سرپرست سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم در پاسخ به مطالبه مردم برای افزایش تعداد اتوبوسها، خبر از افزایش یک و نیم برابری اتوبوسهای ناوگان اتوبوسرانی داد و گفت: 50 دستگاه اتوبوس جدید وارد ناوگان اتوبوسرانی شده و تعداد اتوبوسهای فعال شهر به 200 دستگاه رسیده است.
به گزارش ندای قم به نقل از روابط عمومی شهرداری، گفتوگوی بیواسطه امروز بهعنوان مهمترین راهحل مشکلات در همه حوزهها شناخته میشود؛ اینکه دو طرف گفتوگو از خواستههای هم بهصورت شفاف و روشن آگاهی پیدا کنند و برنامهریزیها در جهت رفع مشکلات اولویتدار انجام شود؛ مدیریت شهر قم نیز پیرو این اصل مهم در کسب اعتماد اجتماعی و رضایت شهروندان در چند سال اخیر در سامانه ۱۳۷ بهصورت تخصصی پیگیر مطالبات مردم و رفع مشکلات شهر است.
امروز برنامه مدیران در مناطق و سازمانها بر دو محور، کارهای زیربنایی و پاسخ به مطالبات مردم تدوین میشود و در بخش دوم آمارهای تفکیک و تحلیلشده سامانه ۱۳۷ بسیار تعیینکننده و مؤثر است.
ازاینرو دکتر سقاییان نژاد شهردار قم تأکید زیادی بر حضور مدیران و پاسخگویی مستقیم به مردم علاوه بر حضور میدانی در سامانه ۱۳۷ داشته و خود نیز مدتهاست علاوه بر حضور در سامانه ۱۳۷، بهصورت سرزده در مناطق حضور پیدا میکنم.
با توجه به این سیاست شهرداری قم، در آخرین گزارشی که از سامانه ۱۳۷ به مدیران مناطق و سازمانها ارائهشده و مربوط به شهریورماه ۱۴۰۱ موضوعاتی با فراوانی بیشتری در همه مناطق به چشم میخورد که نیاز به بررسی و پیگیری دارد.
در خط پردیسان و منطقه دو با کمبود اتوبوس مواجه هستیم
یکی از موضوعاتی که اعداد و ارقام قابلتوجه ای را به خود اختصاص داده است انتظار بیشازحد مسافران در ایستگاههای اتوبوس است که ۵۴ پیام را در سامانه ۱۳۷ به خود اختصاص داده است.
سرپرست سازمان اتوبوسرانی شهرداری در این خصوص میگوید: متأسفانه در ماههای نخست سال با کمبود اتوبوس در شهر مواجه بودیم که با تدابیری که اندیشیده شده از شهریورماه تعداد اتوبوسهای فعال در شهر یک و نیم برابر و ۵۰ دستگاه اتوبوس جدید وارد ناوگان اتوبوسرانی شده و تعداد اتوبوسهای فعال شهر به ۲۰۰ دستگاه رسیده است.
علی نیک مطالبات مناطق ۸ و ۲ را برای افزایش اتوبوس موردبررسی قرار داد و ابراز میکند: متأسفانه هنوز در خط پردیسان و منطقه دو با کمبود اتوبوس مواجه هستیم که تلاش میکنیم تا چند ماه آینده نیز کمبود این دو منطقه را برطرف کنیم.
وی یکی از مشکلات سازمان اتوبوسرانی در تأمین اتوبوس را هزینههای بسیار بالای خرید و نگهداری اتوبوس دانست و میگوید: قیمت تمامشده جابهجایی هر مسافر برای مدیریت شهری حدود ۵۴۰۰ تومان است درصورتیکه مسافران تنها ۱۵۰۰ تومان آن را پرداخت میکنند و هر اتوبوس در ماه با ۱۶ ساعت کار حدود ۶۰ میلیون تومان برای مدیریت شهری هزینه دارد.
سرپرست سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم هزینه بالای تأمین قطعات اتوبوسها را نیز مطرح کرده و میگوید: سازمان تلاش میکنند قطعات را بهصورت عمده و از تهران خرید کند تا در صورت خرابی اتوبوسها، مدتزمان زیادی از ناوگان خارج نشود، اما باز تحریمها در تأمین قطعات برای ما مشکلاتی را ایجاد میکند.
بدرفتاری خط قرمز اتوبوسرانی
دو پیام دیگر با عنوان عدم توقف اتوبوس با ۵۳ پیام و بدرفتاری رانندگان با ۳۱ پیام نیز دو موضوع دیگری بوده که علی نیک به آن پاسخ داد و تأکید میکند: رعایت ادب و شئونات اجتماعی و اخلاقی خط قرمز سازمان بوده و شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف و بدرفتاری با سامانه ۱۳۷ تماس گرفته و کد درجشده بر روی اتوبوس و ساعت مشاهده تخلف را اعلام کنند تا سازمان در کمترین زمان به تخلف رسیدگی کند.
البته باید بدانیم دغدغههای مدیریت شهرداری و سازمان اتوبوسرانی در تأمین اتوبوسهایی باکیفیت و دارای کولر و استانداردهای بهروز جهانی یکی دیگر از عوامل کمبود اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی است، زیرا اجازه تردد هر اتوبوسی را در شهر نداده و باید اتوبوسها از بالاترین استاندارها برخوردار باشد.
اما باوجود همه دغدغهها و لزوم رعایت استانداردها ناوگان اتوبوسرانی بهعنوان مهمترین ناوگان حملونقل عمومی در شهر است و انتظارات مردم برای دریافت خدمات بهحق بوده و امیدواریم مدیریت شهری نیز با توجه به اهمیت این ناوگان برای ارتقاء آن تلاش بیشتری کند.