ورزشویژه

کشتی آزاد در قم یتیم است

اکبرشاه علیلو پیشکسوت کشتی قم:

ندای قم / گفت و گو ،رضا ملکی ؛دلاوران و پهلوانان کشتی در قم درگذری ۸۰ ساله افتخارات بی شماری را برای میهن اسلامی به دست آورده اند و در برگشت به اتاق حومه خاطرات گذشته در خواهیم یافت که قدمت و مرتبت پهلوانان دیار گذشته در کشور و جهان پرآوازه بوده است.
گوش شکسته‌ها بدنی تنومند دارند اما قلبشان مهربان و نگاهشان پر از مهر و عطوفت است برای اینکه رسالت قم را در حق قهرمانان گذشته کشتی قم ادا نموده باشیم به دیدار یکی از قهرمانان محبوب ولایت رفتیم تا از حال و هوای این رشته و خاطرات به یادماندنی گذشته کشتی قم آگاه شویم.
محله قدیمی خاکفرج با کوچه پس کوچه‌های تنگ و باریکش محل تولد جوانی بود که بعدها به عنوان یکی از قهرمانان دلاور کشتی در قم شناخته شد.پدرش قلی شاه علیلو بازنشسته نیروهای مسلح بود و پسر ارشدش احمد در آغاز راه کشتی و کاراته حرف‌های بسیاری برای گفتن داشت.
سال ۱۳۳۲ آغاز راه زمینی شدن فرزند برومندی بود که نامش اکبر گذاشته شد دنیای کودکی و سپس نونهالی با دست و پنجه نرم کردن با برادر بزرگتر در اتاق و فرش منزل سپری شد.دبستان مسعود و دبیرستان ششم بهمن و حکیم نظامی مسیر ۱۲ ساله آموزش را برای او ترسیم ساخت.
مسیر راه قهرمانی
در سال ۱۳۴۶ به آرزوی بزرگش رسید و آن حضور در سالن کشتی استادیوم جهان پهلوان تختی وغروی سابق بود که سیمای جذاب و دوست داشتنی مربی گرانقدری چون استاد محمد حسین جمال را بالای سر خود می دید . تمرینات سخت و دشورار شروع شد همزمان در دو رشته آزادو فرنگی تلاش نمود تا مسیر قهرمانی را برای خود هموار سازد و این داستان مردی بود که با نام اکبر شاه علیلو سال‌ها در صحنه کشتی برای شهر دوست داشتنی قم افتخار آفرین ظاهر شد.
استاد بعد از گذر ۷۰ سال از عمر شریفش هنوز قبراق و سرحال است او می‌گوید با توجه به بزرگان دنیای کشتی از قم که در جهان نیز پر آوازه بودند قرار گرفتن در کنار نام‌هایی چون مرحوم استاد سلطانی نژاد، ذوالفقاری، علی طلایی، حسین بیطرفان ،محسن رضایی باعث افتخار بود.اولین مقام قهرمانی را در رشته فرنگی در مسابقات کشتی استان مرکزی در ۴۸ کیلوگرم به دست آوردم.
به دوبنده تیم ملی نرسیدم !
وی می گوید :در سال ۴۸ قهرمان کشتی آموزشگاه‌های استان مرکزی شدم و در کشتی آزاد بین سال‌های ۴۸ تا ۵۰ در رده جوانان در کشور به مقام قهرمانی و کسب مدال طلا رسیدم.سال ۵۱ نیز در شهر کرمان به مقام سومی کشور رسیدم در طول سال‌ها مقام‌های بسیاری را در سطح ایران به دست آوردم و چون بزرگان کشتی در ایران بسیار بودند برای رسیدن به دوبنده پرافتخار تیم ملی همیشه دچار مشکل بودم که به آرزوی بزرگم نرسیدم.
تمرکز هیئت قم روی کشتی فرنگی است
در سال ۵۲ به استخدام نیروی هوایی ارتش درآمددم و بعد از ۳۵ سال تلاش با درجه سرهنگ تمامی به افتخار بازنشستگی تامل آمدم و حاصل آن ۴ فرزند برومندی است که افتخار پدری آنها را دارم.
در حال حاضر در آکادمی اختصاصی کشتی خودم مشغول به آموزش رشته آزاد جوانان هستم می‌توانم بگویم که رویکرد تمامی مسئولان هیئت کشتی قم در سال‌های گذشته به کشتی فرنگی معطوف گردیده که به جرات می‌توان اذعان داشت که کشتی آزاد در قم یتیم واقع شده است.کشتی در قم از رشته آزاد ریشه گرفت و متأسفانه این ریشه قطع گردید.
در دو سال گذشته هادی علیائی مسئول پرتوان کشتی قم روی این رشته سرمایه‌گذاری کرد اما او را خلع کردند تا نگاه مسئولان فعلی همچنان روی کشتی فرنگی باشد که از این بابت متاسفم.
استاد به پایان صحبت‌های خود رسید.از همسر فداکارش گفت که سال‌ها در کنارش با مهر و محبت و دوستی بوده است .از پسران گلش امیر یاسر و امیر ناصر گفت و از نوه‌های دوست داشتنی اش ریحانه، گندم و گلسار نام برد که همه زندگی او هستند و در پایان از روزنامه وزین ایمان به خاطر این گفت و گو تشکری صمیمانه داشت.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/p2ax

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا