مدیریت شهری

قم نخستین کلان‌شهر حامی ساختمان‌های دوستدار محیط‌زیست

معاون محیط‌زیست وخدمات شهری شهرداری قم مطرح کرد:

معاون محیط‌زیست وخدمات شهری شهرداری قم گفت: کلان‌شهر قم نخستین کلان‌شهری بوده که طرح حمایت از ساختمان‌های دوستدار محیط‌زیست را عملیاتی کرده و 50 درصد عوارض ساختمانی را برای احداث این ساختمان‌ها تخفیف می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری ندای قم  به نقل از روابط عمومی شهرداری شهر قم ،مهدی اصفهانیان مقدم در نخستین جلسه بررسی راهکارهای احداث ساختمان‌های سازگار با محیط‌زیست، با اشاره به اینکه امروزه کلان‌شهرها با مشکلات زیست‌محیطی در دو حوزه آلودگی هوا و زمین مواجه هستند، اظهار کرد: شهرداری قم با برنامه‌ریزی جامع و تدوین طرح عملیاتی، حافظ مسائل محیطی زیستی است و در برنامه پنج‌ساله شهرداری نیز اساس توسعه پایدار حفظ محیط‌زیست عنوان‌شده است.

وی با تأکید بر اینکه شهر قم در موضوع توسعه فضای سبز سومین رتبه را در کشور دارد، ابراز کرد: کارهای خوبی هم در حوزه مدیریت پسماند انجام‌شده است؛ همچنین برنامه‌های متنوعی در سازمان‌های تابعه ازجمله آرامستان‌ها برای حفظ محیط‌زیست در حال اجراست.

معاون محیط‌زیست وخدمات شهری شهرداری قم ادامه داد: کلان‌شهر قم نخستین کلان‌شهری بوده که طرح حمایت از ساختمان‌های دوستدار محیط‌زیست را عملیاتی کرده است و در حال حاضر برای احداث ۵ ساختمان انعقاد قرارداد شده و ۶ ساختمان نیز در دست انعقاد قرارداد است که شهرداری علیرغم مشکلات مالی، ۵۰ درصد عوارض ساختمانی را برای احداث این ساختمان‌ها تخفیف می‌دهد.

اصفهانیان مقدم با بیان اینکه انتظار داریم با همکاری صندوق ملی محیط‌زیست، مدیران آب و فاضلاب و محیط‌زیست در این پروژه و دیگر پروژه‌های مرتبط با محیط‌زیست، منابع مالی موردنیاز را تأمین کنیم، گفت: توفیقات خوبی در این زمینه حاصل‌شده است، ولی اعتقاد داریم برای شهری مانند قم که در طول سال به‌ویژه برخی مناسبت‌های ملی و مذهبی پذیرای هزاران زائر و مسافر بوده شرایط بهتری را در موضوعات زیست‌محیطی و فضای سبز رقم بزنیم.

نقش مهم مشارکت شهروندان در موفقیت طرح‌های محیط‌زیست شهری

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم همچنین  درحاشیه برگزاری جلسه با مدیرعامل صندوق ملی محیط‌زیست ، مشارکت‌پذیری شهروندان را عامل اساسی در موفقیت طرح‌های مرتبط با محیط‌زیست شهری عنوان کرد و خواستار مشارکت همه‌جانبه شهروندان با خادمین شهر در اجرای طرح‌های زیست‌محیطی شد.

اصفهانیان مقدم با اشاره به اجرای طرح حمایت از احداث و توسعه ساختمان‌های سازگار با محیط‌زیست با عنوان ساختمان‌های سبز توسط شهرداری قم اظهار داشت: شهرداری  قم برای نخستین بار در کشور اقدام به اجرای طرح حمایت از احداث و توسعه ساختمان‌های سازگار با محیط‌زیست نموده است.

وی با بیان اینکه در این طرح شهرداری قم با ارائه مشوق‌های متنوع از شهروندان و یا اشخاص حقیقی و حقوقی که برای انجام اقدامات زیست‌محیطی در حوزه‌های مدیریت مصرف آب و انرژی در ساختمان‌ها، مدیریت پسماند از مبدأ و توسعه فضاهای سبز در ساختمان‌های خود اقدام کنند، حمایت می‌نماید، افزود: اعطای تخفیف تا سقف ۵۰ درصد در هزینه‌های عوارض ساختمانی یکی از این مشوق‌ها است.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم گفت: اجرای این طرح نمونه کامل و عملیاتی از رویکرد دانش‌محوری و مردم مداری حوزه معاونت محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم در راستای افزایش کیفیت محیط‌زیست شهری در محیط‌های مسکونی شهر و موضوعات مرتبط با افزایش سلامت شهروندان و ازجمله برنامه‌های جدی شهرداری قم در جهت تلاش برای تحقق اهدافی که منتج به افزایش کیفیت در محیط زندگی شهروندان است.

وی با تأکید بر اینکه مسائل و مشکلات محیط‌زیستی مربوط به هوا، انرژی، پسماند و خصوصاً آب در برخی از نقاط کشور موجب بروز مسائل جدی برای زندگی مردم شده است، ابراز کرد: در این زمینه عدم وجود برنامه‌های عملیاتی مدون در حوزه‌های مربوط به خدمات محیط‌زیستی در محیط‌های شهری، می‌تواند سبب تشدید و بحرانی شدن این شرایط شود.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم، مشارکت‌پذیری شهروندان را عامل اساسی در موفقیت طرح‌های مرتبط با محیط‌زیست شهری عنوان کرد و خواستار مشارکت همه‌جانبه شهروندان با خادمین شهر در اجرای طرح‌های زیست‌محیطی در حوزه مدیریت پسماند، توسعه فضای سبز، تفکیک زباله از مبدأ و بازیافت آن و استفاده از حمل‌ونقل غیر موتوری در راستای در سالم‌سازی محیط‌زیست شهری شد.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/kst3

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا