
ندای قم / گزارش / محسن عبداللهی؛ جانشین پلیس راهور فراجا آمار جانباختگان تصادفات در کشور را «فاجعهبار» توصیف کرده و اعلام کرده است: سال گذشته ۲۰ هزار و ۴۵ نفر در سوانح رانندگی جان خود را از دست دادند و بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر نیز مجروح شدند. بخشی از این حوادث، نتیجه عوامل پنهان اما خطرناک است؛ از جمله چراغهای زنون و هدلایتهای غیراستاندارد که با شدت نور بالا، دید رانندگان مقابل را مختل میکنند.
براساس این گزارش ،در جادهها و خیابانهای کشور، بهویژه در شب، استفاده از این چراغها رو به افزایش است. رانندگان میگویند تابش نوربالای خودروهای مقابل یا پشت سر، چشم را برای چند ثانیه خیره میکند و مسیر از دید خارج میشود؛ ثانیههایی که گاهی برای وقوع یک حادثه کافی است.
در اتوبان قم–تهران نیز این مشکل بهوضوح دیده میشود. یکی از رانندگان میگوید: «وقتی خودرویی از روبه رو یا حتی پشت سر با چراغ زنون نزدیک میشود، دید بهطور کامل از بین میرود. حتی بعضی اتوبوسها هم این چراغها را نصب کردهاند و واقعاً خطرناک است.»
در سطح شهر قم و بهویژه در مسیرهای پردیسان، بلوار الغدیر و بلوار جمهوری، شهروندان نیز از چراغهای پرنور موتورسیکلتها و خودروهای سواری گلایه دارند. یک عابر میگوید: «شبها عبور از خیابان سخت است. نور این چراغها چشم را میزند و رانندهها مسیر را درست نمیبینند. چند بار دیدم وسط خیابان کنترل خودرو از دستشان خارج شد.»
در همین راستا، سرهنگ غلامرضا صدفی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم، از اجرای طرح تشدید برخورد با خودروهای دارای چراغهای زنون، نورهای خیرهکننده و اگزوزهای غیراستاندارد در استان خبر داده است. او تأکید کرد است: «پلیس با هدف ارتقای نظم ترافیکی و کاهش خطرات، با این نوع تخلفات برخورد میکند و خودروهای فاقد استاندارد تا زمان رفع نقص در پارکینگ متوقف خواهند شد.»
با این حال، کارشناسان میگویند برخوردهای مقطعی کافی نیست. تا زمانی که بازار فروش و نصب چراغهای غیرمجاز فعال باشد، خطر همچنان ادامه دارد. مردم قم انتظار دارند علاوه بر پلیس و دادستانی، مراکز معاینه فنی استان نیز نظارت دقیقتری اعمال کنند و از صدور برگه معاینه فنی برای خودروهایی که چراغهای غیرمجاز دارند، خودداری شود؛ مگر آنکه مالکان لامپهای زنون و هدلایتها را از خودرو جدا کرده باشند.
در شرایطی که آمار تصادفات جادهای همچنان بالاست، بیتوجهی به این تهدید پنهان میتواند جان شهروندان را در معرض خطر قرار دهد. تصمیمی جدی و هماهنگ میان نهادهای مسئول، تنها راه پایان دادن به این چراغهای مرگ بار است.



