مدیریت شهری

رونمایی از ۲۲۲ تابلوی جدید کوچه‌های شهید

دوباره عطر شهید در قم پیچید:

آیین رونمایی از 222 تابلوی جدید کوچه‌های شهدا در ادامه طرح کوچه‌های آسمانی با حضور خانواده شهدای گران‌قدر انقلاب اسلامی در گلزار شهدای علی بن جعفر(ع) برگزار شد.

به گزارش ندای قم به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، آیین رونمایی از ۲۲۲ تابلوی جدید کوچه‌های شهدا در ادامه طرح کوچه‌های آسمانی صبح روز پنجشنبه با حضور سردار کبیری پور جانشین سپاه امام علی بن ابیطالب(ع)، سبحانی رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر، هنرمند مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان، ملایی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر، مدیران استانی و مدیریت شهری و جمعی از خانواده معظم شهدا و ایثارگران در گلزار شهدای علی بن جعفر(ع) برگزار شد.

تأثیر المان‌های بصری در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم در این مراسم گفت: یکی از اهداف اصلی شهرداری قم از طراحی و نصب تابلوهای هوشمند شهدا، مقابله با توطئه‌های دشمنان در حذف اسامی شهدا از سطح معابر و کوچه‌ها در برخی شهرهای کشور بود.

سید مجتبی سبحانی ثابت در آیین رونمایی از ۲۲۲ تابلوی جدید کوچه‌های شهدا در قالب طرح کوچه‌های آسمانی در گلزار شهدای علی بن جعفر(ع)، اظهار داشت: طی دو سال گذشته شاهد حذف اسامی کوچه‌ها در برخی شهرهای کشور بودیم که این مسئله سبب شد تا شهرداری قم به فکر تدابیری جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در قالب‌های جدید باشد.

وی با اشاره به ویژگی‌های تابلوهای جدید کوچه‌های شهدا، تصریح کرد: در این تابلوها علاوه بر عکس شهدا، ۴ مورد از اطاعات اولیه شهید به همراه«کی آر کد» معرفی و جانمایی شده است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم گفت: سال گذشته ۱۵۰ تابلو هوشمند شهید در سطح معابر شهری قم نصب‌شده بود و امسال نیز تابلوهای دیگری در دست طراحی و اجرا است.

وی در پایان با بیان اینکه طبق مصوبه شورای اسلامی شهر قم، با نام‌گذاری اسامی شهدا سند هویتی کوچه تقدیم والدین شهید آن کوچه می‌شود، ابراز کرد: المان‌های بصری در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تأثیر به‌سزایی در بین مردم و مخاطبان دارد.

اجرای طرح کوچه‌های آسمانی در راستای هویت انقلابی

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم نیز دراین مراسم گفت: طرح کوچه‌های آسمانی برنامه‌ای در ادامه نگاه امام خمینی(ره) بوده و بیان‌گر نگاه و هویت مجموعه مدیریت شهری است.

مصطفی ملایی ،راه شهدا را زنده نگه‌دارنده اسلام دانست و با یادآوری تأکید امام خمینی(ره) بر زنده نگه‌داشتن اسلام به برکت محرم و صفر اظهار داشت: تکریم شهدا لبیک گفتن به‌فرمان امام خمینی(ره) است.

وی اجرای برنامه‌های حوزه ایثار و شهادت را تحقق نگاه امام خمینی (ره) دانست و افزود: طرح کوچه‌های آسمانی برنامه‌ای در ادامه نگاه امام خمینی(ره) بوده و بیان‌گر نگاه و هویت مجموعه مدیریت شهری است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم به برگزاری کنگره ملی شهدا اشاره کرد و گفت: در راستای برنامه‌های این کنگره، سازمان فرهنگی اجتماعی، سازمان زیباسازی شهرداری قم و سازمان‌های مختلف برنامه‌هایی داشته و در کمیسیون فرهنگی شورا نیز بررسی‌شده است.

وی برگزاری دیدارها و آیین‌نامه‌ها و رونمایی نیز در راستای سیاست‌های کنگره ملی شهدا دانست و تأکید کرد: شهرداری بیشترین همکاری را برای برگزاری کنگره شهدا داشته و امیدواریم این برنامه درشان شهدا برگزار شود.

 

تمام کوچه‌های قم به تابلوی هوشمند شهدا مزین می‌شود

سرپرست سازمان زیباسازی شهرداری قم نیزدراین مراسم گفت: طی فازهای مختلف اجرایی، تمام کوچه‌های شهر قم به تابلوهای هوشمند شهدا مزین و نام‌گذاری خواهند شد.

پیام جوادیان اظهار داشت: تبیین فرهنگ ایثار و شهادت در قالب پروژه‌های مختلف زیباسازی و سیما و منظر شهری دنبال می‌شود.

وی دیوارنگاره‌ها را یکی از پروژه‌های مهم شهرداری قم در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دانست و ادامه داد: طی چند سال گذشته حدود ۴۰ سردیس شهدا در قم رونمایی و نصب‌شده است.

ساخت سردیس مرتفع سردار حاج قاسم سلیمانی

سرپرست سازمان زیباسازی شهرداری قم اضافه کرد: تندیس مرتفع شهید سلیمانی نیز در حال ساخت است و به‌زودی در بلوار شهید سلیمانی نصب خواهد شد.

جوادیان خاطرنشان کرد: تا گذشته ۱۴۰ تابلوی هوشمند شهید در قم رونمایی و نصب شد که در فاز دوم نیز ۲۲۲ تابلو در سطح شهر نصب می‌شود.

وی با بیان اینکه تابلوهای جدید شهدای قم از بهترین کیفیت ممکن ساخته و حداقل ۲۰ سال کارایی دارند، افزود: طی فازهای مختلف اجرایی، تمام کوچه‌های شهری قم به تابلوهای هوشمند مزین خواهند شد.

گلزار شهدای قم متنوع‌ترین گلزار کشور است

راوی و رزمنده دفاع مقدس نیزدراین مراسم گفت: شهرداری قم می‌تواند بزرگ‌ترین و معنوی‌ترین پارک ایران را در گلزار شهدای علی بن جعفر(ع) احداث کند و آن را بیش از گذشته تبدیل به یک کانون معنوی نماید.

حسن کاجی اظهار داشت: در گلزار شهدای قم از ۱۰ ملیت مختلف جهان، شهید دفن شده و از این نظر متنوع‌ترین گلزار شهدای کشور است.

وی با بیان اینکه ۱۳۳۱ شهید غیرایرانی در گلزار شهدای قم مدفون هستند، خاطرنشان کرد: هنوز جایگاه اخلاقی و معرفتی شهدای مدفون در گلزار شهدای قم در بین مردم و به‌خصوص نسل جوان معرفی نشده است.

روای دفاع مقدس یادآور شد: شهدا افرادی هستند که تمام زندگی، عمر و خوشی‌های خود را تقدیم امام حسین علیه السلام کردند.

کاجی با قدردانی از ساخت تابلوهای هوشمند شهدا در قم، ادامه داد: از نهادهای فرهنگی استان، درخواست می‌شود تا تجهیزات«کی آر کد» را در سر مزار تمام شهدای مدفون برای آشنایی با سیره اخلاقی و رفتاری شهدا نصب نماید.

راوی و رزمنده دفاع مقدس گفت: شهرداری قم می‌تواند بزرگ‌ترین و معنوی‌ترین پارک ایران را در گلزار شهدای علی بن جعفر(ع) احداث کند و آن را بیش از گذشته تبدیل به یک کانون معنوی نماید.

لزوم ورود مردم و خانواده شهدا در کارهای فرهنگی و انقلابی

جانشین فرمانده سپاه امام علی بن ابی طالب (ع) قم نیز درحاشیه این مراسم  ضمن تقدیر و تشکر از اقدامات شهرداری در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت گفت: همه دستگاه‌ها در برابر فرهنگ‌سازی انقلابی مسئول هستند و نباید همه کارها را بر عهده شهرداری بگذاریم.

سردار مهدی کبیری‌پور با تقدیر از این اقدام شهرداری اظهار داشت: کار شهرداری در مزین کوچه به نام شهدا کار نو و جدیدی بوده و می‌تواند در دل جامعه بنشیند.

وی توطئه‌های دشمن برای تغییر فرهنگ انقلاب را یادآور شد و افزود: باید با گرامیداشت یاد شهدا و زنده کردن نمادها و مظاهر دینی و انقلابی در شهر با نمادسازی غیردینی دشمنان مبارزه کنیم.

جانشین فرمانده سپاه امام علی بن ابی طالب (ع) قم تأثیر نمادها و مظاهر دینی را با استفاده از هنر و فناوری‌های جدید لازم خواند و بیان کرد: با کمک جوانان و بهره بردن از روش‌های جدید و نو باید نمادها و مظاهر انقلابی را در جوانان نهادینه کنیم.

وی تأثیر دستگاه‌های مختلف را در ساختن شهری انقلابی و الگو در جهان موردتوجه قرارداد و گفت: همه دستگاه‌ها در برابر فرهنگ‌سازی انقلابی مسئول هستند و نباید همه کارها را بر عهده شهرداری بگذاریم.

سردار کبیری‌پور ادامه داد: شهرداری تنها میدان‌دار بوده و باید مردم و خانواده شهدا را نیز در این حرکت فرهنگی دخیل کنیم تا بتوانیم کاری ماندگار انجام داده و ان‌شاالله کار برکت پیدا خواهد کرد.

 معاون فرهنگی سپاه امام علی بن ابیطالب(ع):

نام‌گذاری معابر به نام شهدا فرهنگ‌ساز است

معاون فرهنگی سپاه امام علی بن ابیطالب(ع)  نیز درحاشیه این مراسم  با تأکید بر ادامه اجرای طرح کوچه‌های آسمانی گفت: اقدامات مدیریت شهری در حوزه ایثار و شهادت قابل‌تقدیر بوده که همه معابر و کوچه‌ها به نام شهدا مزین می‌شود.

سرهنگ هادی بادینلواظهار داشت: اتفاقات خوبی درحوزه جهاد، ایثار و شهادت در شهر قم به برکت کنگره شهدا رقم خورده و برنامه‌ریزی‌ها خوبی انجام‌شده است.

وی یکی از برنامه‌های بزرگداشت فرهنگ ایثار و شهادت در قم را نام‌گذاری معابر به نام شهدا دانست و افزود: مزین کردن معابر و کوچه‌ها به نام و عکس شهدا در جامعه بسیار تأثیرگذار است.

معاون فرهنگی سپاه امام علی بن ابیطالب(ع) خواندن اطلاعات شهدا برای نسل جدید را فرهنگ‌ساز عنوان کرد و گفت: جوانان باید بدانند شهدا از نسلی بودند که در رده سنی ۱۵ سال و بالاتر بوده و به این درجه از بصیرت رسیده‌اند.

وی دفاع از آرمان‌های اسلامی را مهم‌ترین پیام شهدا برشمرد و ادامه داد: این اتفاق به کمک مجموعه شهرداری، سازمان زیباسازی، شورای شهر، مجموعه حفظ آثار ارزش‌های دفاع مقدس رقم خورده که قابل‌تقدیر است.

بادینلو خاطرنشان کرد: کارهای زیادی تا برگزاری کنگره شهدا در ۲۷ آبان رونمایی می‌شود و در معرض دید مردم قرار خواهد گرفت که برنامه بعدی همه معابر و کوچه‌ها به نام شهدا مزین می‌شود که باید شهدا و خانواده آن‌ها شناسایی شود.

در بخشی از این مراسم سرود زنده «سلام فرمانده» و«رفیق شهیدم» توسط نونهالان اجرا شد و مزار شهدای گران‌قدر انقلاب اسلامی غبارروبی و گل‌افشانی شد.

گفتنی است در این تابلوها علاوه بر عکس شهدا، ۴ مورد از اطاعات اولیه شهید به همراه«کی آرکد» معرفی کامل شهدا جانمایی شده است.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/vahd

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا