجرای ساماندهی ورودی‌های شهر دارد.

زین‌العابدین قراچورلوی با اشاره به اهمیت ساماندهی و تعیین تکلیف طرح‌ها برای مبادی ورودی شهر قم اظهار داشت: با تعیین تکلیف این طرح، می‌توان طرح و برنامه‌های سازمان پایانه‌ها را مشخص و پیگیری کرد.

وی با بیان اینکه برخی از طرح‌های سازمان پایانه‌ها منتظر تعیین تکلیف این ساماندهی‌هاست، ابراز کرد: یکی از مشکلات پایانه مرکزی قم نبود راه دسترسی به آزادراه قم-تهران است که با اجرای طرح جامع ساماندهی، می‌توان این موضوع را پیگیری کرد.

مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری قم با تأکید بر وجود طرح جامع ساماندهی مبادی ورودی شهر یادآور شد: اجرای طرح توسعه و ساماندهی پایانه‌های مسافربری قم نیاز به اجرای ساماندهی ورودی‌های شهر دارد و اگر این طرح‌ها زودتر اجرایی شود، تکلیف طرح‌های سازمان پایانه‌ها هم مشخص می‌شود.

مدیرکل مطالعات ترافیک شهرداری قم:

اصلاح هندسی ترافیکی میدان شهدای 72 تن قم اجرایی می‌شود

مدیرکل مطالعات و برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم نیز دراین جلسه از اصلاح هندسی ترافیکی میدان شهدای 72 تن خبر داد.

حامد خسروی با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با حضور مدیران استانی و شهری برای ساماندهی میدان شهدای 72 تن اظهار داشت: در آن جلسه مقرر شد اصلاح هندسی میدان شهدای 72 تن اجرایی شود.

وی بر اهمیت ساماندهی عوارضی و اجرای مسیر کندرو تأکید کرد و افزود: این طرح از سال‌ها قبل باید توسط اداره کل راهداری و اداره کل راه و شهرسازی اجرایی می‌شد که هنوز بعد گذشت سال‌ها بلاتکلیف باقیمانده است.

مدیرکل مطالعات و برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم ادامه داد: اجرای مسیر کندرو حتی از ابتدای عوارضی کاشان به سمت عوارضی تهران که حریم اداره کل راه و شهرسازی و نیروی انتظامی بوده نیز اجرایی نشده است.

وی بر لزوم اجرای مسیر کندرو در بین دو عوارضی تهران و عوارضی کاشان اشاره کرد و گفت: مسیر کندرو بادیان نیز به‌صورت کوتاه‌مدت بخشی انجام‌شده و نیاز به تکمیل شدن دارد.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/ppkk

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا