اجتماعیویژه

محله جمکران همچنان غرق درمشکلات؟!

عزم جدی برای توسعه جمکران وجود ندارد؛

ندای قم / آمنه حسن زاده ؛ پس از چندین سال بلاتکلیفی وعدم بهره مندی ازاعتبارات روستایی و شهری ،روستای جمکران دربیست و چهارم اردیبهشت ماه ۱۳۸۶ با پیگیری های صورت گرفته توسط اهالی وبا نگاه مثبت مجموعه مدیریت استان ،جمکران به شهر قم الحاق شد و پس از مدت کوتاهی از این الحاق، شهرداری تحت عنوان شهرداری منطقه جمکران تاسیس وسیدعباس جوهری با حکم احمدی بافنده شهردار وقت قم بعنوان شهردار این منطقه انتخاب و معرفی وبعد ازوی نیزمدتی اکبر قلیچ ومهندس امین مقومی عهده داراین سمت بودندودرطول این مدت  مقدمات لازم  برای ارائه خدمات شهری فراهم شد .

متاسفانه پس ازگذشت چندسال با تغییر مناطق شهری این محدوده جز منطقه ۵ شهری قم قرارگرفت ومنطقه شهرداری جمکران تبدیل به ناحیه شد وارائه خدمات محدود به رفت وروب،صدورپروانه و نظارت برساخت وسازها شد وهیچ عملیات عمرانی درراستای تغییرساختاری این محله صورت نپذیرفت.

باوجود اینکه بیش از۱۵ سال از از الحاق جمکران به شهر قم می گذرد هیچ تغییری به لحاظ ظاهری درمحدوده مسکونی جمکران  ایجاد نشده است و با قبل از الحاق به شهرقم  تفاوتی پیدا نکرده است وهمچنان شاهد معابر و کوچه های با عرض کم که تردد خودروها و حتی عابرین پیاده  درآنها به سختی انجام می شود و خانه های فرسوده و نبود سرانه های شهری اعم از فضای سبزشامل پارک و بوستان و خانه های فرهنگ وغیره هستیم واین منطقه همچنان با فقر سرانه های شهری مواجه است .

مسئولان محترم مشکل الحاق مشکل مردم نبود!

 

علیرغم پی گیری های صورت گرفته ازسوی اهالی وقول های مسئولان شهری و استانی این محله همچنان غرق در مشکلات ومحرومیت است. آنچه بیش ازهرچیز مردم جمکران از آن دل آزرده هستند بیان این مطلب از سوی برخی مسئولان شهری واستانی که این محله تازه به شهر قم الحاق شده است !این درحالی است که مصوبه شورای عالی مسکن وشهرسازی  کشور که در سال ۸۶ این منطقه به شهر قم الحاق شده است موجود است. اینکه روند الحاق نیازبه مصوبه هیئت دولت داشته است مشکل مردم نبوده است بلکه بی توجهی ویا جهل به قانون بوده که هرکدام از این دومقوله باشد مسئولان استانی و ملی مربوطه به علت ترک فعل ها باید پاسخگو باشند.

درطول  سالهای  اخیر بارها مسئولان شهری و استانی درسخنان خود برتوجه به مناطق محروم  شهری و استانی تاکید داشتند ولی گویا مردم جمکران جز این شهر واستان نیستند.اگر مسئولان اراده داشتند ظرف مدت ۱۵ سال با برنامه ریزی و تملک سالانه حداقل 100متر با هزینه بسیار کمتر نسبت به امروز شاهد اتمام تملکات برای تعریض معابرجمکران بودیم ، دیگر امروز لازم نبود شهرداری با هزینه سنگین اقدام به تملک املاک واقع درمسیر تعریض معابراقدام نماید. چرا درطول این سالها از بودجه های مناطق محروم و سکونتگاههای غیر رسمی ریالی برای این محله هزینه نشده است؟

دراوایل سال 99درحالی که نمايندگان اهالی این محله پیگیرمشکلات خود دردستگاههای مربوطه بودند ازمشکل بوجود آمده  درروند الحاق آن هم باشکایت یکی ازمالکان واقع دربلوار پیامبراعظم (ص)ازشهرداری قم  دراوایل سال 96وگرفتن رأی دیوان مبنی برای طی نشدن روند قانونی الحاق جمکران به شهرقم مطلع می شوند.با پیگیری های نمایندگان اهالی از شهرداری واستانداری روند رفع مشکل بوجود آمده از سوی این دونهاد تسریع می شودودراواخردولت دوازدهم الحاق جمکران به شهر قم به تصویب هیئت دولت می رسد وبه استان ابلاغ می گردد.

انتظارات ازاستاندارو دولت مردمی

بارفع این مانع وبا روی کارآمدن دولت سیزدهم که یکی از اولویت های خود را  توجه به مناطق  محروم وکم برخوردار اعلام کرد وهمچنین انتخاب استاندارجدید قم جناب آقای شاهچراغی  که با توجه به سمت قبلی ایشان دراستان درقامت فرمانده سپاه علی ابن ابیطالب (ع) و شناخت خوبی ازمناطق محروم وکم برخودار شهر قم داشتند مردم این محله خرسند ازاین انتخاب امیدواربه توجه ویژه به این محله در دولت جدید شدند.

آقای شاهچراغی دریکی از روزهای پایانی آذرماه سال گذشته دریکی ازاولین بازدیدهای خود از محلات شهر قم به جمکران رفت و درمسجد امام حسین (ع)مشکلات را مجدد ازسوی نمایندگان اهالی شنید،وی دراین بازدید ضمن اذعان به محرومیت ها وکم توجهی های صورت گرفته به این محله درگذشته قول دادباتشکیل کارگروهی متشکل از دستگاههای مربوطه و نمایندگان اهالی برروی مشکلات مطرح شده بررسی بیشتری صورت پذیرد تا راهکارهای مناسب اتخاذ شودوپس ازانجام این بررسی ها درآینده نزدیک مجدد بین شما حضورخواهم یافت ونتیجه رابه اطلاع شما خواهم رساند.استاندارقم به وعده خود عمل کرد ودر17 بهمن سال گذشته  به همراه شهردار قم و تعدادی از مدیران شهری و استانی درجمع اهالی این محله حضوریافت وگزارشی ازبرنامه های که دردستور کاربرای رفع مشکلات این محله قرارگرفته ارائه کرد.اما دکترسقاییان نژاد شهردارقم دراین جلسه بیان داشت: شهرداری به تنهایی توان حل مشکلات محله جمکران را ندارد وبرلزوم همراهی مجموعه مدیریت استان و اختصاص منابع مالی به شهرداری منطقه پنج تاکید کرد تا در مسیرمحرومیت‌زدایی از این محله حرکت نماید.باگذشت نزدیک به یک سال ازحضوراستاندارمحترم متاسفانه هیچ اقدام عملی درراستای بهبود وضعیت زیرساختی و بصری انجام نشده است وهمچنان مشکلات پابرجاست .

مردم جمکران از وعده های بدون عمل مسئولان خسته شده اند!

مردم جمکران تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی باتلاش فراوان چراغ مسجدمقدس جمکران را روشن نگهداشتند وبا پیروزی انقلاب اسلامی وحمایت های صورت گرفته امروزاین مکان مقدس به میعادگاه عاشقان حضرت مهدی عجل الله تبدیل شده است که سالیانه میلیون ها زائر به این مکان مقدس مشرف می شوند. مردم این محله در همراهی بانهضت امام خمینی (ره) درسال ۴۲ شهیدداده اند  وهمچنین  دوران دفاع  مقدس واخیرا شهید مدافع حرم  تقدیم انقلاب نموده اند سزاور نیست پس ازگذشت ۴۳ سال از پیروزی انقلاب در محرومیت مطلق به سر ببرند.رفع مشکلات محله جمکران عزم جدی ترمسئولان استانی و شهری را می طلبد. انتظار می رود استاندارمحترم جدی ترازگذشته به مشکلات این محله که به نوعی می تواند به نمادعملکرد مدیران استان تبدیل شود ورود نماید وبا استفاده از ظرفیت های ملی ، استانی و شهری که وجود دارد مشکلات این محله را که سالیان سال هست به علت بی توجهی مسئولان وقت روی هم انباشته شده است برطرف نماید چرا که تاخیر دراین کار تبعات اجتماعی و فرهنگی و غیره  به همراه خواهد داشت که زیبنده این محدوده مقدس نیست.

جناب آقای استاندارجناب آقای شهردارقم، اقدام صورت گرفته دراطراف مسجد مقدس جمکران شایسته تقدیر است ولی آنها را نباید به حساب ساکنین گذاشت اولویت اصلی در محله جمکران تعریض معابر اصلی آن می باشد که به طبع آن دیگر مشکلات هم برطرف خواهد شد. توسعه وپیشرفت محله جمکران  موجب  ارائه  خدمات  شایسته تر به زائران وافزایش ماندگاری آنها  خواهد شد  وبه طبع  آن منجر به رونق بیشتراقتصادی  استان قم می شود.

مردم این محله از وعده ای بدون عمل مسئولان خسته شده اند اقدام عملی می‌خواهند. امیدوارم با توجه بیشترمسئولان درآینده نزدیک شاهد رفع محرومیت و رضایتمندی مردم این محله از مسئولان شهری و استانی باشیم که به طبع آن رضایت حضرت والیعصر(عج) را به همراه خواهد داشت. به امید آن روز

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/wolo

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا