
عضو هیئت مدیره بانک سپه با انتقاد از وضعیت زیرساختهای استان قم، آن را مصداق «توسعهنیافتگی انباشته» خواند و تأکید کرد: قم قبل و هم بعد از انقلاب، مظلوم واقع شده است.
به گزارش ندای قم ،حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد محققنیا در دویست و چهل و پنجمین نشست کانون هماندیشی تعالی و توسعه استان قم (اتاق فکر) با موضوع «نقشه راه توسعه اقتصادی قم» با مقایسه وضعیت قم با سایر استانها اظهارداشت: در سفرهای استانی اخیر، شاهد پیشرفتهای چشمگیری در مناطق دیگر بودم. به عنوان مثال، تبریز یک فاینانس ۴۲۰ میلیون دلاری از چین دریافت کرده، در حالی که پروژه فرودگاه قم سالهاست به دلیل مبالغی بسیار کمتر معطل مانده است. این جای تأسف دارد که قم، به عنوان یکی از کلانشهرهای اصلی کشور، هنوز فرودگاه ندارد.
عضو هیئت مدیره بانک سپه ، زیرساختهای ارتباطی را پاشنه آشیل توسعه استان دانست و افزود: اتوبان قم-تهران امروز کاملاً اشباع شده و گنجایش حجم تردد فعلی را ندارد. همچنین برای بهرهمندی از قطار سریعالسیر، باید منتظر افتتاح خط اصفهان – قم – تهران باشیم تا یک ایستگاه در قم در نظر گرفته شود. قم به طور قطع به فرودگاه، افزایش خطوط اتوبان قم-تهران و یا ایجاد اتوبان دوم به سمت تهران و قطار سریعالسیر نیاز فوری دارد و اینها بدیهیات اولیه توسعه هستند.
این کارشناس اقتصادی برای خروج از وضعیت فعلی، پیشنهاد تشکیل «اتاق توسعه استان» با محوریت بزرگان و چهرههای ملی را مطرح کرد و گفت: قمیها باید خودشان به فکر شهرشان باشند. باید با محوریت شخصیتهای اثرگذار، یک اتاق توسعه برای پیگیری جدی پروژهها ایجاد شود. میتوان از پتانسیل نیروهای مسلح، مانند امیر موسوی که قمی هستند و سایر شخصیت های ملی قم بهره برد و برای پیشبرد طرحهای عمرانی استفاده کرد.
وی جذب سرمایه را کلید حل مشکلات دانست و تصریح کرد: باید به دنبال جذب سرمایهگذاران خارجی، بهویژه شیعیان ثروتمند در کشورهای کویت، هند و پاکستان باشیم. ارقامی مانند ۷۰ میلیون دلار برای این افراد پولی نیست و میتوان با آن پروژههای بزرگی مانند فرودگاه را به سرانجام رساند. همچنین باید از مدل فاینانس چین که در استانهای دیگر با موفقیت اجرا شده، استفاده کنیم.
وی با اشاره به حساسیتهای امنیتی پیش رو در کشور، ابراز امیدواری کرد که با همدلی، همکاری و پیگیری مجدانه، جرقه ایدههای مطرح شده در این جلسات به اقدامات عملی برای ساختن و آبادانی قم منجر شود.
دکتر محققنیا افزود: قم به جای توسعه واحد های صنعتی جدید، نسبت به توسعه شبکه راه ها، ایجاد مراکز لجستیک و احداث قطار سریعالسیر و فرودگاه لازم دارد. راهاندازی فرودگاه به تنهایی میتواند تمام هتلهای قم را پر کند و صنعت گردشگری را متحول سازد.
وی درپایان گفت: هدفگذاری باید جذب سالانه چند میلیون توریست مذهبی باشد. اگر هر توریست تنها ۲۰۰ دلار در شهر هزینه کند، سالانه یک میلیارد دلار ارزآوری مستقیم برای قم به همراه خواهد داشت که تأثیر آن به مراتب بیشتر از توسعه صنعتی پراکنده است.