ورزشویژه

افتخارات کاراته قم درآسیا ودنیا کم نظیراست

تحلیلی کوتاه در گذر پنجاه ساله کاراته در قم ؛

ندای قم/ رضا ملکی؛ روزهایی ازورزش جذاب کاراته در قم را به یاد می آورم که استاد مهرعلی از تهران به قم آمده بود تا در باشگاه قهرمان پرافتخار کشتی قم استاد حسین بیطرفان ورزشکاران این رشته را آموزش دهد . تب بروسلی در ایران بیداد میکرد پرفسور میرزایی هم کونگ فو را به ایران آورده بود و رقابت بین این دو رشته جداب و دیدنی بود.
استاد محسن بیطرفان نخستین کاراته کایی بود که توانست با تکنیک منحصر به فردش و ضربات پای استثنایی اش سرآمد باشد او و شیهان خلیلی و دباغیان بعدها به تهران رفتند تا زیر نظر شیهان وارسته بینانگدار کاراته ایران به کمربند مشکی برسند .
در آن زمان دو جوان غیور و بی باک از قم نیز توانستند چهره شوند شیهان خلیلی و شیهان دباغیان نامهایی بودند که در کنار شیهان بیطرفان درکاراته ایران نقش آفرینی کردند . دنیای مربیگری این سه عزیز را به پرورش نسل جدید کاراته وا داشت شیهان بیطرفان بیشتر وقت خود را در جبهه گذراند تا بیشترین نفرات خود را از باشگاه شهید عبدالباقی در قامت شهدای گرانقدر به ورزش قم معرفی نماید.
اما شیهان خلیلی با معرفی سعید آشتیان و شیهان دباغیان با معرفی جوانان برومندی چون عمو زاده، کتیرابی ،عبدالحسینی و جعفری در کاراته ایران سرآمد شد، افتخارات این پنج کاراته کاهای غیور در سالها حضور در بدنه تیم ملی و با کسب عناوین متعدد جهانی المپیک آسیایی و بین المللی باعث گردید تا کاراته همچنان پیشتاز مدال آوری برای ورزش قم باشد .
شیهان غلامرضا دباغیان با رسیدن به جایگاه رفیع سرمربیگری تیم ملی به مدت پانزده سال بالاترین افتخارات ممکن را برای کاراته ایران به ارمغان اورد .در آن زمان نگارنده افتخارخدمت به کاراته قم را داشتم که در طول دوازده سال هیئت برتر استان قم و کشور محسوب می شدیم.
حسن عابدی و علی برخورداری هم آمدند تا ادامه افتخاراتی باشند که خود در قامت دبیری و مدیریت اجرایی کاراته در هیئت سابق داشتند . تکمیل مسیرقهرمانی درزمان این عزیزان با اعجوبه ای به نام امیر مهدیزاده نام کاراته قم را در دنیا و آسیا پر آوازه ساخت که همچنان کاپیتان پرافتخار کاراته ایران نیز در پی کسب مدال خوش رنگ از آوردگاه آسیا بوده در معیت تیم ملی وارد کارزار آسیایی خواهد شد.
تنش های بوجود آمده در کاراته قم که به خیرو صلاح این رشته پرافتخار نبود ،سبب مهدی بیرانوند از کاراته کاهای خوب گذشته را بر مسند مدیریت کاراته قم نشاند مردی از خطه دلاور خیز لرستان که در آن زمان توانست رای اعتماد بزرگان کاراته را به خود جلب نماید تا ادامه دهنده افتخارات مردان رویایی این رشته باشد .
متاسفانه آن وفاقی که قرار بود برکاراته قم حاکم باشد با برخی از تنگ نظریها وارد تنش شد تجربه نشان داده که تنها با مودت و یکدلی میتوانی به مسیرهای رشد دست یابی با تجربه ای که نگارنده از سالها حضور در ورزش قم دارم وحدت بزرگان کاراته قم را به صلاح می دانم.
بیرانوند و تیمش آنچه که در توان داشتند را گذاشته اند باید دید که چه امکاناتی دراختیارهیئت بوده و چه انتظاری در شرایط فعلی از کاراته می رود. بحث استعداد یابی از ضرویات مهم کاراته قم می باشد مسیر اولیه با استاد عموزاده قهرمان جهان شکل خوبی به خود گرفت که امید داریم با تداوم از طریق دیگر استاتید این روند ادامه یابد .
داوران ما هم به جایگاه خوبی رسیده اند که جای خوشحالی بسیاراست خصوصا در بحث معرفی داور بانوان در سطح بین المللی که به اولین افتخاررسیدیم. تداوم قهرمانی بزرگان گذشته این بار با برادران پرافتخار نعمتی با هدایت مربی خوب و توانمند کاراته قم شیهان خلیلی و امیر مهدیزاده مرد تمام نشدنی کاراته زیر نظر پر افتخارترین مربی کاراته ایران شیهان دباعیان حال کاراته قم را خوب نشان میدهد .
هر چند که انتطار داریم در رده های پایه نیزبتوانیم حرفهایی برای گفتن داشته باشیم در بحث مربیگری تیم ملی نیزپرافتخاربودیم اساتید گرانقدر کتیرایی، عبدالحسینی و پایدار توانستند درطول سالهای اخیرافتخارات بی نظیری را برای کاراته ایران به همراه داشته باشند. آخرین آن روز جمعه قهرمانی کاراته امیدهای ایران در فیلیپین بود که با هدایت مدبرانه مجید عبدالحسینی قهرمان ارزنده ایران و جهان برای کاراته ایران حاصل شد .
یکسال و اندی از دوره چهارساله هدایت کاراته قم توسط بیرانوند باقی مانده است، بایستی بدون حب و بغض بود و با انصاف کارنامه کاراته قم را مورد برسی قرار داد می توان گفت که برای اولین بار در سطح جهانی داوری کارته استاد پایدار مطرح شدیم سرکار خانم اخوان برای اولین بار قم را درداوری بانوان در سطح آسیایی و بین المللی مطرح کرد برای اولین بار با بانوی قمی مدال خوش رنگ طلا را کسب کرد و در رده بزرگسالان مردان نیزبرای نخستین باردرصدراستانهای کشور قرارگرفتیم.
در پایان توصیه ای به سه بزرگ کاراته قم داریم که در طول سه سال گذشته در کنارهم بودید و حکم پدر را برای خانواده فهیم کاراته دارید بزرگی کنید و آنهایی که بعضا ندانسته چوب لای چرخ کاراته می گذارند را هدایت کرده تا با آرامش به مسیر خوب و روزهای درخشان درآینده نزدیک شویم.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/adhp

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا