ورزشویژه

اقدامات،چالش ها وفرصت های پیش روی فوتبال قم

درگفت وگوی«ندای قم» با رئیس هیئت فوتبال استان قم بررسی شد؛

ندای قم /  گفت و گو/ رضا ملکی

 

اشاره :19 مرداد ماه 1401 درست یکسال می‌شود که دکتر باقری سکان هدایت فوتبال قم را در دست گرفته و فوتبال که بالاترین مخاطبین ورزشی استان را به خود اختصاص داده و عشق اول ورزش قمی هاست در پیچ و خم مشکلات و معضلات فراوانی که پیش روی خود قرار دارد می‌رود تا با تدبیر و نگرشی اصولی به بدنه‌ی خود با نگاه مسئولان این رشته جانی تازه گرفته تا لبخند شادی را بر لبان مردم فهیم فوتبال دوست ولایت جاری شد.

درخصوص عملکرد دکتر قدرت اله باقری به عنوان فرمانده فوتبال قم در طول یک سال از گذشت مسئولیت وی قضاوت‌های متعددی شد.عده‌ای ازکارشناسان و پیشکسوتان بر این باورند که  دریکسال گذشته هیچ اقدام قابل توجهی  جهت  پیشرفت و حرکت رو به جلو در فوتبال  قم ندیده ایم.عده‌ای بر این عقیده بودند که شعارهای انتخاباتی رنگ واقعیت به خود نگرفته و عده‌ای هم که جانب انصاف را رعایت می‌کردند بر این باور بودند که یک سال زمان کمی برای قضاوت در خصوص عملکرد هئیت فوتبال قم است و باید به تیم مستقر در هیئت فرصت داد تا برنامه های خود را عملیاتی نمایند وپس از حداقل دوسال عملکرد ها را به بوته نقد گذاشت و بررسی کرد که آیا هیئت فوتبال قم  توانسته است  برای رشد و پیشرفت این رشته گام های بردارد یا نه .برای اینکه جانب انصاف و عدالت را رعایت کرده باشیم بر این باور بودیم که می‌بایستی پای صحبت مرد اول فوتبال استان نشست و حرف ها و نا گفته‌هایش را شنید و آنها را  منتشر کرد تا واقعیت‌ها مشخص شود و قضاوت‌ها مسیرکارشناسی ، اخلاق و معرفت و صداقت صورت گیرد .این بود که در یک نشست خبری ساده با حضور چند تن از پیشکسوتان عرصه‌ی رسانه در یک ازظهر داغ تابستانی در دفتر هیئت فوتبال پای صحبت دکترقدرت اله  باقری نشستیم تا واقعیت‌ها را بگوید و ما هم آنها را ثبت و منتشر نماییم.

ناگفته های از وضعیت هیئت فوتبال قم درروزهای آغازین قبول مسئولیت

دکتر باقری ضمن تشکر از اصحاب رسانه بویژه روزنامه ایمان  که مسیرانعکاس واقعیت‌ها را دنبال می‌کنند به کنار وایت برد دفتر هیئت فوتبال رفت و با ترسیم این که در شروع چه داشتیم و چگونه موقعیت جدید را آنالیز کرده و نگاه توسعه محور به فوتبال را چگونه برای آینده ترسیم نمائیم وبازخوردی که در مدت شروع ابتدائی کار هیئت فوتبال در جامعه فوتبالی خواهیم داشت را چگونه مدیریت نمائیم آغاز سخن نمود.

وی گفت در اولین روز کاری در دفتر هیئت فوتبال ،تلویزیون و خیلی از وسائل دیگری که وجود داشت ناپدید شده بود خط تلفنی نداشتیم از لحاظ تجهیزات 5 دستگاه کامپیوتر در هیئت فوتبال وجود داشت .

300 میلیون بدهی روی دست ما مانده بود و طلبکاران مرتب فشار‌ می آوردند و تقاضای طلب خود را داشتند ضمن اینکه مبلغ 440 میلیون تومان پول واریزی فدراسیون فوتبال به هیئت قم در رابطه با برگزاری استعدادیابی نونهالان که با حضور مدرسین برجسته‌ی فدراسیون فوتبال در شهریور 98 انجام پذیرفته‌شده بود 330 میلیون آن سند داشت و بقیه پول واریزی در هاله‌ای از ابهام بود.

آبروی قم در خطر بود چون مدرسین فوتسالی فدراسیون از هیئت قم طلب داشتند و پولی به آنها پرداخت نشده بود.27 نفر از کل مدرسین و اعضا فوتبالی مرتبط به جریان استعدادیابی از ما طلب داشتند که وضعیت هیئت فوتبال قم در کشور را در موقعیت بسیار بدی قرار داده بود.

در 5 اسفند ماه 98 برگزاری کلاس D آسیا در قم 50 میلیون واریزی جانب شرکت کنندگان به حساب هیئت فوتبال آن زمان داشت که با شیوع کروناو تعطیلی کلاس این پول معلوم نشد چه شد و از وضعیت آن هیچ گونه خبری نیست ضمن اینکه با برنامه طنز تلویزیونی برنامه 90 در خصوص فوتبال و فوتسال قم آبروی فوتبال قم در محافل کشور و خارج کشور به سخره گرفته شد هرچند که پیگیری بعدی و رفع اتهام هیچگونه مرحمی بر آبروی از دست رفته نداشت.

اقدامات و فعالیت های انجام شده

با تلاش و پیگیری‌های بسیار و محبت فدراسیون فوتبال توانستیم 300 میلیون بدهی به جا مانده ازهیئت قبلی راتسویه نمائیم.تمامی اتاق‌های مربوط به هیئت دارای تجهیزات کامپیوتری شدند،8 خط تلفن جدید برای هیئت راه اندازی نمودیم،اینترنت پرسرعت و تعویض درب‌های اتاق‌های فرسوده و رنگ رفته و تعویض کابینت های آشپزخانه که به آشغال دانی تبدیل شده بود و رنگ کاری و اقدامات دیگر در دستور کار ما قرار گرفته شد البته زحمات هیئت قبلی را زیر سوال نمی‌برم اما می‌شد وضعیت مطلوب‌تری را در دفتر هیئت فوتبال فراهم کرد.تا امروز نزدیک به یک میلیارد تومان به هیئت فوتبال تزریق کرده‌ایم.

بحث آموزش،دانش فنی مربیان و نداشتن زمین

در بحث آموزش بسیار ضعیف هستیم ،مربیان بسیاری داریم که هر کدام کارت مربیگری درجه‌های مختلف را دارند اما در سطح آموزش و انتقال نکات فنی بسیار ضعیف هستیم .در طول مدت یک سال سعی کرده‌ام کلاس‌های دانش افزایی را برای مربیان برگزارنمایم 90 درصد این کلاس‌ها با تدریس خودم همراه بوده که ریالی بابت آن نگرفته‌ام و امید داریم همچنان در مسیر دانش افزایی مربیان فعال باشیم.

نبود زمین هم مشکل اصلی هیئت فوتبال است زمین فوتبال  مجموعه ورزشی شهید حیدریان در اختیاربخش خصوصی است زمین تختی در اختیار هیئت قرار گرفت که چهل میلیون تومان  برای برای ایجاد امکانات درآنجا هزینه کردیم تا مهیای برگزاری مسابقات باشد، حالا هم که این  مجموعه ورزشی را گرفته‌اند تا در اختیار بانوان قرار گیرد . تعداد بسیاری از بازی‌های سنین پایه وکلاس‌های در این استادیوم برگزار می‌شد که با تعطیلی آن مشکل بزرگ دیگری به مشکلات ما اضافه شد.

برگزاری بیش از 1000 مسابقه دریک سال

عدد 1000 شاید برایتان تعجب‌انگیز باشد اما برگزاری مسابقات سنین 13-14-15 نوجوانان،جوانان لیگ،لیگ برتر و مسابقات همه رده‌های سنی فوتسال عدد برگزاری 1000 مسابقه را نشان می‌دهد که در نوع خود بی‌نظیر است.

عوامل برگزاری مسابقات،اورژانس،نیروی انتظامی،کمیته داوران نفراتی هستند که درگیراین مسابقات بودند و الحمدالله 90درصد کار مسابقات را به پایان برده‌ایم ضمن اینکه زمین مجموعه ورزشی شهدای هفتم تیر که چمن آن مثل آسفالت می‌باشد نیزدر اختیار پیشکسوتان است که از این بابت خوشحالم که حداقل کمکی به این عزیزان در تمرینات خود داشته‌ایم.

نبود سرویس بهداشتی مناسب دراستادیوم ها

دکتر اشاره‌ای تاسف‌انگیز به موضوعی دارد که می‌تواند با خنده از کنار آن عبور کرد. وی می‌گوید سری به وضعیت سرویس‌های بهداشتی استادیوم حیدریان بزنید در دو رختکن وضعیت بسیار نامطلوبی وجود دارد تیم‌هایی که برای برگزاری مسابقات کشوری به قم می‌آیند همواره از این مورد نالان و خاطره‌ی بسیار بدی را با خود همراه برده‌اند.وضعیت بسته بودن امکانات بهداشتی استادیوم تختی نیز جای خود دارد که واقعا از این بابت متاسفم همه فکر می‌کنند که هیئت فوتبال مقصر این مورد می‌باشد در حالی که ما هیچگونه دخالتی در آن نداریم.

نورضعیف وغیراستاندارد نورافکن های استادیوم‌ها

اگردر در تایم شب به دو استادیوم شهید حیدریان و تختی مراجعه نمائید از دیدن نور بسیار کم نورافکن‌ها تعجب می‌کنید.

بخش خصوصی می‌گوید آقا می‌بایستی واحد فنی مهندسی برای رفع این مشکل اقدام نماید و این می‌شود که می‌بایستی ساعت چهار بعدازظهر و در گرمای بیش از چهل درجه بازی‌ها را برگزار نمائیم تا نوک پیکان انتقادات متوجه هیئت بیچاره گردد در حالی که ما هیچ گونه دخل و تصرفی در این خصوص نداریم.

نظارت جدی به فعالیت مدارس فوتبال

دکتر آه بلندی می‌کشد و از فضائی که بر مدارس فوتبال حاکم است دل پر دردی دارد او می‌گوید اولین مورد برای من که در تدریس و آموزش بوده‌ام مسائل اخلاقی است اگر فرهنگ اخلاقی در مدارس فوتبال ما حاکم نگردد برگزاری این کلاس‌ها هیچ سود و عایدی به فوتبال ما نخواهد داشت.

با ورود ما فضای وحشتناکی بر مدارس فوتبال حاکم بود اما با تلاش و زحمات همکارانم توانستیم در حال حاضر 22 مدرسه‌ی قانونی با مربیان واجد شرایط داشته باشیم و این در حالی است که می‌دانم بیش از پنجاه مدرسه فوتبال غیرقانونی در حال فعالیت هستند با کمک هیئت بازرسی اداره کل ورزش و جوانان در حال شناسایی و تعطیلی آنان هستیم مطمئن باشید تا سال دیگر همه کلاس‌های پایه‌ی ما باید قانونی عمل کند.

شرط حمایت از تیم خوشه طلایی

من صراحتا اعلام می‌کنم اگر خوشه‌ی طلایی با نام خوشه طلایی قم حاضر شد به مسابقات خود درلیگ ادامه دهد هیئت فوتبال همه‌گونه همکاری را با این تیم خواهد داشت اگر به غیر از این باشد با هماهنگی فدراسیون فوتبال اجازه بازی به این تیم را نخواهیم داد امکانات قم می‌بایستی در جهت منافع شهر و بچه‌های فوتبالی قم مصروف گردد و اگر هیچ عایدی این تیم برای فوتبال ما نداشته باشد خیلی جدی و بدون هیچ رودربایستی از برگزاری مسابقات این تیم جدا جلوگیری خواهیم نمود و این در حالی است که هنوز این تیم به جهت برگزاری مسابقات به ما بدهکار است.

وضعیت نابسامان تیم فوتسال فردوس و وعدهای بی عمل!

وضعیت بغرنج تیم  فوتسال فردوس چهار ماه است که  بیشتروقت  ما را در بر گرفته است. در اینجا می‌خواهم به نام جناب حاجی‌زاده اشاره کنم که از همه اعتبار خود برای این تیم خرج کرد تا فردوس بتواند درقم ماندنی گردد تا روز آخر هیچ نتیجه‌ای حاصل نشدتا این که مسائل مالی و اداری این تیم به اداره کل ورزش و جوانان و استانداری سپرده شد و از هیئت خواسته شد تا جریان اداری تیم را در طول مسابقات تحت کنترل داشته باشد.

متاسفانه تا اینجای کار پولی به بدنه تزریق نشده است و رفتن این تیم به آمل با هزینه شخصی انجام پذیرفت و با اینکه فردوس ساعت یک بامداد به آمل رسید اما با تساوی نتیجه‌ی آبرومند گرفت و روز سه شنبه هفته گذشته نیز توانتست در قم  با نتجه 4 بر 2 از سد فرش آرا مشهد عبور نماید ولی با ادامه این روند و عدم حمایت مالی در ادامه راه  دچارمشکلات عدیده ای خواهیم شد.بنده اعلام کرده ام  تنها در مسیر اداری این تیم را کمک خواهیم نمود و منابع مالی در اختیار نداریم تا برای این تیم هزینه کنیم می‌بایستی دوستان به وعده‌های خود عمل کنند تا آبروی فوتسال شهرمان در میادین حفظ گردد.

نگاه حمایتی هیئت فوتبال به تیم‌های پایه

بیش از 300 جفت کفش و 120 توپ آل اسپورت به تیم‌های پایه کمک کردیم.اغلب هزینه خرید آن‌ها از پول شخصی بود و از این بابت پروردگار یگانه را سپاس می‌گویم که وظیفه‌ی خدمتگزاری را به من عطا کرد.

شرایط زمین برای برگزاری مسابقات مهیا نیست

در جلسه با اداره کل ورزش قم خواستار دادن زمین شهید حیدریان به هیئت فوتبال شدیم.با توجه به شش ماه فرصت دیگری  به بخش خصوصی داده شد تا جبران ضرر کند ما گفتیم که نورافکن‌ها را درست کنید و از ساعت شش عصر به بعد زمین را در این مدت شش ماه در اختیار هیئت بگذارید تا هیئت تمامی بازی‌ها را بتواند در تایم خنک و زیر نور برگزار کند اما تا این لحظه هیچ پاسخی دریافت نکرده‌ایم.نور استادیوم به حال خود رها شده و با این وجود صراحتا اعلام می‌کنم که فوتبال قم می‌بایستی به خواب خرگوشی یک ساله رفته تا شرایط زمین برای هیئت فوتبال مهیا گردد.

افزایش40 درصد اجاره بهای زمین‌های ورزشی!

متاسفانه خبردار شدیم که براساس تصمیم سازمان صنعت،معدن،تجارت و ابلاغ آن به دستگاه‌های دولتی اماکن ورزشی تحت پوشش 40 درصد در خصوص اجاره‌ بها می‌بایست پرداختی داشته باشند که با شنیدن این موضوع به حال ورزش و ورزشکاران تاسف خوردم برای اینکه بیاییم امکان ورزشی را با نازل ‌ترین قیمت در خدمت ورزشکاران قرار دهیم چهل ‌درصد هم به بهای آن می‌افزائیم که این حرکت رو به رشد ورزش را حتما کند خواهد نمود.دکتر باقری از بیست و پنج عوامل دوست داشتنی و همکار خدوم و تلاشگر خود که در بدنه‌ی هیئت فوتبال مشغول به کار هستند و با کمترین دستمزد به عشق فوتبال کار این رشته را به جلو می‌برند تشکر ویژه نمود و عنوان کرد که تاجایی که که در توان داشته باشم و بتوانم خدمت کنم در خدمت اهالی فهیم فوتبال خواهم بود.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/o7an

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا