ورزشویژه

شنای قم در بخش قهرمانی حرفی برای گفتن ندارد

اصغر اسماعیلی مرد پرتلاش هیات شنا و غواصی قم :

ندای قم / گفت و گو/رضا ملکی ؛متولد 15 مرداد 1340 است سن اش از مرز ۶۰ سال عبور کرده است دنیائی خاطره دارد او را به زمان کودکی اش می‌برم. خیابان هندیان در کنار خط ریل راه آهن با بوق‌های ممتد قطارهای مسافربری و باری زادگاه اصغر اسماعیلی را نشان می‌دهد.
پدرش حسین آقا مثل همه پدرهای زمان قدیم در تلاش لقمه نانی بود که برای فرزندان برومندش تهیه کند. او هیچ شناختی از ورزش نداشت و اصغر کوچک ما با بازی فوتبال کنار خط ریل راه آهن و عبور از مدارس قانی، مهدوی و دبیرستان کاشانی در مرز رسیدن به دیپلم با رشته‌های بسکتبال، والیبال و شنا به تبحری خاص رسید.
وی از خوب‌های ورزش دبیرستان بود اما عاشق شنا بود ،ابتدای آموختن شنا را از جوی آب‌های محله هندیان آموخته بود و این بار در تهران در کنار برادر بزرگش شنا کردن را آموخت.
اسماعیلی می گوید : در سال ۶۰ موجودیت شنای قم در حد صفر بود در سال ۶۱ به استخدام آموزش و پرورش درآمدم در آن زمان قم غریق نجات نداشت.با تلاش‌های پیگیر استاد در کنار دوستان خوبم گایینی،جمال، مرادی ،عبداللهی وضعیت دو استخر قم را سامان دهیم.
استخر تختی و پارک موجودیت استخری قم را در بر می‌گرفت. از سال ۶۴ مسئول کمیته آموزش نجات غریق قم شدم و بعد از ۳۰ سال تلاش اکنون با افتخار می‌گویم که در حال حاضر تعداد ناجیان غریق آقایان بالای ۲۰۰۰ نفر و بانوان نیز حدود ۱۱۰۰ نفر خلاصه می‌شود.
 شنای قم مرهون زحمات استاد فرهمند است
اصغر اسماعیلی از چهره‌های خوشنام و تحصیل کرده ورزش شنای قم می‌باشد مدرک کارشناسی ارشد دارد و در سنگر خدمت به میهن سال‌ها در شرکت نفت قم درحوزه‌های خارج از کشور در آذربایجان ۱۷ سال خارج از قم در تلاش بوده می‌گوید نمی‌دانید چقدر زحمت کشیده شد تا شنای قم جانی بگیرد استاد فرهمند به گردن شنا و غریق نجات قم حق دارند بایستی وضعیت فعلی شنای قم را مرهون تلاش‌های او دانست.
وی افزود :در کنار ایشان همکاران و دوستان عزیزی داشتیم که هر کدام برای ارتقاء این رشته زحمت کشیدند وقتی سکان هدایت این رشته به دست من رسید وضعیت چندان خوبی برشنا حاکم نبود هر چند که دوستان عزیزم برای ساختن زیرساخت‌های این رشته تلاش بسیاری داشتند اما کمبود امکانات مالی و عدم توجه به این رشته زیبا باعث شد تا ما در مسیر قهرمانی حرفی برای گفتن نداشته باشیم.
اسماعیلی اضافه کرد :موجودیت فعلی استخرهای قم به ۴۳ استخر می‌رسد که هم اکنون ۲۶ استخر در قم فعال می‌باشند. تنها پارک آبی آب و تاب ۲۶ مربی غریق نجات مارا جذب نموده است که از این بابت بسیار خرسندم.
راه‌اندازی کمیته غواصی فعالیت22 ورزشکار غواص
از رشته‌های پرطرفدار در میان رشته‌های آبی غواصی است.رویکرد جوانان قمی به این رشته بسیار جالب و قابل توجه می‌باشد جناب شاه علی لو مسئولیت این رشته زیبا را در دست گرفته و هم اکنون ۲۲ نفر ورزشکار غواص در قم مشغول آموزش هستند.
دریاچه پارک جوان، سد ۱۵ خرداد، سد شاه اسماعیل و سنجگان محل فعالیت بچه‌هاست که با زدن قوس در عمق‌های سنگین وضعیت خود را جهت حضور در مسابقات قهرمانی کشور این رشته بهبود می‌بخشند.ضمن اینکه این بچه‌ها در سایت‌های جزیره قشم و کیش نیز فعالیت بسیار برجسته‌ای داشته‌اند.
برگزاری کلاس‌های مربیگری و داوری
وی تصریح کرد :در طول چند سال گذشته جهت ارتقاء دانش فنی مربیان کلاس‌های بسیاری را برگزار نمودیم. برای اولین بار کلاس سطح جهانی داوری و مربیگری را در قم برگزار نمودیم.برگزاری کلاس آب درمانی که در نوع خود قابل توجه است می‌تواند مشکلات بسیار بیماران را در استفاده از استخر حل نماید و در صدد هستیم که مسیرهای دانش افزایی را همچنان در دستور کار داشته باشیم.
کلام پایانی
اسماعیلی مرد پرتلاش هیات شنا و غواصی قم به پایان صحبت‌های خود می‌رسد.او که در دوران جوانی خود از قهرمانان خوب قم در شنای کشور و ادارات بوده است خوب می‌داند که پرورش یک چهره ملی‌پوش در شنا چقدر کار سختی است و امید داریم که تعداد کم ملی‌پوشان این رشته در سطح قم افزایش یابد تا تلاش‌های بسیار این استاد دوست داشتنی رنگ واقعیت به خود بگیرد.
اسمایلی از روزنامه وزین ایمان تشکری ویژه دارد و می‌گوید سال‌ها هیچ رسانه‌ای حالی از ما نپرسیده و ما در بی‌خبری محض فعالیت‌های خود را انجام داده‌ایم ممنون زحمات شما عزیزان هستم.در پایان جا دارد از همسر گرانقدرم و فرزندان دلبندم تشکر کنم که در طول سال‌ها حامی و یار من بودند.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/ifin

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا