مدیریت شهریویژه

احداث خیابان استاد فقیهی مغایربا طرح تفصیلی و جامع است

مدیر منطقه هفت شهرداری قم در گفت وگو با «ندای قم »:

ندای قم/ گفت و گو/ روح اله کرمانی ؛ مدیر منطقه هفت شهرداری قم در خصوص احداث خیابان استادفقیهی گفت :شهرداری قم مخالفتی با احداث این خیابان نداشته است ولی از آنجا که احداث این خیابان در طرف تفصیلی و جامع جدید شهر قم دیده نشده است دیگر امکان احداث این خیابان وجود ندارد ولی درصدد هستیم با اجرای طرح باز آفرینی فضای مناسبی برای سکونت و رفت آمد اهالی محله فراهم نمایم.
اشاره :منطقه هفت به لحاظ وسعت و جمعیت کوچکترین منطقه شهری قم محسوب می شود ولی به لحاظ موقعیت جعرافیایی از آنجاکه حرم مطهرحضرت معصومه (س) بعنوان محور اصلی شهر ، وجود دفاتر و بیوت مراجع تقلید وعلما و حوزه علمیه ومراکز مهم تجاری و اقامتی ، بافت های تاریخی که درمحدوده این منطقه واقع شده است نشان از اهمیت بالای این منطقه دارد که به واقع درنوک پیکان خدمات رسانی به زائران و مجاوران قرار گرفته است و عملکرد این منطقه همواره مورد قضاوت مردم ومسئولان قرار می گیرد که همین امر سبب می شود همواره بهترین خدمات را ارائه دهند.
برای آشنایی بیشتر با منطقه هفت شهری قم خبرنگار ما به سراغ محمد رمضانی مدیر جوان و پرتلاش این منطقه رفته و با وی به گفت و گو نشسته است.رمضانی وسعت زیاد بافت تاریخی ،فرسوده و ناکار آمد را یکی از مشکلات و معضلات این منطقه می داند که کار برای نوسازی و بهسازی منطقه را سخت نموده است.وی همچنین در خصوص احداث خیابان استادفقیهی می گوید شهرداری مخالفتی با احداث این خیابان نداشته است ولی از آنجا که احداث این خیابان در طرف تفصیلی و جامع جدید شهر قم دیده نشده است دیگر امکان احداث این خیابان وجود ندارد ولی درصدد هستیم با اجرای طرح باز آفرینی فضای مناسبی برای سکونت و رفت آمد اهالی محله فراهم نمایم.
احداث خیابان از کوچه 7متری باجک با 55متری عمار یاسر در واقع جایگزین خیابان استاد فقیهی شده است و در واقع کمربندی که قرار بود از خیابان 7تیر به 55متری عماریاسر متصل شود با اتصال به خیابان 19دی به پایان می رسد. وی بیان داشت که کار تملکات فاز 5 عماریاسر تا خیابان دور شهر به اتمام رسیده است و پیش بینی می شود تا 5 ماه آینده این خیابان تا دورشهر بازگشایی ودر اختیار شهروندان قراربگیرد. درادامه مشروح این گفت وگو از حضورتان می گذرد.

منطقه هفت پراهمیت ترین منطقه شهرقم است
منطقه هفت شهری قم چه محدوده ای را در برمی گیرد وبه لحاظ جمعیتی چه جایگاهی بین مناطق شهری دارد؟
منطقه هفت با 460 هکتار وسعت کوچکترین منطقه شهری قم که شامل بخشی از تقاطع کیوانفر و هفت تیر به سمت سعیدی – بلوار نیروی هوایی تا ریل راه آهن روی خط ریل تا نزدیکی محدوده سه راه خرمشهر، از تقاطع کیوانفر و هفت تیر خیابان 30 متری کیوانفر تا میدان جهاد و تقاطع رزمندگان اسلام (عماریاسر و 15 خرداد) ،از تقاطع رزمندگان اسلام به سمت عماریاسر و حرم تا ناشران و از داخل محدوده جوی شور تا خیابان دورشهر تا ریل راه آهن و تا میدان سپاه به سمت غرب (جاده اراک)می باشد، ولی به لحاظ موقعیت جعرافیایی پراهمیت ترین منطقه شهر قم است که تمام هسته مرکزی شهر و حرم مطهر حضرت معصومه (س) در محدوده این منطقه قرار گرفته است. از میزان وسعت این منطقه30هکتار رودخانه و300 هکتار هم بافت فرسوده است که از جمله مشکلات و معضلات این منطقه است چرا که امکان دخالت دراین محدوده ها را ندارد وهرگونه فعالیت مستلزم اخذ مجوز از سازمان میراث فرهنگی در محدوده بافت تاریخی و وزارت نیرو درمحدوده رودخانه است. وجود حرم مطهر بعنوان قلب شهر مقدس قم، حوزه علمیه ،دفاتر و بیوت مراجع معظم تقلید و علما و مراکز مهم تجاری و اقامتی سبب شده در محدود حرم مطهر درسه شیفت خدمات رسانی داشته باشیم تا شرایط مناسبی را برای زائران و مجاوران این مکان مقدس فراهم نمائیم.جمعیت این منطقه 45 هزار نفر تخمین زده می شود که روزها بعلت وجود حرم مطهر و مراکز مهم تجاری به 70هزار نفر می رسد.
راهکاربرون رفت ازمشکلات پیرامون بافت تاریخی و فرسوده

همانطوریکه اشاره فرمودید بخش قابل توجه از محدوده این منطقه شهری را بافت تاریخی که به نوعی بافت فرسوده و نا کار آمد نیز محسوب می شوند قرار گرفته است برای ساماندهی ، بهسازی و نوسازی این بافت ها چه اقداماتی انجام شده یا در دست اجرا دارید؟
هرگونه فعالیت درمحدود تاریخی منوط به اخذ نظر و مجوزمیراث فرهنگی است. شهرداری اخیرا طرحی را به تصویب کمیسیون ماده5 استان رسانده ، مبنی بر این که محدوده های تاریخی تبدیل به اماکن تاریخی شود و این مصوبه برای تصویب نهایی به شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال شده است و ما امیدواریم که مصوبه کمیسیون ماده 5 به تصویب شورای عالی برسد که اگر این امر صورت گیرد، شاهد گشایش در بخش بافت تاریخی و ناکار آمد این منطقه خواهیم بود.
درحال حاضر بافت های فرسوده واقع در این منطقه تبدیل به انبارکالا بازاریان و سکونت اتباع وغیر بومی شده است که تبعات اجتماعی به همراه دارد و زیبنده شهرمقدس قم بویژه هسته مرکزی آن نیست. باید موانع برطرف شود تا شهرداری بتواند به صاحبان خانه های فرسوده و غیر تاریخی اجازه نوسازی بدهد و همچنین الزامات میراث فرهنگی هم در زمینه اماکن تاریخی رعایت شود تا شاهد تحول به لحاظ سیمای شهری در این محدوده ها باشیم و با این کار شاهد جذب بیشتر گردشگر درمحدوده های تاریخی خواهیم بود.
چرا احداث خیابان استادفقیهی از دستورکار خارج شد؟
با توجه به اینکه بخشی از تملکات طرح احداث خیابان استاد فقیهی انجام شده است چرا عملیات اجرایی آن شروع نشده است؟ اهالی این محله از بلاتکلیفی این طرح ابراز نارضایتی دارند؟ بالاخره شهرداری چه برنامه ای برای این طرح داردآیا شاهد عملیاتی شدن آن خواهیم بود یا اینکه طرح دیگری برای این محله دارید؟
در یک زمانی بین مهرماه سال 92 تا94 که از آن بعنوان دوران گذار یاد می شود، یک نقشه پیشنهادی شبیه همان نقشه تفصیلی به ما ابلاغ شد تا براساس آن درخصوص کاربری ها و خیابان ها بصورت موقت اقدام نماییم (به منظور جلوگیری از سرگردانی مردم)در آن زمان مشاورطرح، ادامه خیابان استاد فقیهی را به ما اعلام کرد.
این کمربندی قراربود که از خیابان عمار یاسر شروع و پس از عبور از خیابان 19 دی و و شهید لواسانی ، پل انقلاب و خیابان خاکفرج به خیابان 7 تیر متصل شود. در این مدت شهرداری برای اینکه مردم معطل نشوند براساس همین طرح پیشنهادی مشاور اقدام به صدور پروانه و جواب دهی به خواسته های شهروندان نموده است.شهرداری موافق اجرای این طرح بود ولی این طرح در شورای عالی معماری و شهرسازی با مخالفت میراث فرهنگی بعلت اینکه اجرای این طرح مداخله در بافت تاریخی است رد می شودو احداث خیابان استاد فقیهی حدفاصل خبابان 19 دی (کوچه 3 تا 5) تا عماریاسر از طرح حذف می شود.
نکته اینکه شهرداری براساس خیابان 26 متری اقدام به صدور پروانه برای هتل فاطیما نموده است واین کار قانونی بوده است چرا که قبل از ابلاغ طرح جدید و حذف خیابان استاد فقیهی بوده است همچنین صدور پروانه برای بانک مسکن نیز قانونی بوده چرا که بعداز ابلاغ طرح تفصیلی و جامع جدید بوده است. طرح جایگزین خیابان مذکور توسط معاونت ترافیک شهرداری در حال بررسی می باشد که تملکات وکارهای اجرایی پیرامون احداث این خیابان در حال انجام است.طرح شهرداری برای کوچه 3 خیابان 19دی یا همان محله استاد فقیهی این است که اقدام به باز آفرینی این محله نماییم وبعلت مخالفت میراث فرهنگی اجازه تعریض خیابان را نداریم .
با همکاری سازمان بهسازی درصدد هستیم طرحی را آماده نمائیم و یک لکه پارکینگ 1400 متری که دراین محله وجود دارد تبدیل به فضای سبز نمائیم و محله را از فشردگی خارج نماییم ودرجاهائی که میراث اجازه میدهدعقب نشینی خانه صورت گیرد تا یک محیط مناسبی را برای ساکنین این محله ایجاد نمایم و همچنین با ایجاد گیت های هوشمند و تخصیص کارت ویژه تردد به ساکنین محل و جلوگیری از تردد خودرو های عبوری آرامش را به این محله بازگردانیم . بخش عمده تملکات انجام شده است و ساختمان مخابرات ، بیمه تامین اجتماعی و بخشی از بیمارستان کامکار باقی مانده است که با تمهیدات اندیشیده شده و با حمایت حوزه ستادی این تملکات هم به سرانجام خواهد رسید.
راهکارهای رفع مشکل کمبود پارکینگ در هسته مرکری شهر قم
یکی ازمشکلات و معضلات امروز شهر قم بویژه هسته مرکزی شهر کمبود پارکینگ است از آنجا که هسته مرکزی شهر در محدوده منطقه شما قراردارد چه برنامه های در این خصوص در دست اجرا دارید؟
یک قطعه زمین 1400 متری در مجاورت بازار سلام و داخل بافت محله عربستان در نظر گرفته شده که درصدد هستیم با اخذ مجوز شورای عالی طرحها سطح زیر آن را تبدیل به پارکینگ نماییم. همچنین درصدد ایجاد پارکینگ در لکه های موجود در سطح منطقه با موافقت مالکان و توافق با آنهاهستیم.
خوشبخانه طرحی به تصویب شورای اسلامی شهر قم رسیده که فرمانداری نیز با آن موافقت نموده است. که براساس این طرح مقرر گردیده از این پس هزینه حذف پارکینگ مسقیما به قیمت تمام شده به حساب سازمان توسعه عمران شهرداری واریز می شود واین سازمان مکلف است ظرف مدت دوسال اقدام به ساخت پارکینگ در محدوده های مشخص شده نمایدو از آنجا که صدور پایانکارمنوط به ساخت پارکینگ شده است که همین امر سبب تسریع می شود و پارکینگ مورد نیاز در زمان مقرر احداث و به بهره برداری برسد.
آخرین وضعیت طرح ساماندهی ضلع شرقی حرم مطهر
آخرین وضعیت طرح ساماندهی ضلع شرقی حرم مطهر حضرت معصومه(س) را تشریح نماید؟
ساماندهی ضلع شرقی حرم مطهر یکی از پروژه های اولویت دار شهری می باشد . خوشبخاته این پروژه هیچ معارضی ندارد و با مشارکت سرمایه گذاربخش خصوصی با شهرداری قم احداث خواهد شد .
اخیرا واحد سرمایه گذاری پروژه را تحویل پیمانکارداده است و عملیات خاکبرداری نیز آغاز شده است ومدت زمان اجرای این پروژه 48 ماهه است امید می رود پس از 25 سال شاهد یک فضای فاخر شهری و مناسب برای زائران ومجاوران باشیم.
این پروژه در مساحت 24 هزارو700 متر مربع در 5 طبقه که 4 طبقه آن پارکینگ و یک طبقه پایانه مسافربری ، یک نیم طبقه اداری و اقامتی ، همکف بصورت رواق و بدنه آن بصورت تجاری خواهد بود.طراحی این پروژه بصورتی است که شان شهر مقدس قم و حرم مطهر در آن مدنظر قرار گرفته است. وبا بهره برداری از این پروژه تا حدود زیادی مشکل کمبود پارکینگ در هسته مرکزی شهر قم مرتفع خواهد شد.
پایان تملکات پروژه فاز 5 عمار یاسر تا خیابان دورشهر
یکی از پروژه های مهم در دست اجرا در منطقه هفت شهری قم فاز 5 بلوار عماریاسر است این پروژه در چه مرحله ای قراردارد؟
این پروژه شامل حدفاصل خیابان معلم تا میدان سپاه و حوالی ریل راه‌آهن می‌شود و این محدوده دارای 185 پلاک بوده که در سنوات گذشته همکاران تقریباً 70 پلاک را تملک کرده بودند.از سال گذشته، با درایت آقای دکتر سقائیان نژاد شهردارمحترم قم قرارگاه اجرای پروژه فاز 5 عمار یاسر تشکیل شد که جلسات آن روزهای شنبه در دفتر ایشان با حضور معاونین و مدیران مرتبط با اجرای این پروژه در حوزه مالی و اقتصادی، شهرسازی، فنی عمرانی و … برگزار می‌شود .
خروجی تشکیل این قرارگاه تسهیل در موانع اجرای این بود به نوعی که منابع مورد نیاز از جمله پول و زمین برای تملکات تامین شد وبا وجود پیش‌بینی ظرفیت‌های قضایی در اعمال مواد قانونی حوزه تملک، سعی کردیم با توافق با مردم و کسب رضایت‌شان این کار را انجام دهیم؛
در این راستا حدود 73 پلاک در مسیر از بهمن 1400 تا پایان 1401 به ارزش 330 میلیارد تومان تملک کرده‌ایم . ابتدای سال 1402 تا کنون 15 پلاک به ارزش 120 میلیارد تومان تملک شده است و خوشبختانه در روند تملکات سعی نمودیم که صرف و صلاح مردم را در اولویت قرار دهیم و در سال گذشته که شاهد نوسانات زیاد در بازارهای مختلف بودیم اکثر افراد بعلت توافق با شهرداری بی خانمان نشد و ازمحل پول دریافتی از شهرداری اقدام به خرید سرپناه برای خود شدند که جای شکر گذاری دارد. درحال حاضر تملکات این پروژه از خیابان معلم تا خیابان دورشهر به اتمام رسیده است و عملیات اجرایی پروژه اعم از زیرسازی و جابجای تاسیسات شهری در حال انجام است پیش بینی بنده براین است که تا 4یا5 ماه آینده این خیابان آسفالت و به بهره برداری خواهد رسید.از خیابان دورشهر تا حریم ریل راه آهن هم 22 ملک باقی مانده است که با مذاکره با مالکان و اخذ رضایت آنها در اینده نزدیک این تملکات هم انجام خواهد شد و پس آن در مدت کوتاهی این فاز پروژه نیز تکمیل و در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.
آخرین اقدامات انجام شده برای ساماندهی و بهسازی میدان شهید مطهری
میدان شهید مطهری بعنوان یکی از قدیمی ترین میادین شهر قم در محدوده منطقه هفت قرار گرفته است، ساماندهی و بهسازی این میدان چند ماهی است که در دستور کار قرار گرفته است آخرین وضعیت این پروژه را تشریح نماید؟
پس ازاتمام کامل عملیات عمرانی پروژه مترو در این محدوده میدان شهید مطهری به‌عنوان قدیمی‌ترین میدان شهر قم نیاز طرح ساماندهی آن در دستور کار قرارگرفت .بعد از ابلاغ طرح به منطقه، اجرای طرح از دو قسمت جنوبی و کنار رودخانه یعنی از حدفاصل پل علیخانی تا سه‌راه خورشید و از طرف دیگر کوچه یک خیابان امیرکبیر تا اطراف میدان با جدول‌گذاری آغازشد.در ادامه طرح از پل علیخانی تا پل شهید رجایی نیز با برداشت نرده‌ها و جدول‌گذاری پروژه انجام‌شده است. با جلساتی که با کسبه اطراف میدان داشتیم آنها را ترغیب به نوسازی و بهسازی نمای مغازه ها نمودیم که با همکاری آنها موانع زائد بصری حذف و نماهای شکیل جایگزین شدکه امیدوارم مورد پسند شهروندان قرار گرفته باشد.
برای میدان نیز یک طرح زیبا و در شان مردم قم طراحی‌شد که در آن سعی شده است المان‌های تاریخی میدان مانند ساعت حفظ می‌شود و تنها تغییرات جزئی در میدان اتفاق بیفتد و طرح نوستالژی میدان حفظ خواهد شد. عملیات کف‌سازی و بهسازی حدود 5 هزار و 500 متر سنگ‌فرش و 4 هزار متر فضای سبز محدود میدان شهیدمطهری نیز توسط سازمان بهسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر در حال انجام است که بزودی شاهد اتمام این عملیات خواهیم بود.
اجرای فازدوم ساماندهی میدان شهید مطهری500میلیاردتومان اعتبار نیاز دارد
جزییات فازدوم ساماندهی میدان شهید مطهری را تشریح نماید؟
فازدوم ساماندهی میدان شهید مطهری احداث تونل خیابان امام موسی صدر و ایجاد معابر دسترسی برای خودروهای شخصی و عمومی به خیابان های اطراف است .این تونل قرار است حدفاصل پل حجتیه و پل شهید رجایی را پوشش دهد و تردد وسایل نقلیه به سمت منفی یک زیرگذری هدایت شود و همچنین وسایل نقلیه که قصد دارند به سمت خیابان امام خمینی (ره) و خیابان امامزاده ابراهیم تردد کند، امکان استفاده از سطح میدان را دارند و می توانند از دو معبری که در محدوده میدان تره بار و زمین های آستانه و همچنین کوچه سازمان آب ایجاد می شود، برای حرکت به سمت مقاصد خود استفاده کنند.
اما سطح محدوده میدان مطهری بیشتر کاربری پیاده راه و وسایل نقلیه عمومی، مشابه با پیاده راه های خیابان ارم و حرم مطهر حضرت معصومه (س) را دارد.احداث این تونل از لحاض پدافند غیرعامل نیز مورد توجه بوده است و در مواقعی که مسیر بلوار زائر به دلایلی از قبیل سیلاب امکان استفاده از آن برای شهروندان وجود ندارد، این زیرگذر می تواند مشکل ترافیکی آن نقطه را حل کند و مسیری جایگزین برای تردد وسایل نقلیه باشد .
قرارداد های مرتبط با طراحی آن از قبیل نقشه برداری میدانی، نقشه برداری معارضات، استعلامات زیربنایی مثل آب، برق و گاز انجام و نقشه های مرتبط با آن اخذ شده است و مطالعات فاز یک تونل در حال انجام است و امیدواریم مطالعات فاز دو این پروژه را تا نیمه دوم امسال تکمیل کنیم واجرای این فاز حدود سه سال طول خواهد کشید که پیش بینی می شود این فاز500 میلیارد تومان اعتبار نیاز داشته باشد.
استفاده از تمام ظرفیت ها برای انجام تملکات طرح ساماندهی قبرستان نو
گویا کار تملکات طرح ساماندهی قبرستان نو هم به شهرداری منطقه هفت واگذار شده است در این خصوص بیشتر توضیح دهید؟
بله با توجه به تجربیات موفقی که در بحث تملکات منطقه بویژه فاز5 عماریاسر باهدایت شهردار محترم قم داشتیم ، کارتملک 132 مغازه ای که در طرح ساماندهی این قبرستان وجود دارد به شهرداری منطقه هفت واگذار شده است و تاکنون کار تملک9 مغازه انجام شده است و با استفاده از همه ظرفیتها تلاش خواهیم کرد در مدت زمان مناسب کار تملکات این پروژه را به اتمام برسانیم تا سازمان بهسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر بعنوان متولی اجرای این طرح ادامه روندکار را تا تکمیل طرح پی گیری و عملیاتی نماید.
احداث خیابان بیگدلی فعلا در اولویت شهرداری قرار ندارد
آخرین اقدامات انجام شده در خصوص پارکینگ شهید کاظمی واقع در خیابان صفاییه و احداث خیابان بیگدلی رابیان نماید؟
پروژه پارکینگ شهید کاظمی همچنان به علت مشکلات حقوقی متوقف است، مشکلات این پروژه درسطح مدیران شهرداری درحال پی گیری است و منطقه مداخله ای در آن ندارد ولی امیدواریم با رفع هرچه سریعتر مشکلات حقوقی شاهد آغاز عملیات اجرای این پروژه مهم شهری که کمک زیادی به رفع مشکل کمبود پارکینگ در این محدوده شهری می نماید باشیم. درخصوص احداث خیابان بیگدلی و اتصال آن به خیابان سمیه تملکاتی داشته ایم ولی اجرای این پروژه فعلا در اولویت شهرداری قرار ندارد.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/qhhl

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا