
ندای قم / گزارش/ روح الله کرمانی؛
در ماههای اخیر در ادامه روند ناترازی های بخش انرژی بعد از کمبود گاز در زمستان، کمبود برق از اوایل سال جدید شروع شد و به طبع آن خاموشی ها در بخش های مختلف اعم از خانگی، صنعتی و کشاورزی آغاز شد و مردم، صنعتگران، تولیدکنندگان و کشاورزان این معضل را با وجود مشکلات به امید برنامه ریزی برای رفع نا ترازی ها پذیرفتند و تا کنون هم با آن کنار آمده اند.
شرکت توزیع برق استان قم ملاک عمل برای قطعی برق سامانه برق من اعلام کرد تا مشترکان با مراجعه به این سامانه و درج شناسه قبض خود از برنامه قطعی برق مطّلع شوند و در کنار آن هر شب آدرس خاموشی های روز بعد در سایت شرکت توزیع برق استان قم اعلام و رسانه های مختلف مجازی و غیره از این منبع زمان خاموشی ها را به اطلاع مردم استان می رساند.
مغایرت در برنامه اعلامی و واقعیت خاموشیها
اما قطعی های طولانی و بدون برنامه و چند نوبتی در نقاط مختلف شهر قم، موجی از نارضایتی عمومی مردم به همراه داشته است. اگر چه شرکت توزیع نیروی برق استان قم، از طریق سایت رسمی خود و همچنین اپلیکیشن «برق من» جدول برنامهریزیشده خاموشیها را بهصورت روزانه منتشر میکند، اما گزارشهای متعددی که به تحریریه روزنامه ایمان رسیده حاکی از آن است که این اطلاعرسانیها با وضعیت واقعی برق در برخی مناطق استان همخوانی ندارد. هرچند حوادث شبکه برق نیز ممکن است در قطعی برق موثر باشد ولی درصد بالایی از خاموشی ها مربوط به مدیریت مصرف است.
تماس های مردمی با روزنامه ایمان و مشاهدات میدانی خبرنگاران ما درمناطق مختلف شهر، از جمله در شهرک قدس، پردیسان، خیابان شهید صدوقی، خیابان کارگر، خیابان توحید، منطقه جمکران، شهرک فاطمیه، شهرک ها و نواحی صنعتی و تولیدی و غیره نشان میدهد که قطعی برق در موارد متعددی، خارج و بیشتر از ساعتهای اعلامشده در جداول رسمی رخ داده و بعضاً در یک روز، بدون پیشآگهی یا اطلاعرسانی، چند نوبت شده است.
وضعیتی که موجب سردرگمی و اختلال در امور روزمره شهروندان، فعالان صنفی، کسبوکارهای خرد، بانکها و حتی مراکز آموزشی و درمانی شده است و نیاز به بازنگری در فرآیند مدیریت مصرف برق و شفافسازی اطلاعرسانیها را دوچندان کرده است.
کسبه و مردم: خاموشیهای روزهای اخیر ما را غافلگیر کرده است. تعدادی از کسبه بازار، فعالان خدماتی و اصناف کوچک در گفتوگو با روزنامه ایمان اعلام کردهاند که ناهماهنگی میان برنامه اعلامشده و زمان واقعی خاموشیها، موجب از دست رفتن مشتریان، اختلال در فرآیند فروش، بروز خسارت در وسایل برقی و تأخیر در ارائه خدمات ما شده است.
یکی از مخاطبین روزنامه ایمان میگوید: ما ساعت مشخصی را برای قطعی برق در اپلیکیشن برق من بررسی میکنیم، اما در عمل برق چندین نوبت، بدون اعلام قبلی قطع میشود و حتی دستگاههای خنککننده و صندوقهای فروشگاهی دچار آسیب شدهاند.
یکی از مدیران مسئول روزنامه های قم نیز در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: قطعی های بی برنامه و مکرر موجب شده است مانند خانه بدوش ها، همکاران ما با لپ تاپ به دنبال محل دارای برق می گردند تا صفحات روزنامه را ببندند و در این شرایط به سختی هر روز مواجه هستیم و ادامه این روند مشکلات زیادی را برای ما در انجام رسالت خود ایجاد می نماید.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان قم نیز در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: تولیدکنندگان صنعتی در حال حاضر با چالشهای متعددی از جمله نوسانات ارزی، مشکلات لجستیکی، کمبود نیروی انسانی و مسائل وارداتی و صادراتی مواجه هستند و اضافه شدن خاموشیهای مکرر، فشار مضاعفی بر صنعت وارد کرده است.
محمد آقاجانی افزود: خانه صنعت، معدن و تجارت استان قم به انجمنهای تخصصی صنایع همگن توصیه کرده است که توسعه نیروگاههای خورشیدی را به عنوان راهبرد اصلی تأمین برق پایدار دنبال کنند. استان قم با توجه به ظرفیتهای اقلیمی ویژه خود، توان بالقوه بالایی در این حوزه دارد که با حمایت مناسب دولت میتوان زمینه خودکفایی در تأمین برق صنایع را فراهم کرد.
با توجه به گزارشهای رسیده و مشاهدات میدانی، انتظار عمومی آن است که شرکت توزیع برق قم با صراحت به پرسش های زیر پاسخ دهد.
۱- آیا جداول رسمی منتشر شده در نرمافزار «برق من» دقیق و بهروز است و یا تقریبی محسوب می شود؟ چقدر احتمال تغییر در برنامه اعلامی کلی وجود دارد؟
۲ـ در صورت بروز مشکلات اضطراری و خارج از برنامه، چرا اطلاعرسانی صورت نمیگیرد؟
۳- برنامه این شرکت برای جبران خسارتهای احتمالی ناشی از خاموشیهای بدون هشدار چیست؟
۴. چرا و با کدام منطق، قم زیر مجموعه برق منطقه ای تهران است؟ آیا استان قم نمی تواند شرکت برق مستقل از تهران داشته باشد؟
کارشناسی برای مدیریت بحران انرژی، به شرکت توزیع برق استان قم توصیه میکنیم که در راستای اصل شفافیت، مسئولیتپذیری و احترام به حقوق شهروندی، با انتشار بیانیهای رسمی، ابعاد این ناهماهنگیها را برای افکار عمومی توضیح داده و در صورت وجود خطا یا اختلال، مسئولانه با آن برخورد نماید و از مردم عذرخواهی نمایند.
در شرایطی که کشور با بحران انرژی و افزایش مصرف برق مواجه است، اعتماد عمومی مهمترین سرمایه شرکتهای خدماتی است. این اعتماد زمانی حفظ خواهد شد که اطلاعات ارائهشده دقیق، بهروز و مبتنی بر واقعیت میدانی باشد. مردم قم شایسته خدمات منظم، اطلاعرسانی صادقانه و پاسخگویی شفاف هستند تا زندگی شخصی و کاری خود را برهمین اساس تنظیم نمایند تا بیش از این دچار ضرر و زیان نشوند و این خواسته بحقی است که شرکت توزیع برق قم نباید از آن شانه خالی نماید.
از استاندار محترم و دستگاه قضایی بعنوان مدعی العموم انتظارمی رود به صورت جدّی به موضوع خاموشی ها ی متعدد و بی برنامه و مشکلات حوزه توزیع برق استان ورود و با ترک فعل ها و بعضاً ناکارآمدی ها برخورد نماید تا مردم بیش از این تاوان ضعف مدیران را ندهند. همچنین به جد ایجاد نیروگاه های خورشیدی را دراستان پی گیری و در اسرع وقت برق تولیدی را به شبکه توزیع متصل نمایند تا شاهد کاهش خاموشی ها و افزایش رضایتمندی مردم و تولیدکنندگان و صنعتگران باشیم. استاندار قم باید پاسخ دهد در این شرایط چه میزان برق از محل ایجاد نیروگاه های برق خورشیدی به شبکه برق قم تزریق شده است؟ و چه میزان از قراردادها در بخش انرژی خورشیدی عملیاتی شده است؟ یا اینکه این قرارداد ها هنوز روی کاغذ است و رنگ عملیاتی شدن را به خود ندیده است.