ورزشویژه

پرواز بلند بر فراز نیزه و رسیدن به لباس پرافتخار تیم ملی دوومیدانی

گفت و گوی«ندای قم » با حمید نایینی پیشکسوت دوومیدانی قم؛

ندای قم / گفت و گو / رضا ملکی ؛دوومیدانی در قم پیشینه‌ای ۴۰ ساله دارد افتخارات گذشته‌ای که با شهید حسن امجدی در دوهای سرعت رقم خورد تا به امروز که در بدنه دومیدانی قم ملی‌پوشان شایسته‌ای از ولایت حضوری درخشان در کشور دارند .
حضور اصغر درخشش مرد شیرین زبان کاشانی که به تنهایی نماینده دوومیدانی قم در مسابقات کشوری بود باعث گردید تا قمی‌ها در دهه ۷۰ در پرش نیزه کشور با حضور نائینی ، ربانی و لطفی همواره جایگاه معتبری داشته باشند.
برای اینکه حق مطلب را در خصوص دوومیدانی عطا کرده باشیم به سراغ حمید نائینی یکی از چهره‌های شاخص و خوشنام دو ومیدانی ولایت رفتم تا با او به ۳۰ سال گذشته دومیدانی قم رفته و خاطرات باشکوه آن زمان را مرور کنیم.
آغاز راه قهرمانی
متولد ۱۳۵۶ است در ماه خزان پاییز دیده به جهان گشود تا پدر گرانقدرش نام او را حمید بگذارد جنب و جوش دوران کودکی با فوتبال آغاز شد .دبستان و راهنمایی شهید امجدی مسیر ابتدایی او در تحصیل بود به دبیرستان صدر که رسید مسابقات آموزشگاهی کوچ در رشته دومیدانی در راه بود. استاد دکتر محمدی از افتخار آفرینان عرصه علم و ورزش قم آن دوران به عنوان دبیر ورزش دبیرستان صدر مشغول به کار بود و از حمید خواست به عنوان دونده دوی۱۰۰ متر برای آموزشگاه‌های قم به میدان رود.
اولین آزمایش حمید با قهرمانی او آغاز شد و همین باعث گردید تا استاد محمدی راه حمید را در دو ومیدانی هموار سازد آن روزها فقط نیزه خریداری شده در هیئت کم بضاعت دوومیدانی دیده می‌شد و خبری از آموزش در این رشته نبود.
علاقمندی حمید به پرش با نیزه
حمید به پرش با نیزه علاقمند شد با بچه‌ها دست به کار شد. لاستیک‌های اسقاطی کامیون‌ها و تریلی‌ها را جمع آوری کرد و به عنوان تشک ایمنی فرود از آن استفاده نمود توضیح اینکه نگارنده در آن سال‌ها عکس لاستیک‌ها و فقر حاکم بر دو ومیدانی را در مجله دنیای ورزش آن زمان آن زمان به چاپ رساندم.
حمید وقتی دید از قم به جائی نمی‌رسد به تهران رفت از استاد بنی آدم که یکی از مربیان بزرگ پرش با نیزه بود درخواست کرد تا با او تمرین کند .مانع بزرگ برای حمید رفت و آمد از قم به تهران بود در هفته سه روز با جیب خالی با قطار به تهران می‌رفت استادش با موتور او را به استادیوم داودیه می‌برد و بازگشت به ترمینال و قم داستانی بود که برای او چند سال تکرار شد.
حمید می‌گوید یک روز پولی در جیب نداشتم که به قم رسیدم از میدان ۷۲ تن پیاده تا بلوار امین که منزل مان بود آمدم تا عشق بزرگم دومیدانی همچنان در قلبم پویا و زنده باشد.
دوران قهرمانی ووداع تلخ با ورزش قهرمانی
حمید خیلی زود خود را بالا کشید. حمید سجادی وزیر پیشین ورزش کشور که از چهره‌های به نام دوومیدانی ایران و آسیا بود از او خواست به تیم فجر بیاید و این در حالی بود که حمید قرارداد یک میلیون تومانی با ذوب آهن اصفهان بسته بود بنا به احترام به استاد سجادی حمید راه باشگاه فجر را با نصف مبلغ قرارداد ذوب آهن در پیش گرفت تا با این باشگاه لباس پرافتخار تیم ملی دوومیدانی رابه تن کند و سفرهای برون مرزی او با تیم ملی به کشورهای آسیای میانه که با مقام سومی در باکو همراه بود نوید این را می‌داد که حمید بتواند در پرش با نیزه کشور حرف اول را بزند.
رکورد ۴ متر و ۲۵ سانتی او تا مدت‌ها در کشور دست نخورده باقی ماند تا سختی‌های زندگی و تحصیل مانعی باشد برای حمید که با بزرگ‌ترین عشق زندگی خود وداعی تلخ داشته باشد .
پایان تحصیلات و افتخار خدمت به ورزش قم در سنگری دیگر
حمید فارغ التحصیل رشته مهندسی کشاورزی است. پایان راهش در دو ومیدانی با وصل شدن به رشته زیبای اسکواشی همراه شد تا در قامت رئیس هیئت این رشته مرده را تبدیل به زنده و با ساخت یک مکان آبرومند و مجهز در قم رشته اسکواش را راه‌اندازی نماید .
مدتی سرپرستی هیئت وزنه برداری را عهده‌دار بود و از آن به بعد ترجیح داد تا به کار و زندگی برسد و اکنون مدیری حاذق و لایق در سمت سردفتری محضر می‌باشد که خدمات اش برای مردم فهیم قم چشمگیر است.
حمید نایینی دو فرزند برومند دارد دختر گرانقدرش سال سوم دانشکده حقوق و پسرعزیزش محمد پوریا سال آخر دبیرستان بوده و در کنار پدرش امورات محضر را می‌چرخاند او می‌گوید همسرم در طول سال‌های جوانی همیشه همراهم بود ونگاه مهربان او به بود که من همچنان با ورزش زندگی کردم و از این بابت از محبتهای او سپاسگزاری می نمایم.
سخنان پایانی حمید نائینی
از قول من بنویسید که هنوز هستند کسانی که به فکر پیشکسوتان هستند. از روزنامه وزین ایمان تشکری خالصانه دارم که بعد از مدت‌ها به یاد ما بودید امیدوارم که ورزش قم خصوصاً قهرمانان دوومیدانی ولایت بتواند در کشور و آسیا درخششی بی‌نظیر داشته باشند که این دور از دسترس ورزشکاران غیور قمی نیست.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/wqfs

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا