سلامتویژه

هیچ مورد ابتلا به آبله میمونی در قم گزارش نشده است

دانشگاه علوم پزشکی قم:

دانشگاه علوم پزشکی قم در اطلاعیه ای اعلام کرد: تاکنون هیچ مورد مثبت ابتلا به آبله میمونی در این استان گزارش نشده است.

به گزارش ندای قم روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، در این اطلاعیه آمده است: هرگونه گزارش مشکوک به بیماری های احتمالی از سوی معاونت بهداشتی این دانشگاه رصد و توسط آزمایشگاه های معتبر کشوری پایش می شود و نتیجه آن با هدف جلوگیری از اپیدمی و شیوع بیماری و همچنین رعایت دستورالعمل های بهداشتی اطلاع رسانی می شود.

اطلاعیه حاکی است: برخی گمانه زنی و انتشار مطالب غیر موثق در خصوص بیماری ها و یا ویروس های شایع  که هیچ منبع معتبر و رسمی آنرا تائید نکرده است، با توجه به شباهت برخی علائم بیماری های با یکدیگر و پیش از تائید مراجع آزمایشگاهی، صحیح نمی باشد و باعث تشویش اذهان عمومی می شود.

اطلاعیه می افزاید: در خصوص آبله میمونی هم همانگونه یک مورد قطعی مثبت در اهواز گزارش شد، در صورت مشاهده موارد مشکوک نمونه برای آزمایشگاه مرجع وزارت بهداشت ارجاع و در صورت مثبت بودن نتیجه توسط وزارت بهداشت اطلاع رسانی می شود.

اطلاعیه ادامه یافته است: بنا به اظهار دانشمندان و متخصصان، آبله میمونی، کشندگی بالایی نداشته و قابل درمان است و افرادی که در گذشته واکسن آبله را تزریق کرده‌اند تا حدود قابل توجهی نسبت به این بیماری مصونیت خواهند داشت.

لازم به ذکراست ، علایم آبله میمونی در انسان شبیه یا خفیف‌تر از بیماری آبله و دوره بروز آن، پنج‌روز است که با تب، سردرد، درد عضلانی، درد کمر، لرز و احساس خستگی شدید شروع می‌شود، تنها فرق علامتی آبله میمونی و سایر بیماری‌ها با ظاهر مشابه در این است که می‌تواند غدد لنفاوی را درگیر و متورم کند.

آبله میمونی عفونت ویروسی است که به صورت ضایعات جلدی (بثورات پوستی) در صورت و قسمت‌های مختلف بدن ایجاد می‌کند. عفونت در نتیجه تماس مستقیم با خون، مایعات بدن، ضایعات پوستی یا مخاطی حیوانات آلوده اتفاق می‌افتد.

براساس آمار و اطلاعات موجود، در آفریقا، شواهدی از عفونت ویروس آبله میمون در بسیاری از حیوانات یافت شده و دلیل انتقال آبله میمونی کاملا مشخص نیست، اما خوردن گوشت خام و سایر محصولات دامی حیوانات آلوده، یک عامل خطر احتمالی برای ابتلا به این نوع عفونت ویروسی است.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/hroe

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا