سلامتویژه

اجرای طرح نظام ارجاع در استفاده بهینه از خدمات تخصصی ضروری است

مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان قم :

_مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان قم به 2 میلیون بار مراجعه بیمه‌شدگان به پزشکان عمومی، متخصص، فوق‌تخصص و دندانپزشکان مراکز درمانی این سازمان در سال 1402 خبر داد و گفت: بررسی‌های مختلف کارشناسی نشان می‌دهد که تنها بخشی از مراجعان به پزشکان متخصص و فوق‌تخصص مراکز درمانی، به خدمات تخصصی و فوق‌تخصصی نیاز واقعی دارند و بخش عمده مسائل آنان از طریق ویزیت پزشک عمومی قابل رسیدگی است. با توجه به اینکه در حال حاضر 10 درصد از ظرفیت نوبت‌دهی در نظام ارجاع تعریف شده است؛ امیدواریم با افزایش ظرفیت نظام ارجاع بیمه‌شدگان بتوانند با مراجعه به مراکز درمان سرپایی و پس از ویزیت توسط پزشکان عمومی، در صورت تشخیص پزشک و نیاز واقعی، از طریق همان مرکز درمانی به سهولت به پزشک تخصصی یا مراکز تخصصی ارجاع شوند و در عمل نوبت گرفتن به‌صورت شخصی از مسیر الکترونیک یا مراجعه حضوریکاهش یابد.

به گزارش ندای قم ، دکتر سید مهدی محصل مدیر در این زمینه گفت: در همه کشورهای دنیا با توجه به محدودیت منابع در نظام‌های سلامت و برای پاسخگویی مطلوب به نیاز مردم به خدمات مختلف درمانی، چارچوب‌ها و معیارهایی برای مراجعه به پزشکان و مراکز درمانی تعریف شده است و تقریباً در کمتر کشوری می‌توان دید که بیمار خود تصمیم بگیرد برای هر مشکلی و بدون بررسی اولیه و تأیید نیاز به خدمات تخصصی، به پزشک متخصص یا فوق‌تخصص یا مراکز درمانی تخصصی و فوق‌تخصصی مراجعه کند.
وی افزود:مدیریت درمان استان قم با داشتن بیش از 800 هزار بیمه‌شده اصلی و تبعی، اولین خریدار خدمات درمانی و دومین تولیدکننده این خدمات در استان است که در دو حوزه خدمات درمانی مستقیم و غیرمستقیم، به بیش از نیمی از جمعیت استان خدمات درمانی ارائه می‌کند.
در بخش درمان مستقیم؛ مدیریت درمان استان قم در حال حاضربا یک بیمارستان ملکی و سه درمانگاه سرپایی مشغول ارائه خدمات متنوع و گوناگون سلامت به بیمه‌شدگان هستند که این خدمات به شکل 100 درصد رایگان به بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی ارائه می‌شود.
وی ادامه داد: هرچند برای سهولت دسترسی به خدمات سلامت، روش‌های مختلف غیرحضوری برای اخذ نوبت از مراکز درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی وجود دارد اما هنوز نارضایتی‌هایی در زمینه اخذ نوبت از برخی از این مراکز وجود دارد که چاره کار تقویت نظام ارجاع در داخل شبکه سلامت سازمان تأمین‌اجتماعی و در کل نظام سلامت کشور است.

وی افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته و هدفگذاری انجام شده در بخش درمان تأمین‌اجتماعی، در نظر است در مرحله اول حدود 50 درصد نوبت‌ها در مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی در قالب روش‌های مختلف غیرحضوری، 25 درصد در قالب نظام ارجاع و 25 درصد هم در قالب مراجعه حضوری و ارجاع از اورژانس‌ها ساماندهی شود و تلاش خواهد شد که نظام ارجاع بیمار در بخش درمان تأمین‌اجتماعی بیش از پیش تقویت شود. در بخش نظام ارجاع، بیمه‌شدگان می‌توانند با مراجعه به مراکز درمان سرپایی و پس از ویزیت توسط پزشکان عمومی، در صورت تشخیص پزشک و نیاز واقعی، از طریق همان مرکز درمانی به سهولت به پزشک تخصصی یا مراکز تخصصی ارجاع شوند و در عمل نیازی به نوبت گرفتن به صورت شخصی از مسیر الکترونیک و یا مراجعه حضوری نخواهند داشت.
ممدیر درمان تامین اجتماعی استان قم خاطر نشان کرد :در مورد روش‌های دیگر اخذ نوبت از مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی در حال حاضر علاوه بر سامانه نوبت‌دهی متمرکز وزارت بهداشت و درمان؛ سامانه نوبت‌دهی اختصاصی مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی نیز به نشانی nobat.tamin.ir و همچنین کد دستوری #1420*4* به همراه شماره تلفن‌های اعلام‌شده برای هر یک از مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی، برای اخذ نوبت در خدمت بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی است.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/lv5k

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا