اجتماعیویژه

مرمت و احیاء بازار کهنه ؛انقلابی درمرمت آثار تاریخی قم

نگاهی به بزرگترین دستاورد نظام درحوزه مرمت آثار تاریخی قم ؛

ندای قم /محمد آذری ؛پس از گذشت نیم قرن، به همت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم، طاق ها و پوشش های بازار کهنه قم مرمت و احیاء شد. اقدامی که می توان آن را بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی در حوزه مرمت آثار تاریخی در شهر کریمه اهل بیت دانست و از آن با عنوان «انقلاب مرمت» یاد کرد.
پروژه ای بزرگ، قریب به یک کیلومتر، که از لحاظ وسعت و مساحت و کثرت معارضین حقوقی در نوع خود بی نظیر بود و اگر همراهی و همکاری دستگاه های مختلف ( استانداری، شهرداری، شرکت برق، شرکت گاز و دادستانی به ویژه معاونت حقوق عامه دادستانی قم…) نبود، چه بسا این پروژه نیز چون دیگر پروژه ها ناقص و ناتمام می ماند.
مگر نه آن که یکی از مشکلات موجود در مسیر احیای آثار تاریخی، ناهماهنگی نهادهای مربوط، در احیای چنین آثاری است؟ پس، به جرأت می توان گفت برای اولین بار شاهد مدیریت یکپارچه مرمت آثار تاریخی در راسته بازار کهنه قم بودیم.
پروژه ای سترگ، مرمتی نفس گیر و اقدامی طاقت فرسا در احیای طاق های قمی پوش با اعتباری بالغ بر 50 میلیارد ریال با مصالح بومی و با نظارت دقیق اهل فن و مهندسان استان به ویژه استاد علی محمودنژاد (برادر شهیدان حسین و حسن محمودنژاد)، که در دولت سیزدهم و در سفر پُر خیر و برکت رئیس جمهور مردمی آیت الله سید ابراهیم رئیسی در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی استان قم قرار گرفت.
پروژه ای که بازار کهنه را به عنوان یکی از آثار تاریخی و میراث‌ فرهنگی قم به محور گردشگری از یک سو و از سویی دیگر آن را به محور سوغات و صنایع‌دستی استان بدل نموده است.
این پروژه که در تاریخ چهل و چند ساله بعد از انقلاب اسلامی، از لحاظ مساحت و حجم و گستردگی در حوزه میراث فرهنگی بی بدیل است مدیون مدیری است که ۱۰ سال قبل نیز، مدیریت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم را با موفقیت سپری کرد و پس از آن نیز سالها در وزارت متبوع به عنوان مدیرکل مناطق نمونه گردشگری فعالیت کرد.
او باری دیگر با کوله باری از تجربه و تبحر، به قم آمد. شناخت کامل ایشان از شهر مقدس قم، حُسن سلوک و ادب برخورد با مردم، گرایشات مذهبی و تعامل مفید با مراجع و آیات عظام، ارتباط موثر با همکاران سابق در وزارت متبوع و همچنین با ارگان ها و دستگاه های مختلف، صنعت گردشگری بیمار قم را جانی دوباره بخشید.
ارجمندی در روزهای اخیر آماج تهمت های قرار گرفت که به هیچ وجه به این مدیر لایق و توانمند نمی چسبد و عملکرد سه ساله اخیر وی در سمت مدیرکل در بخش های مختلف نشان از حرکت به سوی تحول و توسعه بوده است که از چشم منتقدان غرض دار دور مانده است . هرچند تغییر مدیران امری مرسوم ومورد پذیرش است ولی این حجم از تخریب سوال برانگیز و شائبه دار است که باید مد نظر مسئولان نظارتی و بالادستی قرارگیرد.!

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/k3fp

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا