مدیریت شهری

آماده‌سازی بسته نوروزی با محوریت فرهنگ مقاومت و ایثار

رییس کمیته گردشگری مجمع کلان‌شهرهای ایران خبرداد:

رییس کمیته گردشگری مجمع کلان‌شهرهای ایران گفت: با توجه به نزدیکی ایام عید نوروز، در شهرداری‌های کلان‌شهرها به این نتیجه رسیدیم که شهرداری‌ها بسته سفری را با محوریت فرهنگ مقاومت و ایثار تهیه کنند و مکان‌ها و شخصیت‌های حول محور مقاومت را، علاوه بر معرفی اماکن گردشگری و تفریحی، در این بسته‌ها به مسافران نوروزی معرفی کنند.

به گزارش ندای قم به نقل از روابط عمومی شهرداری، حمید نادری در دومین نشست تخصصی «گردشگری مقاومت» در شهر رشت، با بیان اهداف گردشگری مقاومت و برنامه‌های پیشِ رو با تأسی از بیانات رهبر معظم انقلاب گفت: بنا بر بیانات رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی)، زنده نگاه‌داشتن حوادث و تحولات تاریخی وظیفه همه است، بر این اساس گردشگری مقاومت یکی از ابزارهای معرفی تاریخ و حوادث تاریخی است.

وی با بیان اینکه دبیرخانه گردشگری مقاومت به‌منظور بازخوانی هویت منطقه‌ای، ملی و بین‌المللیِ جغرافیای مقاومت و چرخش بین‌نسلی فرهنگ مقاومت در بین نسل نوجوان و جوان و ایجاد زیرساخت‌های شهری برای معرفی بزرگان و قهرمانان؛ در شهر قم کلید خورد، گفت: این دبیرخانه در گام نخست به‌صورت شهری فعالیت می‌کند و در گام‌های بعدی به‌صورت استانی، ملی و بین‌المللی، برنامه‌هایی در حال تدوین دارد و این نشست‌های تخصصی به‌منظور بررسی در حوزه‌های گوناگون گردشگری مقاومت به میزبانی شهرهای عضو این دبیرخانه برگزار می‌شود.

رییس کمیته گردشگری مجمع کلان‌شهرهای ایران افزود: این دبیرخانه بنا دارد تاریخ شخصیت‌ها و رویدادهای حوزه دفاع مقدس و مقاومت را در هر منطقه بازخوانی کند؛ از این‌رو نشست‌های تخصصی برای برنامه‌ریزی بین استان‌ها، شهرها و شهرداری‌های جغرافیای مقاومت، به‌منظور ایجاد بستر و زیرساخت‌های گردشگری مقاومت برگزار می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه پیگیری طرح‌های فرهنگی، هنری، گردشگری و اجتماعی و سرمایه‌گذاری در شهرهای حوزه مقاومت از دیگر برنامه‌های این دبیرخانه است، ابراز کرد: دغدغه اصلی ما از وزاتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و از مجموعه گردشگری، حضور نیروهای انقلابی در تمامی برنامه‌های گردشگری است تا بستری فراهم شود، از ظرفیت نیروهای انقلابی، متعهد و مؤمن در تمامی زیرساخت‌های گردشگری استفاده شود.

نادری اضافه کرد: در برگزاری «اردوهای راهیان نور» تجربه موفقی داشته‌ایم که لازم است از این تجربه در سایر امور گردشگری نیز استفاده شود و تورهای گردشگری با محتوا و هویت دینی و انقلابی برگزار شود.

وی با اشاره به تهیه بسته‌های سفر گردشگری گفت: با توجه به نزدیکی ایام عید نوروز، در شهرداری‌های کلان‌شهرها به این نتیجه رسیدیم که شهرداری‌ها بسته سفری را با محوریت فرهنگ مقاومت و ایثار تهیه کنند و مکان‌ها و شخصیت‌های حول محور مقاومت را، علاوه بر معرفی اماکن گردشگری و تفریحی، در این بسته‌ها به مسافران نوروزی معرفی کنند.

مدیر اداره گردشگری و امور زائران سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم عنوان کرد: می‌خواهیم راویانی را تربیت کنیم که در تورهای گردشگری به همراه مسافران نوروزی باشند و برای مردم از قهرمانان هر منطقه، هویت ملی و انقلابی و نیز ظرفیت‌های حوزه گردشگری مقاومت سخن بگویند.

وی ایجاد شبکه تبادل گردشگران در جغرافیای ملی و بین‌المللی را یکی دیگر از برنامه‌های این دبیرخانه برشمرد و گفت: لازم است در گردشگری مقاومت علاوه بر استفاده از ظرفیت مدیریت شهری از ظرفیت استانی نیز بهره ببریم.

نادری با بیان اینکه در قم از نقاط مختلف ایران و جهان در آن سکونت دارند، اظهار داشت: تلاش کرده‌ایم که در قم مقاصد بعدی گردشگران را با محوریت معرفی گردشگری حوزه مقاومت معرفی و اطلاع‌رسانی کنیم.

وی اذعان کرد: هنگامی که «شبکه گردشگری مقاومت» شکل بگیرد، اقتصاد گردشگری مقاومت و فرهنگ نیز شکل می‌گیرد و قدم بعدی ما، در حوزه اقتصاد گردشگری مقاومت است و همچنین برنامه‌هایی در حوزه صنایع‌دستی داریم.

وی با تأکید بر استفاده از تجربه‌های سایر شهرها در این زمینه بیان کرد: قرار است، اطلس جغرافیای مقاومت در سه محور تهیه شود؛ یکی در زمینه «قهرمانان، شخصیت‌ها و بزرگان ملی»؛ دوم «رویدادها» و سوم «مکان‌رویداد» است.

رییس کمیته گردشگری مجمع کلان‌شهرهای ایران خاطرنشان کرد: یک درس‌نامه‌ای در این زمینه تدوین خواهد شد تا بتوانیم دانش‌آموزان را با هویت شهرها و بزرگان هر منطقه آشنا سازیم.

وی گفت: راه‌اندازی «خانه موزه‌های شهدا و دفاع مقدس»، از دیگر برنامه‌های این دبیرخانه است که در شهر قم خانه موزه شهیدان مهدی و مجید زین‌الدین از شهدای هشت سال دوران دفاع مقدس افتتاح‌شده و خانه موزه شهید دکتر محسن فخری‌زاده از دانشمندان شهید در انرژی هسته‌ای در حال آماده‌سازی است.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از مسائل، استفاده از ظرفیت «هنر» در راستای معرفی قهرمانان، اسطوره‌ها و بزرگان هر منطقه است که باید از آن بهره ببریم.

نادری اعلام کرد: نشست تخصصی بعدی گردشگری مقاومت با موضوع «هنر» است تا بتوانیم در قالب هنر (فیلم، نمایش و…) به معرفی شخصیت‌ها و قهرمانان ملی بپردازیم.

وی با بیان اینکه گردشگری مقاومت، مسیر تازه‌ای در فهم تاریخ است گفت: گردشگری مقاومت به این معناست که به بازدید مناطقی می‌رویم که مردم ایران در آن منطقه‌ها، استکبارستیزی کرده‌اند و با استکبار آمریکا و انگلیس مبارزه کرده‌اند.

مدیر اداره گردشگری و امور زائران سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم افزود: گردشگری مقاومت، گردشگری‌ای بوده که تمام مؤلفه‌های گردشگری را داراست، اما به بازدید مناطقی می‌پردازد که آن منطقه‌ها و نشانه‌های محیطی، نمادهای مقاومت مردم ایران محسوب می‌شوند.

نادری اظهار داشت: گردشگری مقاومت به دنبال استخراج فرهنگ ناب مبارزه با استکبار از تاریخ قدیم و نیز انتقال این فرهنگ و هویت، به تاریخ جدید و نسل جوان امروز در قالب گردشگری است.

وی با تأکید بر استفاده از ظرفیت گردشگری به‌منظور معرفی تاریخ کهن ایران به گردشگران گفت: در حقیقت در بستر گردشگری که بستری جذاب است به دنبال دایر کردن کلاس تاریخ، هویت‌یابی و هویت‌بخشی به‌گونه‌ای جذاب و شیوا هستیم.

وی در بخش دیگر سخنان خود، با تقدیر و تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری این نشست تخصصی، به برگزاری نمایشگاه گردشگری مقاومت در حاشیه نخستین نشست تخصصی گردشگری مقاومت که در شهر قم برگزار شد، اشاره و بیان کرد: این نمایشگاه در مجموعه تاریخی گنبد سبز شهر قم برگزار شد و در قالب تورهای دانشجویی و دانش‌آموزی و نیز اقشار مختلف مردم از نمایشگاه مذکور بازدید داشتند.

مدیر اداره گردشگری و امور زائران سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم افزود: روایتگرانی که از شهرهای رشت، کرمان و بوشهر در این نمایشگاه حضور داشتند، جان‌فشانی‌ها و ایثارگری‌های بزرگ‌مردان این مناطق را برای بازدیدکنندگان بیان کردند که مورد استقبال خوب مردم قرار گرفت.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/vtkn

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا