سلامتویژه

ادامه سریال مسمومیت دانش آموزان دختر قمی!

تعطیلی چندروزه مدارس هم مانع تکرار آن نشد؛

عروجی مدیرکل مدیریت بحران استانداری قم  در گفت و گویی ازوقوع علائم مسمومیت  37 دانش آموز در 19 مدرسه شهر قم و انتقال  آنها به بیمارستان در روز یکشنبه 23 بهم خبرداد.

به گزارش ندای قم  ،مدارس دخترانه قم از ۹ آذرماه شاهد حوادث تلخی است؛ حوادثی که تعطیلی چندروز گذشته هم نتوانسته مانع تکرار آنها شود.

ظهر روز یکشنبه 23 بهمن  خبری منتشر شد که طی آن دانش آموزان یک مدرسه دخترانه دیگر در ناحیه ۳ آموزش و پرورش با بوی نامطبوع مواجه شدند. دقایقی بعد و درحالیکه دانش آموزان شیفت عصر راهی مدرسه شده بودند، اعلام گردید که مدارس ابتدایی استان نه به دلیل «حادثه مسمومیت» بلکه به دلیل برودت هوا تعطیل شدند. اما این پایان کار نبود و دانش آموزان 18مدارس دیگر در سطح شهر قم هم با علائم مسمومیت های هفته گذشته مواجه و راهی بیمارستان شدند.

انتقال ۳۷ دانش‌آموز با علائم مشکوک مسمومیت  به بیمارستان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قم  در گفت و گویی ازوقوع علائم  مشکوک به مسمومیت  37 دانش آموز در 19 مدرسه شهر قم و انتقال  آنها به بیمارستان در روز یکشنبه 23 بهمن خبرداد.

عروجی افزود :حال عمومی دانش آموزان خوب است و تعدادی پس معاینه توسط پزشکان متخصص  از بیمارستان  و مابقی نیز بزودی مرخص خواهند شد و هیچکدام از دانش آموزان دچارمشکل حاد نیستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم نیز  با اشاره به انتقال ۳۷ دانش‌آموز با علائم مشکوک مسمومیت  بیمارستان گفت: حال عمومی این افراد مطلوب است.

مجید محبی در جمع خبرنگاران، با اشاره به تکرار حادثه مشکوک به مسمومیت در مدرسه‌ای در قم، افزود: در  حادثه امروز مجموعا ۳۷ دانش آموز توسط مرکز اورژانس به مراکز درمانی منتقل شدند.

محبی بیان کرد: با توجه به حساسیتی که برخی از والدین دارند تعدادی از دانش‌آموزان به‌صورت خودجوش به مراکز درمانی استان مراجعه کرده بودند.

وی عنوان کرد: تاکنون ۱۲ نفر از دانش‌آموزان پس از معاینه پزشکان ترخیص شدند و احتمال می‌رود تا امشب تمام دانش‌آموزان قمی پس از معاینات و بررسی‌های پزشکی ترخیص شوند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم تصریح کرد: این مرحله از علائم مشکوک به مسمومیت در مدارس قم بسیار خفیف‌تر از دفعات قبلی  و به خاطر آگاهی‌های قبلی وضعیت عمومی دانش‌آموزان مطلوب است.

محبی در پایان تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود تا چند ساعت آینده همه یا بیشتر دانش‌آموزان بستری‌شده در بیمارستان ترخیص شوند.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم  نیز روز شنبه در گفت و گو با ایرنا  در تبیین حوادث پیش آمده در برخی مدارس استان گفت: از ابتدای اعلام حادثه و مسمومیت برای دانش‌آموزان قمی در نهم آذرماه، کمیته‌ای ویژه با ترکیبی از دستگاه‌های مختلف استانی و ملی تشکیل و پیگیری‌ها به صورت روزانه دنبال شد.

احمد حاجی‌زاده با بیان اینکه در قدم نخست موضوع‌ها، دسته‌بندی شد و در بخش‌های گوناگون همه ظرفیت‌های استان و ملی برای نتیجه‌گیری مورد استفاده قرار گرفت افزود: یکی از موضوع‌های مهم، شناسایی علت حادثه بود که توسط دستگاه‌های مختلف استانی و ملی پیگیری شده است.

معاون استاندار قم احتمال‌ها عمدی بودن حادثه را رد نکرد

وی ادامه داد: یک تیم ویژه از دانشگاه علوم پزشکی، یک تیم از آتش‌نشانی، یک تیم هم سازمان پدافند غیرعامل کشور برای بررسی و کشف علت حوادث به قم آمدند و در کنار سایر مجموعه ها نیز تحقیق‌ها را ادامه دادند.

معاون استاندار قم یکی از احتمال‌ها را عمدی بودن حادثه دانست و گفت: دستگاه‌های امنیتی و انتظامی استان نیز در همان زمان با هماهنگی مقام قضایی تحقیق‌های جامع و دقیقی را آغاز کردند.

مدارس تا زمان شناسایی قطعی عامل غیرحضوری شود

وی یادآور شد: بررسی‌ها در ابعاد و در لایه‌های مختلف و تخصصی انجام شد تا بتوانیم در صورت وجود نیت فرد یا افرادی پیش از هر اقدامی با آن مقابله کنیم .وی افزود: خودمان را به دانش‌آموزان و یکایک افراد مسئول می‌دانیم و بدون تردید در مورد سلامت آنها حساسیم و به هیچ عنوان ملاحظه نداریم.

تکرار مسمومیت ها موجی از نگرانی را دربین خانواده های قمی ایجادکردند و آنها را دچار تردید در اعزام دانش آموزان خود به مدرسه نموده است. می طلبد مسئولان استان با استفاده از تمام ظرفیت های استانی و ملی علت این مسمومیت ها را مشخص و خانواده ها را از نگرانی در آورند.با توجه به اینکه پروسه شناسایی این عامل طولانی  شده است بهتر مسئولان تا زمان قطعی شدن علت این مسمومیت ها همانند دوران کرونا مدارس در غیر حضوری  نمایند تا بیش از این دانش آموزان و خانواده ها آسیب نبیند.

 

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/2gic

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا