سلامتویژه

درمانگاه تخصصی در بیمارستان امام رضا (ع) احداث می شود

مدیر درمان تامین اجتماعی استان قم:

ندای قم / محسن عبداللهی؛مدیر درمان سازمان تامین اجتماعی استان قم گفت : اقدامات اولیه و دریافت پروانه از شهرداری برای احداث یک درمانگاه تخصصی در ضلع شمالی بیمارستان امام رضا(ع) با متراژ 3 هزار متر انجام شده است و با تامین اعتبار300 میلیارد تومانی پیش بینی شده ، فرآیند اجرایی را  درسه  ماه آینده آغاز وتا 3 سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش ندای قم ،سیدمهدی محصل مدیر درمان سازمان تامین اجتماعی استان قم  روز چهارشنبه 21 تیرماه در نشست خبری که به مناسبت هفته تامین اجتماعی در سالن جلسات امام جواد(ع) بیمارستان امام رضا(ع) برگزار شد، اظهار کرد: برآورد جمعیت استان قم حدود یک میلیون و 400 هزار نفر است و مدیریت درمان تامین اجتماعی بیش از826 هزار نفر یعنی 58 درصد جمعیت استان را تحت پوشش خدمات درمانی بیمه تامین اجتماعی قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه خدمات حوزه درمان به صورت مستقیم و غیرمستقیم تعریف شده است، گفت: معاونت درمان تامین اجتماعی در حوزه درمان مستقیم در 4 مرکز شامل بیمارستان امام رضا(ع) و سه درمانگاه 22 بهمن، بوعلی و غرضی به بیمه‌شدگان محترم خدمات ارایه می‌دهد، همچنین در حوزه درمان غیرمستقیم از طریق انعقاد قرارداد با 800 مرکز سبب افزایش میزان دسترسی و خدمت‌رسانی به بیمه‌شدگان در سطح استان گردیده است.

کسب درجه یک اعتباربخشی بیمارستان امام رضا(ع)

مدیردرمان تامین اجتماعی استان به کسب درجه یک اعتباربخشی بیمارستان امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت : موضوع اعتباربخشی یکی از مهم‌ترین اهداف و شاخصه‌هایی است که وزارت بهداشت ودرمان درخصوص ارزیابی عملکرد بیمارستان‌ها در سطح کشور قرار داده است. همچنین باتوجه به اینکه تامین اجتماعی جدای از بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی است، دقت و سخت‌گیری خاصی در عملکرد آن وجود دارد و ما توانستیم با تلاش و دقت فراوان در مدیریت درمان این رتبه را کسب کنیم.

راه اندازی کلینیک دیابت و فشارخون در کلیه واحدهای درمانی ملکی

وی درخصوص توسعه فضای فیزیکی اظهار کرد: در توسعه فضای فیزیکی درسال گذشته بخش NICU بیمارستان امام رضا(ع) را با اعتباری بالغ بر8 میلیارد تومان آغاز کردیم که در سال جاری به بهره‌برداری رسیده است.

مدیر درمان سازمان تامین اجتماعی استان قم تصریح کرد:در سال گذشته کلینیک دیابت و فشارخون در کلیه واحدهای تابعه  راه اندازی نموده ایم  وتعداد مراجعات به کلینیک های مذکور بالغ بر 3458 مورد بوده و در سه ماهه ابتدای سال جاری این آمار بالغ بر 1428 مراجعه بوده است.

غربالگری بیماری های مزمن در اولویت قرارگرفته است

محصل با بیان این که یکی از اهداف سازمان تامین اجتماعی نگاه پیشگیرانه است، عنوان کرد: در این راستا کلینیک‌ بیماری‌های مزمن را افتتاح کردیم تا با غربالگری، بیماران دارای فشار خون، دیابت، تیروئید و اعصاب و روان شناسایی شوند.

مدیردرمان تامین اجتماعی استان قم با اشاره به غربالگری بیماری‌های بدخیم خاطرنشان کرد: طبق آمار مراجعه‌کنندگان به مراکز تامین اجتماعی برخی بیماری‌های صعب العلاج مانند سرطان سینه در خانم‌ها و سرطان روده بزرگ در آقایان بسیار شایع است و طی طرحی  در راستای ارتقا سطح سلامت بیمه‌شدگان در سال گذشته اقداماتی برای غربالگری بیماران انجام شده است.

وی افزود: در راستای افزایش کیفیت در بیمارستان امام رضا(ع) استاندارد ISO45001 اخذ شده است که به سیستم مدیریت ایمنی و سلامت شغلی مربوط می‌شود.

 

افزایش 15 درصدی  ارائه خدمات به بیماران سرپایی در مراکز ملکی

وی دربخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افزایش 15 درصدی میزان  ارائه خدمات به بیماران سرپایی در مراکز ملکی  گفت :از حدود  دو میلیون و 110 هزار مراجعه در سال 1400به بیش از 2 میلیون و 420 هزار مراجعه در سال 1401  رسیده است و مراجعات سرپایی در سه ماهه ابتدای سال جاری بیش از 565 هزار مراجعه بوده است.

مدیردرمان تامین اجتماعی استان قم اضافه کرد: ارائه خدمات به بیماران بستری در بیمارستان امام رضا(ع)  از 11هزار  و 6مراجعه در سال 1400 به 11هزار  و 207مراجعه در سال 1401 افزایش یافته است همچنین مراجعات بستری در سه ماهه ابتدای سال جاری بالغ بر 2593مراجعه بوده است.

افزایش 41 درصدی اعمال جراحی در بیمارستان امام رضا(ع) 

وی ادامه با اشاره به افزایش 41 درصدی اعمال جراحی   گفت : تعداد عمل های  جراحی از 5هزارو212 عمل در سال 1400  به 7هزار 351عمل در سال 1401 رسیده است ،همچنین به دنبال افزایش جذب پزشکان در حوزه های ارتوپدی ، مغز و اعصاب و زنان، در  این میان جراحی های کوچک حدود 43درصد، جراحی های متوسط حدود 22 درصد و جراحی های بزرگ حدود 82 درصد افزایش داشته است همچنین اعمال جراحی بستری در سه ماهه ابتدای سال جاری بالغ بر هزار و653عمل بوده است.

محصل با اشاره به فعالیت بیمارستان امام رضا(ع) در ایام کرونا خاطرنشان کرد: در ایام کرونا بیمارستان امام رضا(ع) در سطح استان کم‌ترین میزان مرگ و میر را داشته است.در سطح کشور از هر 100 نفر 11 نفر فوت می‌کردند ولی در بیمارستان امام رضا(ع) این تعداد به 7 نفر به ثبت رسیده بود.

وی در خصوص عملکرد شورا ها و کمیسیون های پزشکی نیز گفت: در سال گذشته بالغ بر3هزار و551   مراجعه به شورای پزشکی صورت گرفته است و همچنین 220 جلسه شورای پزشکی برگزار گردیده است. جمع آمار از کارافتادگی کلی و جزئی بالغ بر 245 مورد بوده که از این تعداد بالغ بر 26 مورد مربوط به از کارافتادگی جزئی ناشی از کار بوده است. همچنین تعداد مراجعات به کمیسیون پزشکی تجدید نظر بالغ بر 590 مورد بوده است.

توسعه صد درصدی نسخه نویسی الکترونیکی در مراکزملکی

مدیردرمان تامین اجتماعی استان با بیان اینکه در حوزه درمان غیرمستقیم یکی از پروژه‌های بزرگ و اهداف کلان بر اساس برنامه ششم توسعه بر عهده سازمان‌های بیمه‌گر، نسخه الکترونیکی است، اظهار کرد: در سال 1400 میزان رشد و توسعه نسخه الکتریکی 60 درصد بود ولی در سال 1401 به 99.6 درصد و در سال جاری این رشد را به 100 درصد رسانده‌ایم.

پرداخت 140 میلیارد تومان ازمطالبات مراکزدرمانی طرف قرارداد

وی ضمن بیان اینکه یکی از مباحث و چالش‌های دیگر در حوزه درمان موضوع تاخیر در پرداخت مطالبات مراکز طرف قرارداد بوده است، گفت: در تیرماه سال جاری حدود 140 میلیارد تومان از مطالبات را پرداخت کرده‌ایم و امروز در  شرایطی قرار داریم که میزان سندهای دریافتی با پرداختی‌ها برابر شده است.

محصل با اشاره به طرح حفاظت مالی بیمه شدگان بالای 65 سال اظهار کرد: در این طرح مقرر گردید هزینه بستری بیماران سالمند بالای 65 سال که به بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی مراجعه می‌کنند پرداخت شود که در این طرح حدود 544 مراجعه کننده به ثبت رسیده و حدود 8 میلیارد تومان جهت درمان این قشر از بیمه شدگان پرداخت شده است.

پرداخت  157 میلیارد تومان به بیماران صعب‌العلاج

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی براینکه تلاش کنید تا بیمار جز رنج و بیماری دغدغه و رنج دیگری نداشته باشد، بیان کرد: درسال گذشته  157 میلیارد تومان هزینه درمان بیمه شدگان جهت  بیماران خاص و صعب العلاج پرداخت کرده ایم  و در سه ماهه ابتدای سال 1402  نیز بیش از 57 میلیارد و 700 میلیون تومان جهت بیماران خاص و صعب العلاج هزینه شده است همچنین اجرای طرح پوشش هزینه سرباری بیماران صعب العلاج  در زمستان  سال 1401و بررسی 459 پرونده مدارک و اسناد پزشکی این گروه از بیماران با هزینه ای بیش از 5 میلیارد تومان انجام شده است.

پرداخت 3میلیارد و 900میلیون تومان جهت درمان به زوج های نابارور

مدیر درمان تامین اجتماعی استان قم در خصوص خدمات ناباروری معاونت درمان به مراجعه‌کنندگان در سال گذشته گفت:  با ارتقای میزان تعهدات سازمان تامین اجتماعی درخدمات ناباروری درسال گذشته بالغ بر 2059 پرونده ناباروری و بیش از 3میلیارد و 900میلیون تومان جهت درمان بیمه شدگان به زوج های نابارور پرداخت شده است همچنین این آمار در سه ماهه ابتدای سال جاری بیش از 430 پرونده و بیش از 767 میلیون تومان هزینه جهت زوج های نابارورپرداخت گردیده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته برای 317 پرونده از محل هزینه درمان خارج از تعهدات سازمان595  میلیون تومان به بیماران عز پرداخت گردیده است.

محصل افزود: میزان پرداخت هزینه درمان بیمه شدگان در مراکز طرف قرارداد از 503 میلیارد تومان در سال 1400 به بیش از 849 میلیارد تومان در سال 1401 رسیده است همچنین میزان ارائه خدمات به بیماران سرپایی در درمان غیر مستقیم  ازحدود 5 میلیون و 863 مراجعه در سال 1400به بیش از 7 میلیون مراجعه در سال 1401 رسیده است.

سال آینده بخش MRI بیمارستان امام رضا(ع) راه‌اندازی می شود

محصل درخصوص اقدامات توسعه‌ای گفت: اقدامات اولیه و دریافت پروانه از شهرداری برای احداث یک درمانگاه تخصصی در ضلع شمالی بیمارستان امام رضا(ع) با متراژ 3 هزار متر انجام شده است و با تامین اعتبار300 میلیارد تومانی پیش بینی شده ، فرآیند اجرایی را  درسه  ماه آینده آغاز خواهیم کرد که تا 3 سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد:همچنین در بلوک زایمان این بیمارستان سه اتاق LDR جهت حمایت از مادران باردار طراحی شده است. و در بحث MRI که یکی از نیازهای اصلی بیمه‌شدگان است و هزینه های زیادی را متوجه خانواده‌ها می‌کند، برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته تا در سال آینده بخش MRI نیز راه‌اندازی شود.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان قم افزود: اخذ مجوز ساخت سه سوله  انباردارویی و تجهیزات پزشکی و بایگانی راکد مدارک پزشکی بیمارستان امام رضا(ع) همچنین فراخوان به مراکز درمانی اوتیسم در سطح استان جهت عقد قرارداد از دیگر اقدامات توسعه ای بوده است.

افزایش 75 درصدی هزینه های درمانی بیمه شدگان

محصل دربخش دیگری  از سخنان خود با اشاره به هزینه درمان بیمه شدگان در بخش های درمان مستقیم و غیر مستقیم  در سال گذشته گفت: در  سال  گذشته یش از 1195میلیارد تومان بوده که نسبت به سال قبل حدود 75 درصد افزایش یافته است. بیشترین علت افزایش هزینه ها مربوط به افزایش هزینه های پرداختی به مراکز طرف قرارداد بوده است.

وی افزود :تعداد بیمه شدگان تحت پوشش درمان  تامین اجتماعی در استان قم در پایان سال 1401 بالغ بر826,326 نفر بوده است. مدیریت درمان استان قم در سال 1401 به ازای هریک از بیمه شدگان تحت پوشش بیش از یک میلیون و 400 هزارتومان هزینه نموده که نسبت به سال قبل حدود 67.5درصد افزایش یافته است.

عدم سرویس دهی ناوگان اتوبوسرانی در مسیربیمارستان تامین اجتماعی

وی در بخش دیگری ازسخنان خود با انتقاد از نبود مسیر دسترسی استاندارد و سرویس حمل و نقل شهری  ارزان قیمت(اتوبوس)برای رفت آمد بیمه شدگان به بیمارستان امام رضا(ع) گفت: 58درصد جمعیت استان قم که اغلب از قشر ضعیف و متوسط جامعه هستند که برای گرفتن خدمات به بیمارستان تامین اجتماعی امام رضا (ع) مراجعه می نمایند که ایجاد یک مسیر مناسب و سیرویس دهی مناسب ناوگان اتوبوسرانی قم مطالبه به حقی است که می بایست مدنظر مسئولان شهری و استانی قرار گیرد امیدواریم در آینده نزدیک  این مشکل چندین ساله برطرف و بیمه شدگان طعم شیرین خدمات درمانی رایگان را بیش ازگذشته بچشند.

ضرورت انتقال واحدهای تولیدی آلاینده از اطراف بیمارستان امام رضا (ع)

مدیر درمان تامین اجتماعی استان قم دربخش پایانی سخنان خود  گفت : وجود کارخانجات و واحدهای تولیدی آلاینده در اطراف بیمارستان امام (ع) مشکلات زیادی برای این بیمارستان ایجاد کرده است و هزینه های سنگینی برای تامین و تعویض فیلتر های هواکش  بیمارستان به بیمه شدگان تحمیل می نماید که امیدواریم با حساسیت بیشتر مسئولان مرتبط شاهد انتقال این واحدهای آلاینده به شهرک ها و نواحی صنعتی استان قم باشیم.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/j8b8

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا