ورزشویژه

به عملکردم نمره نمی دهم؛هنوز خیلی از کارها باقی مانده است

در گفت وگوی « ندای قم » با مدیرکل ورزش و جوانان استان قم مطرح شد:

ندای قم / گفت و گو / رضا ملکی ؛اردیبهشت 1400 بود که درپی تغییر و تحولات انجام شده دکتر منعم مدیرکل ورزش و جوانان استان قم جای خود را به ابراهیم سانی خانی فرمانده جدیدی داد که از بدنه سپاه پاسداران به ورزش قم ورود نمود.
در ابتدا باور اهالی ورزش ولایت این بود که آیا یک فرمانده سپاه می تواند چرخ های درحال حرکت ورزش قم را به سر منزل مقصود برساند یا خیر.این ابهامات در حالی بود که هیچکس از رزومه سکان دار جدید ورزش قم اطلاعی در دست نداشت اما مسیر حرکت آغاز شدو بعد از 2 سال تلاش و کوشش برای ساماندهی ورزش قم ب،ه مسیری رسیده ایم که برای اولین بار دکتر ابراهیم سانی خانی مدیرکل ورزش قم را در روبروی خود می بینم تا مصاحبه ای اختصاصی با فردی داشته باشم که پاسخگوی بسیاری از ابهامات پیرامون ورزش قم باشد.
سرویس ورزشی پایگاه خبری ندای قم همواره حداعتدال را در بسیاری از موارد مطروحه در ورزش طی نموده و این بار نیز با نقدی منصفانه در مقابل مدیری قرار می گیریم که خود مزه فقر را چشیده و با تمامی وجود مشکلات قشر محروم را حسن می نماید.
بی پرده و صریح با دکتر به گفتگو نشستم ماحصل گفتگوی 2 ساعته ما با ایشان درادامه می خوانید:
بیوگرافی کوتاه از مدیر کل
متولد ۱۳۵۶ در محله محروم نیروگاه است مثل همه بچه های آن زمان فوتبال را در دنیای خاکی تجربه کرد.در دبیرستان با وجود اساتید گرانقدری چون رضا دلکش و علی پنجه باشی مسیر فوتبالی و فوتبالیستی خود را تجربه کرد.بسکتبال و کشتی از جمله رشته هائی بود که وی به آنها پرداخت اما کشتی را در رگ و پوست خود می دید.به کانون بسیج مراجعه کرد استاد گلنسائی مربی کار بلد کشتی وی را زیر چتر حمایتی خود قرار داد تا فنون اولیه کشتی را بیاموزد.
مسیر بعدی استادیوم تختی و سالن کشتی آن بود که صمد اللهیاری ومحمد بودان در آن فعالیت داشتند.استاد جمال نیز در پرورش او در کشتی نقش به سزائی داشت .وزن ۵۲ کیلو و دیدارهای انتخابی تیم ملی او را در زمره منتخبین سفر آذربایجان شوروی قرار داد که این سفر لغوگردید.
دکترسانی خانی می گوید از لحاظ مالی آنقدر در تنگنا بودم که حتی از خرید یک کفش فوتبال و کشتی عاجز بودم و بدین خاطر درد فقرا را می دانم و تمام سعی خود را خواهم نمود تا همه امکانات لازم را در ورزش برای آنها فراهم آورم .به دانشگاه آزاد رفتم در رشته حقوق مشغول به تحصیل شدم و بعد از فارغ التحصیلی به بدنه سپاه وصل شدم در سپاه به جودو رو آوردم.
استاد بنده جناب مهره ساز بود که همین جا از این مربی اخلاق مدار تشکری ویژه دارم در سپاه با مدیریت در بخش‌های ساخت و ساز مجموعه‌های ورزشی مشغول شدم.عشقم ورزش بود و دوست داشتم با ساخت امکان ورزشی یادگاری از خود برجا گذارم.
به دوران سخت کرونا رسیدیم که با برنامه جهادی با دوستان و همکاران شرایط بسیار مطلوبی را برای مردم خوبم در قم فراهم آوردیم.
دکتر شاهچراغی با توجه به عشق بزرگ من به ورزش پیشنهاد فرماندهی ورزش قم را به من داد که با آغوش باز پذیرفتم و با مشورت با بزرگان ورزش و شخص دکتر منعم آمدم تا آنجایی که در توان دارم به شهر کریمه اهل بیت(س) خانم حضرت معصومه (س)خدمت کنم.
آغاز به کار در سمت مدیرکل ورزش و جوانان
وی افزود :به اداره کل ورزش و جوانان استان قم آمدم ،در اولین حرکت همکاران عزیزم را زیر ذره بین قرار دادم تا به توانایی آنها پی ببرم در مسیر بعدی مسئولان هیئت‌های ورزشی با نگاهی به عملکرد آنها نقاط قوت و ضعفشان را بدانم تا با تعامل با آنها در پیشبرد ورزش قم موثر باشیم .
خیلی از کارها روی زمین مانده بود و احتیاج به تزریق منابع مالی داشت تا جهت ساخت و ساز و امکانات ورزشی در قم و حومه اقدام نماییم تلاش بسیاری شد تا منابع مالی به اداره کل تزریق گردد .سرانه ورزشی برای من بسیار مهم بود با گرفتن ۶ زمین در پردیسان و افتتاح زمین‌های مصنوعی در بخش خلجستان و نایه که حدود ۴ ، 5 ماه طول کشید توانستیم اقدامات بسیار خوبی را در این خصوص داشته باشیم.جذب ۱۰۰ میلیارد تومان در بخش ساخت امکان ورزشی که مجموعه تختی را هم شامل می‌شد. مسیر بعدی من در شکوفایی و شکل جدید استادیوم‌ها بود که در حال عملیاتی شدن آنها می‌باشم .
آخرین وضعیت استادیوم تختی و سالن ۴۵۰۰ نفره پردیسان
به دکتر می‌گویم یکی از نقاط ضعف اداره کل مشکلات ساخت مجموعه استادیوم تختی و استادیوم ۴۵۰۰ نفری پردیسان می‌باشد که با توجه به قول ‌های بسیار شما هنوز افتتاح آنها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
او پاسخ می‌گوید برنامه استادیوم تختی از قبل از آمدن من طراحی شده بود ۲۰ میلیارد بودجه اولیه کارها را سریع به جلو برد اما تزریق منابع بعدی و مشکلاتی که با پیمانکار مجموعه داشتیم و مجبور به تغییر پیمانکارنمودیم ساخت این استادیوم را با چالش های روبرو کرد.
سقف زمین چمن زده شده است چمن آن انداخته شده و جوشکاری بعضی از اتصالات باعث گردیده تا پیست تارتان دومیدانی نصب نگردد من خودمبرای با افتتاح آن لحظه شماری می کنم اما قول می‌دهم که به زودی این استادیوم در اختیار بانوان گرانقدر قمی قرار گیرد و در تایم غروب و شب هم آقایان فوتبالی از یک مجموعه بسیار خوب بهره‌مند گردند.
اما داستان استادیوم سرپوشیده ۴۵۰۰ نفری بر ایشان چیز دیگری است این مجموعه قبل از من استارت آن زده شد و در شروع کار من متاسفانه با خراب شدن سقف آن مشکلات بسیاری را برای ما به وجود آورد .مراجعه قضایی به دادگستری از طریق معاونت حقوقی اداره کل و رایزنی که در اختصاص بودجه برای این استادیوم انجام شده و با محبت دکتر آقا میری استاندار محترم در تلاش هستیم که هرچه زودتر این مجموعه به بهره‌برداری برسد.
داستان تغییر مدیران اداره کل و بقیه ماجرا
از دکتر سوال کردیم که جابجایی بسیاری در اداره کل انجام گرفته که آیا ضرورتی در این خصوص حس می‌کردید یا خیر؟ دکتر پاسخ داد من به مدیران جهادی احتیاج داشتم که در کنار تخصص از صبح تا شب کار خود را وقف ورزش کنند مطالعه در این زمینه داشتم نفرات جدیدی را مورد بازنگری کلی قرار دادم و به این نقطه رسیدم که آمدن مدیران جوان و جهادی می‌تواند کمک بسیاری برای من در پیشرفت ورزش قم داشته باشد.
از همه آنها راضی هستم آنها نشان داده‌اند که انتخاب من درست بوده حتی اگر این تغییرها به کام بعضی‌ها تلخ آید اما من با احترام به همکاران خوبم با کسی تعارف نداشته و کار و تلاش و دوری از خانواده را سرلوحه حرکت همکارم در پیشبرد ورزش قم می‌دانم.
آنا صنعت می‌ماند یا می‌رود؟
آنا صنعت می‌ماند یا می‌رود سوالی بود که در خصوص آغاز حرکت خوب آنا صنعت با مدیرانش در فوتسال قم و پایان غم انگیزش تزریق منابع مالی این تیم از دکتر می پرسم که به نوعی در محفل ورزشی ناشی ضعف مدیر کل در این قضیه مطرح می شود.
او می‌گوید تلاش بسیاری نمودیم که مجموعه وزین آنا صنعت مدیریت تیم فوتسال را در دست گیرد کارها خوب پیش رفت استادیوم شهید حیدریان را به آنها دادیم تا دغدغه‌ای نداشته باشند اما اوضاع اقتصادی و قول‌هایی که به مدیران آنا صنعت داده شد آنها را مجبور ساخت تا کلیه امکانات خود را در قم به فروش برسانند و به تهران مهاجرت نمایند.
مشکلات روزهای آخر از این بابت شد البته بخشی از قرارداد بازیکنان باقی مانده است که در حال رایزنی و حل آن می‌باشیم در سال جدید در صدد هماهنگی با اسپانسر جدیدی هستیم هر اسپانسری که در هر رشته‌ای وارد شود امکانات آن هیئت از قبیل سالن در اجاره او قرار می‌گیرد تا بخشی از مخارج تیم با اجاره سالن تامین گردد مدیریت فعال و شایسته‌ای به بدنه فوتسال وصل خواهد شد تا همچنان قطب فوتسال ایران باقی بمانیم.
داستان تکراری استادیوم یادگار امام(ره)
به دکتر می‌گویم همه از تخریب استادیوم یادگار امام(ره) می‌گویند که آنجا سرمایه ملی است و در حال تخریب است و هیچ اقدامی برای آن صورت نمی‌گیرد.
دکتر می‌گوید دوستان در مسیر اشتباه قرار گرفته‌اند مدرسه فوتبال در چمن این مجموعه برقرار است.مسابقات دوومیدانی و برنامه هوازی کلیه رشته‌های ورزشی توسط ورزشکاران در این مجموعه انجام می‌گیرد.این استادیوم زنده است و هر روز شاهد حرکت در آن هستیم.قصد داریم با خرید امتیاز یک تیم دسته دومی فوتبال را به این مجموعه آورده تا خاطره بازی‌های صبا زنده گردد.
اما دلمان بیشتر برای تامین و نگهداری این مجموعه می‌سوزد.اینجا سرمایه ملی است و برای ساخت این مجموعه هزینه بسیاری انجام شده است. رویکرد ما استفاده بهینه ورزشکاران از این استادیوم زیبا می‌باشد که انشاالله در آینده شاهد روزهای خوب برای این استادیوم هستیم.
نگاه برنامه محور به هیئت‌های ورزشی و مدال آوری قهرمانان
هیئت‌های ورزشی بازوان توانای اداره کل ورزش و جوانان محسوب می‌شوند.از دکتر خانی می‌پرسم تا چه حد بر عملکرد هیئت‌های ورزشی نظارت داشته و آیا اختلافات بعضی از هیئت‌ها ضربه این رشته مورد نظر نمی‌زند؟
وی می‌گوید همکاران من بر اساس عملکرد سالیانه هیئت‌ها بودجه آن هیئت را مشخص می‌کنند بعضی هیئت‌ها عالی، خوب ، متوسط و بد ظاهر شده ایم.خوب‌ها رقم بالاتری دریافت کردند چون در سطح جهان و آسیا مقام آور بودند پرونده هیئت‌های بی‌برنامه نیز مشخص است تعارفی نداریم و با مسئول آن برخورد خواهیم کرد ما در بحث مدال آوری نسبت به سال‌های قبل رشد داشتیم می‌بایستی امکانات موجود را بر اساس حرکت ورزشکاران تامین نماییم که سخت در راه رسیدن به هدف مطلوب هستیم .
رتبه اول کشور در بحث فرهنگی
افتخار می‌کنیم که شهر کریمه اهل بیت در مسیر ورزش و بحث فرهنگی نیز پرافتخار ظاهر شد بر اساس امتیازات کشوری در بحث فرهنگی صاحب رتبه اولی شدیم اهمیت ما به بحث مسائل فرهنگی و حجاب باعث شد تا این افتخار بزرگ نصیب ما گردد.
نگاه به هیئت‌های مدال آور و تازه توسعه یافته
ثانی خانی می‌گوید کشتی، کاراته ،جودو، هندبال، تکواندو ووشو، فوتسال ،جانبازان و معلولین دربحث قهرمانی و مدال آوری بسیار خوب ظاهر شده اند.دختران هاکی روی یخ از قم در آسیا افتخار آفرین شدند.درشمشیر بازی رتبه پنجم کشوری را بدست آوردیم و قصد داریم بانگاه درست به رشته های جدید آنها را در مسیر رشد و شکوفائی قرار دهیم.
سخن پایانی
از دکتر می پرسم از شروع فعالیت خود تاکنون چه نمره ای به خود می دهید.وی می گوید:به عملکردم خنمره نمی دهم چرا که هنوز خیلی ازکارها باقی مانده است اما در بحث زیرساختی 50 درصد کارها عملیاتی شده.درمسیر فرهنگی 80 80درصد از کارها انجام شده در مسیر قهرمانی و مدال آوری به 80درصد خواسته های اداره کل رسیده ایم و امید دارم بانگاه خوب مسئولان و شخص استاندارعزیزمان بتوانیم چرخهای ورزش را همواره در حال حرکت نگاه داریم تا با عهدی که با پروردگار یگانه بسته ام و آن نگاه به مناطق محروم و توسعه ورزش استان قم درهمه زمینه ها پایبند باشم.
دکتر سانی خانی در پایان به 82 اقدام شاخص سالهاغی 1401 و 1402 اداره کل ورزش قم که در قالب بوستر تهیه شده اشاره کرد و گفت برای هریک از این آیتم ها تلاش بسیاری شده که درهمینجا از همه همکاران خوبم تشکری ویژه دارم.
وی از پایگاه خبری ندای قم به نیکی یاد کرد که بعنوان اولین رسانه استانی امکان بیان دیدگاهها و مشکلات فراروی اداره کل را برای وی فراهم ساخته درپایان سپاس خود را تقدیم دست اندرکاران این رسانه وزین نمود.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/u2b7

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا