مدیریت شهری

اختصاص ۲۱۰ میلیارد ریال جهت مناسب‌سازی شهری برای معلولان

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم  خبرداد:

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم گفت: در بودجه سال جاری شهرداری قم افزون بر 210 میلیارد ریال برای مناسب‌سازی شهری برای معلولان در نظر گرفته‌شده است.

به گزارش ندای قم  به نقل از روابط عمومی شهرداری قم ، مجید متین‌فر در نشست آسیب‌شناسی زیست افراد دارای معلولیت در شهر قم که در سالن جلسات شهرداری قم برگزار شد، اظهار داشت: یکی از راهبردهای اساسی شهرداری قم توجه ویژه به افراد با نیازهای خاص است و در برنامه قم ۱۴۱۴ پیش‌بینی‌های خوبی در این خصوص شده است.

وی یادآور شد: در سال جاری ۲۱۰ میلیارد ریال ردیف مستقیم برای مناسب‌سازی دیده‌شده و به‌صورت غیرمستقیم نیز در اجرای تمام پروژه‌ها الزامات مناسب‌سازی کاملاً رعایت می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم تصریح کرد: همچنین جلسات مناسب‌سازی در سطح مناطق هشت‌گانه شهری نیز به‌صورت مستمر و متناوب برگزار خواهد شد تا نیازهای این افراد در روند تصمیم سازی موردتوجه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه گاهی با کج‌سلیقگی در برخی تصمیم‌گیری‌ها سبب شده تا امکان استفاده از مناسب‌سازی‌ها برای افراد دچار معلولیت با دشواری همراه شود، گفت: برخی از معابر و خیابان‌های قم به خاطر عدم هماهنگی و تصمیمات برای استفاده افراد سالم و بدون معلولیت نیز دچار مشکل و چالش است.

متین‌فر خاطرنشان کرد: مناطق ۳، ۵ و ۷ طی سال‌های اخیر به‌عنوان اولویت‌های شهرداری قم در دستور کار مناسب‌سازی قرار گرفته و بوستان‌های شاخص آن‌ها مناسب‌سازی شده است.

احداث پیست 2 هزارمتری دوچرخه‌سواری معلولان

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم نیز دراین جلسه  گفت: پیست همسطح دوچرخه‌سواری به مساحت 2 هزار متر در پیست دوچرخه‌سواری بزرگ پردیسان به افراد معلول و نابینا اختصاص‌یافته و هم‌اکنون مراحل پایانی خود را دنبال می‌کند.

مسعود طبیبی با اشاره به اهتمام مجموعه مدیریت شهری در مناسب‌سازی‌های مورد نیاز افراد با دارای معلولیت، اظهار داشت: هم‌اکنون در بین از ۱۰۰ نقطه از شهر سامانه و تابلوهای ویلچرو نصب و جانمایی شده است.

مناسب‌سازی پیاده‌روها، اتوبوس‌ها و پایانه‌های مسافربری

وی با تأکید بر بهبود وضعیت سیستم حمل‌ونقل عمومی قم در خصوص افراد دارای معلولیت، تصریح کرد: تمام ۱۵۰ اتوبوس فعال شهری دارای سیستم ویلچرو شده است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم ابراز کرد: تمام ورودی‌های ۵ پایانه مسافربری قم مناسب‌سازی شده و هیچ‌گونه مشکل و خللی برای استفاده افراد با دارای معلولیت در آن‌ها وجود ندارد.

وی اضافه کرد: همچنین پیست همسطح دوچرخه‌سواری به مساحت ۲ هزار متر نیز در پیست دوچرخه‌سواری بزرگ پردیسان به افراد معلول و نابینا اختصاص‌یافته و هم‌اکنون مراحل پایانی خود را دنبال می‌کند.

۲۰ پل عابر پیاده تا پایان سال آینده در قم مکانیزه می‌شود

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم نیزدراین جلسه  از مکانیزه شدن 20 پل عابر پیاده تا پایان سال آینده خبر داد.

حسین شعبان زاده اظهار داشت: توسعه سامانه‌های ویلچرو جزو نیازهای مهم و اساسی شهری برای افراد با دارای معلولیت است.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم خاطرنشان کرد: تا پایان امسال چند پل شهری قم مکانیزه می‌شود و سال آینده نیز مکانیزه شدن ۲۰ پل عابر پیاده در دستور کار شهرداری قرار دارد.

وی با تأکید بر اهتمام مجموعه مدیریت شهری قم بر مکانیزه سازی پل‌های عابر پیاده یادآور شد: از ابتدای سال جاری نیز ۹ پل در نقاط مختلف شهر قم نصب‌شده است.

شعبان‌زاده ابراز کرد: توسعه آسانسورها نیز همزمان با توسعه پل‌های مکانیزه در دستور کار قرار گرفته است.

توجه مدیریت شهری به نیازهای افراد دارای معلولیت

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری قم  نیز دراین جلسه با اشاره به 372 حوزه کاری شهرداری قم، گفت: مجموعه مدیریت شهری قم به دنبال تشکیل شورای مشورتی در حوزه‌های مختلف به‌خصوص افراد دارای معلولیت است.

مهدی کلانترزاده اظهار داشت: حوزه شهرسازی و معماری شهرداری بیشترین تعامل را با شهروندان در حوزه توسعه زیرساخت‌ها و همچنین حوزه ساخت‌وساز دارد.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری قم خاطرنشان کرد: حدود ۲ درصد از جمعیت استان قم را افراد با دارای معلولیت تشکیل داده‌اند که حق بسیار بزرگی بر گردن مجموعه مدیریت شهری دارند.

وی با اشاره به ۳۷۲ حوزه کاری شهرداری‌، یادآور شد: مجموعه مدیریت شهری قم به دنبال تشکیل شورای مشورتی در حوزه‌های مختلف به‌خصوص افراد دارای معلولیت است.

کلانترزاده یادآور شد: در قالب این شورای مشورتی می‌توان پیوست های لازم در خصوص افراد با ویژگی‌های خاص در پروژه‌های شهری، عمرانی، زیرساختی، حمل‌ونقلی، خدماتی و تفریحی دیده شود.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری قم تصریح کرد: این شورای مشورتی می‌تواند به‌تدریج سبب بهبود و مطلوبیت فضای زیست شهری افراد با دارای معلولیت شود.

در این نشست صمیمی و علمی مهم‌ترین نیازها و چالش‌های جامعه معلولین استان بررسی و نسبت به توسعه طرح‌های مناسب‌سازی شهری در معابر، تفرجگاه‌ها، ادارات دولتی و مراکز فرهنگی و تجاری تأکید شد.

در بخشی از این برنامه نیز گزارشی از اقدامات پرشمار مجموعه مدیریت شهری در حوزه مناسب‌سازی شهری در حوزه‌های مختلف عمرانی، فرهنگی، حمل‌ونقل عمومی و سایر زیرساخت‌های شهری ارائه شد.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/wzmo

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا