
ندای قم-عباس اصفهانیان: سرمایهگذار و پیمانکار آزادراه شهید سلیمانی با بیان اینکه در صورت تأمین اعتبارات دولتی، قطعه نخست فاز اول پروژه به طول ۱۲ کیلومتر تا پایان سال افتتاح میشود، گفت: اگر مصوبات دولتی بهموقع اجرا میشد، تاکنون بخش اول آزادراه به طول ۳۲ کیلومتر به بهرهبرداری رسیده بود و معضل ترافیک و تصادفات در کمربندی امام علی(ع) قم کاهش چشمگیری پیدا میکرد.
جمشید شیخاکبری مدیر عامل شرکت ناودیس راه ، در خصوص دلایل توقف چند ساله پروژه آزادراه شهید سلیمانی، گفت: این پروژه از خرداد سال ۱۳۹۹ آغاز شد و در شروع طرح، مبلغ اعتبار مورد نیاز هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان برآورد شده بود که به دلیل عدم تأمین منابع مالی، روند عملیاتی کار با تورم و رشد قیمتها مواجه شد.
وی تصریح کرد: در سفر استانی دی ماه ۱۴۰۰ رئیس جمهور شهید به قم، مقرر شد برای تأمین هزینه ساخت فاز نخست این طرح به طول ۳۲ کیلومتر، ۳۰ درصد از اعتبار مورد نیاز را وزارت راه و شهرسازی به طرح تزریق کند، ۳۰ درصد از محل اعتبارات بانکی تأمین شود و سهم بخش خصوصی هم از این طرح ۴۰ درصد باشد اما اعتبارات مورد نیاز از سهم دولت و بانک عامل تأمین نشد.
سرمایهگذار و پیمانکار آزادراه شهید سلیمانی با اشاره به اینکه قرار بود قطعه نخست مرحله اول طرح به طول ۱۲ کیلومتر در سال ۱۴۰۲ به بهره برداری برسد، گفت: به دلیل عدم نقدینگی و تأمین نشدن سهم دولت و بانک عامل، پروژه متوقف شد.
شیخاکبری ادامه داد: در سال ۱۴۰۳ هیئت دولت مصوب کرد که منابع عوارض آزادراه تهران–قم به این پروژه اختصاص یابد، اما به علت ترک فعل برخی مسئولان این مصوبه اجرایی نشد. نهایتاً در بهمن ماه همان سال، سازمان راهداری به عنوان جایگزین بانک عامل معرفی شد، ولی به دلیل موانع قانونی این تصمیم هم بینتیجه ماند و در تابستان امسال نیز پروژه بهطور کامل متوقف شده بود.
وی ادامه داد: دو معارض بر سر راه طرح قرار داشت که یک معارض پارکینگ نیروی انتظامی در جاده جعفریه و دیگری باغ پسته در جاده قدیم قم به تهران بود که هر دو تملک شد.
شیخاکبری همچنین به عوامل کندی این پروژه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر جمعآوری و انتقال خط برق در کیلومتر صفر و دو دکل برق در تقاطع جعفریه بسیار ضروری و حیاتی است چراکه مانع احداث پلهای این تقاطع میشود، همچنین دولت نیز باید سریعتر سهم آورده خود را عوارض آزادراه قمتهران به پروژه تخصیص دهد.
وی همچنین به ادعای معارضین حقیقی این پروژه در جعفریه اشاره کرد و گفت: عدهای مدعی هستند اراضیشان در این پروژه قرار گرفته که فرماندار قم در حال پیگیری این مسئله است.
مدیرعامل شرکت ناودیس راه، سرمایهگذار و پیمانکار آزادراه شهید سلیمانی از پیگیریهای مجمع نمایندگان قم و بازدید رئیس کمیسیون عمران مجلس قدردانی کرد و گفت: اگر پیگیری نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی و همت مسئولان استانی نبود، این پروژه همچنان متوقف بود.
شیخاکبری در پایان، استفاده از فناوری نوین و ساخت جاده بتنی را یکی از ویژگیهای متمایز این آزادراه دانست و تأکید کرد: جادههای بتنی به دلیل عمر طولانیتر، هزینه نگهداری کمتر و صرفهجویی قابل توجه در مصرف انرژی و سوخت، رویکردی آیندهنگرانه در ساخت آزادراهها محسوب میشوند. اجرای این نسل جدید از روسازی در کشور، میتواند الگوی مهمی برای طرحهای مشابه باشد.
خاطرنشان میشود طرح آزادراه شهید سلیمانی در استان قم بخشی از شاهراه بزرگ کریدور شمال به جنوب کشور است، این طرح در استان قم بیش از ۷۰ کیلومتر طول دارد و در سه مرحله اجرا می شود، مرحله اول به طول ۳۲ کیلومتر در ۲ قطعه از کیلومتر ۱۲ آزادراه قم تهران، مرحله دوم به طول ۴۳ کیلومتر تا راهجرد و مرحله سوم به طول ۵۵ کیلومتر از راهجرد تا حدود کیلومتر ۱۷ آزادراه اراک به قم امتداد خواهد یافت.



