اجتماعیویژه

طرح «طراوت» یک فرآیند تربیتی و اجتماعی است

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم گفت: این طرح با محوریت مسجد و با مشارکت مدرسه، خانواده و محله، به‌دنبال تقویت بنیه‌های فرهنگی، دینی و اجتماعی نوجوانان و ایجاد نشاط اجتماعی پایدار در محلات است.
به گزارش ندای قم ،حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حیدری، مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم،عصر روز(دوشنبه 24آذرماه) در مراسم افتتاحیه طرح «طراوت» که در محل این ستاد برگزار شد با اشاره به پیشینه این طرح اظهار کرد: در سال ۱۴۰۳، طرحی از سوی وزارت کشور به سازمان شهرداری‌ها ابلاغ شد که منشأ آن کانون‌های فرهنگی هنری مساجد بود و هدف اصلی آن، تقویت هویت دینی و فرهنگی نوجوانان در بستر مسجد تعریف شد.
وی با بیان اینکه مسجد بدون محله معنا پیدا نمی‌کند، افزود: طرح طراوت بر چهار رکن اساسی مسجد، مدرسه، خانواده و محله استوار است. ورودی طرح از مدرسه آغاز می‌شود، محل اجرای آن مسجد است، خانواده‌ها به واسطه حضور نوجوانان درگیر برنامه‌ها می‌شوند و در نهایت، محله به عنوان بستر اجتماعی طرح، نقش مهمی در تحقق اهداف آن دارد.
مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم با تشریح اهداف طرح ملی «طراوت» بیان کرد: تقویت احساس هویت و تعلق خاطر نوجوانان به محله، افزایش روحیه امید، خودباوری و مسئولیت‌پذیری اجتماعی در میان نوجوانان و خانواده‌ها، و ایجاد و ترویج فرهنگ سالم، پویا و پرنشاط در بستر مسجد از مهم‌ترین اهداف این طرح است.
وی افزود: کشف و پرورش استعدادهای فرهنگی، هنری و اجتماعی نوجوانان، تربیت کنشگران فعال اجتماعی، گسترش مشارکت خانواده‌ها در فرآیند تربیتی، و فعال‌سازی ظرفیت‌های محله‌ای برای ارتقای کیفیت زندگی اجتماعی از دیگر اهداف کلیدی طرح طراوت به شمار می‌رود.
حیدری با تأکید بر نگاه مسئله‌محور این طرح خاطرنشان کرد: طراوت صرفاً یک برنامه مناسبتی یا مقطعی نیست، بلکه یک فرآیند تربیتی و اجتماعی است که با پیوند چهار نهاد مسجد، مدرسه، خانواده و محله، به دنبال ایجاد تغییر پایدار در زیست فرهنگی نوجوانان است.
مدیر ستاد کانون‌های مساجد قم با تشریح جامعه هدف طرح تصریح کرد: مخاطبان اصلی طراوت، نوجوانان ۱۱ تا ۱۷ سال دختر و پسر هستند و اهدافی همچون افزایش احساس هویت و تعلق خاطر به محله، تقویت امید و خودباوری، و ترویج فرهنگ سالم و پرنشاط از طریق برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری دنبال می‌شود.
وی فرآیند اجرای طرح را شامل شش مرحله دانست و گفت: استعدادیابی، آموزش عمومی و تخصصی، هدایت، تولید آثار، رقابت در قالب جشنواره و در نهایت، عرضه و اجرای آثار برای مردم از مراحل اصلی طرح طراوت است. در این طرح، نگاه ما انباشت فعالیت‌های گذشته نیست، بلکه تأکید بر ایجاد یک حرکت نو و جریان‌ساز در مسجد و محله است.
حیدری با تأکید بر جذب اعضای جدید از مدارس خاطرنشان کرد: حداقل نیمی از نوجوانان شرکت‌کننده باید از مخاطبان جدید و ورودی‌های تازه از مدرسه باشند تا پیوند واقعی مسجد و مدرسه شکل بگیرد و نشاط اجتماعی در محله تقویت شود.
وی به رشته‌های عمومی و تخصصی طرح اشاره کرد و افزود: رشته‌های عمومی شامل آموزش‌های دینی، مهارت‌های زندگی، کتاب‌خوانی و فرهنگ شهروندی است و در بخش تخصصی نیز حوزه‌هایی مانند هنرهای نمایشی، سرود، شعر، صنایع دستی، رسانه، فن بیان و مهارت‌های نوین پیش‌بینی شده است.
مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد قم با اشاره به نقش شهرداری در اجرای طرح گفت: شهرداری به عنوان شریک اصلی این طرح، هم در حوزه پشتیبانی و لجستیک و هم در تأمین منابع مالی نقش دارد و ما به عنوان مجموعه مسجدی وظیفه داریم با نهایت صداقت و مسئولیت‌پذیری، نسبت به بیت‌المال حساس باشیم و طرح را دقیق و منطبق بر اهداف ابلاغی اجرا کنیم.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/n6sy

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا