اجتماعیویژه

وجود 30 هزارهکتار کانون بحرانی گردوغبار

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم در بازدید از روزنامه «ایمان» مطرح کرد:

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با بیان اینکه از این مساحت حدود 300 هزارهکتار استعداد تولید گردوغبار دارد، از این مساحت نیز 105 هزار هکتار به کانون گردوغبار تبدیل شده است گفت: با مطالعات بیشتری که در این 105 هزار هکتار انجام شد و مشخص شد که 30 هزار هکتار آن بحرانی و نیازمند اقداماتی فوری است.
به گزارش ندای قم ، محمدحسین بازگیر دربازدید از روزنامه ایمان و پایگاه خبری ندای قم درنشست با مدیر و خبرنگاران این رسانه ، با اشاره به انجام مطالعات درخصوص منشأیابی گردوغبار در قم، اظهار کرد: 427 هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی استان مطالعه شده است.
وی با بیان اینکه از این مساحت حدود 300 هزار هکتار استعداد تولید گردوغبار دارد، عنوان کرد: از این مساحت نیز 105 هزار هکتار به کانون گردوغبار تبدیل شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم ادامه داد: همچنین مطالعات بیش‌تری در این 105 هزار هکتار انجام شد و مشخص شد که 30 هزار هکتار آن بحرانی و نیازمند اقداماتی فوری است.
استقرار دو ایستگاه سنجش آلودگی هوا تا پایان سال
وی با اشاره به اینکه مدیریت محیط زیست و منابع طبیعی بر اساس منویات مقام معظم رهبری باید جامع، هماهنگ و نظام‌مند باشد، مطرح کرد: مجلس شورای اسلامی این منویات را به قانون تبدیل کرده و دولت را نیز نسبت به انجام اقداماتی مکلف کرده است.
بازگیر با بیان اینکه یکی از این اقدامات تدوین برنامه جامع مبارزه با گردوغبار است، خاطرنشان کرد: 22 دستگاه در این حوزه وظایفی بر عهده دارند که باید مورد توجه قرار بگیرد.
وی با اشاره به اینکه برای استان قم ایجاد 10 ایستگاه سنجش آلودگی هوا برنامه‌ریزی کرده‌ایم، تصریح کرد: از این تعداد 5 مورد را مستقر کرده و دو مورد را نیز خریداری کرده‌ایم که تا پایان سال مستقر خواهد شد.
ضرورت بهره گیری بیشتراز ظرفیت های رسانه در حوزه محیط زیست
قائم مقام مدیر مسئول وسردبیر روزنامه ایمان نیز دراین نشست با اشاره به افزایش تعداد روزهای آلوده دراستان قم گفت:باتوجه به اینکه براساس اعلام مسئولان مرتبط 70 درصدکانون های گرد و غباردر استان قم منشا داخلی دارد و مربوط به خود استان است باید هرچه زودتر با استفاده از تمام ظرفیت های استانی و ملی برای کنترل و مهار این کانون ها اقدام کرد چرا که هرگونه تاخیر موجب خواهد شد که در سالهای آینده تبعات بیشتر آن گریبانگیراستان و حتی استانهای مرکزی بویژه پایتخت شود.
روح اله کرمانی افزود: از آنجا که علت مهم در افزایش کانون های گرد و غبار دراستان قم جدا از خشکسالی ها قطع حقابه های زیست محیطی این استان است باید با پیگیری جدی مسئولان استان بویژه استاندار و نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی این مطالبه را جدی تر پیگیری تا این حق مسلم مردم استان قم تحقق یابد.
وی درپایان بابیان اینکه روزنامه ایمان آماده کمک با حوزه محیط زیست برای تحقق اهداف و برنامه ها است گفت :در این راستا باید از ظرفیت رسانه های استان هم برای تحقق این امر کمک گرفته شود تا با پیگیری جدی رسانه ها مشکلات استان در بخش محیط زیست بویژه در حوزه گرد و غبار و آلودگی هر چه زودتر برطرف و شاهد وضعیت نسبی مناسبی باشیم

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/yoi4

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا