اجتماعی

شرکت‌های دانش‌بنیان برای حل معضل گردوغبار قم ورود کنند

مدیرکل مدیریت بحران استان قم :

مدیرکل مدیریت بحران استان قم گفت: حجم تأثیرگذاری کانون گردوغبار در شرق استان بسیار بالاست و ما باید بیشتر از بخش خصوصی و مجموعه‌های دانش‌بنیان استفاده کنیم.

به گزارش ندای قم، محسن اروجی در گفت‌وگویی با اشاره به اقدامات انجام شده برای رفع معضل گردوغبار قم گفت: ما نمی‌توانیم بگوییم که صرفا در یک دهه گذشته با معضل گردوغبار روبه‌رو بوده‌ایم، چراکه می‌توان گفت ما طی 50 الی 60 سال گذشته درگیر این مشکل بوده‌ایم.

وی افزود: یکی از دلایل این معضل زیست محیطی این است که در سال‌های خیلی دور برداشت بی‌رویه از چاه‌های قم و همچنین حفر چاه را ممنوع اعلام کرده بودند. این موضوع به دهه 40 و 50 شمسی برمی‌گردد. کمااینکه ما در دهه 60 نیز درگیر این موضوع بوده‌ایم.

مدیرکل مدیریت بحران استان قم بیان کرد: درحال حاضر ثبت، ضبط و اطلاع‌رسانی ما بسیار بهتر شده است. دستگاه‌هایی برای سنجش به‌کارگیری کرده‌ایم. مرکز جمعیتی ما این معضل را بسیار تحت تأثیر قرار می‌دهد. ما در سال گذشته باغ‌های زیادی در شهر قم داشتیم. این پوشش‌های گیاهی گردوغبارهایی که اتفاق می‌افتد را بسیار کاهش می‌دهند.

وی عنوان کرد: در سال‌های گذشته حدود 25 هزار هکتار از اراضی استان قم پوشش گیاهی کاشته شده است. ما در اوایل دهه 80 از غرب قم نیز وزش بادهایی داشتیم که یقینا تحت تأثیر قرار می‌گرفتیم. اگر ما از سمت جاده جعفریه حرکت کنیم، مجاور کوه نمک تعداد زیادی عرصه پوشش گیاهی را مشاهده می‌کنیم.

اروجی تصریح کرد: در شرق استان [حسین‌آبادمیش‌مز] شن‌های روان داشتیم که روستا را کاملا تحت تأثیر قرار می‌داد. در این منطقه نیز بوته‌کاری انجام شد. حتی مالچ‌پاشی نیز در دهه 90 اتفاق افتاد که بسیار موفق بود.

مدیرکل مدیریت بحران استان قم گفت: امسال حدود 1400 هکتار در شرق استان بوته‌کاری انجام شد. این برنامه‌ها با همکاری مردم، آموزش و پرورش، بسیج، هلال‌احمر و حتی شرکت‌های خصوصی زیربط که مسئولیت‌های اجتماعی دارند اتفاق افتاد.

وی افزود: درحال حاضر با میزان وسعتی که در شرق استان داریم و گردوغباری که تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، ما باید بیشتر از بخش خصوصی استفاده کنیم. حتی از شرکت‌های دانش‌بنیانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند دعوت می‌کنیم نظرات خود را ارائه دهند.

اروجی اذعان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان حتما به منابع طبیعی و محیط زیست استان که مسئولیت اصلی این پدیده را عهده‌دار هستند مراجعه کرده و نظرات و پیشنهادات خود را ارائه دهند.

مدیرکل مدیریت بحران استان قم بیان کرد: درحال حاضر با این وسعت گردوغبار تنها یک روش کارگشا نیست. ما برای 30 هزار هکتار منابع آبی بسیار ‌کمی داریم. سال گذشته در یک مقطعی منابع طبیعی استان با همکاری دانشگاه تهران از بادشکن‌های غیر زنده و پیشگیرانه از گردوغبار در شرق استان استفاده کردند.

وی خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله این اقدامات مؤثر در زمینه رفع مشکلات گردوغبار استان توسعه پیدا کند تا نتیجه مطلوبی را شاهد باشیم.

از مساحت یک میلیون و 200 هزار هکتاری استان قم بیش از 200 هزار هکتار عرصه‌های بیابانی است که 105 هزار هکتار آن به کانون‌های تولید گردوغبار تبدیل شده و 30 الی 40 هزار هکتار آن بسیار نامناسب و بحرانی است.

به گفته کارشناسان حدود 500 هزار هکتار دیگر از مساحت استان نیز در حال تبدیل شدن به بیابان هستند که وضعیتی بسیار نگران کننده را رقم خواهد زد. این در حالی است که سالانه بیش از 70 روز آلوده و ناسالم در استان ثبت می‌شود، اما متاسفانه اقدامات انجام شده در طی این سال‌ها ناکافی بوده و جوابگو نیست.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/cec8

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا