اجتماعیویژه

رییس‌کل جدید دادگستری استان قم معرفی شد

با حضور معاون اول قوه قضاییه ؛

آئین تکریم وتجلیل از خدمات حجت الاسلام علی مظفری و معارفه حجت الاسلام سید کاظم موسوی رئیس کل جدید دادگستری استان قم برگزار شد.
به گزارش ندای قم ،آیین تکریم و معارفه رییس کل دادگستری استان قم پیش از ظهرروز پنجشنبه با حضور آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حجت‌الاسلام سیدعلی اکبر اجاق نژاد تولیت مسجد مقدس جمکران، حجت‌الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی معاون اول قوه قضاییه، سیدمحمد آقامیری استاندار قم و مسوولان کشوری و لشکری برگزار شد.
در این آیین از خدمات پنج ساله حجت‌الاسلام والمسلمین علی مظفری رییس کل سابق دادگستری قم تجلیل و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدکاظم موسوی بعنوان رییس کل جدید دادگستری این استان معارفه شد.
آیت الله حسینی بوشهری: شوراهای حل اختلاف در سطح کشور گسترش یابد
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این مراسم با انتقاد از تراکم پرونده‌های قضایی، گفت: توسعه شوراهای حل اختلاف در سطح کشور برای ایجاد صلح بین شاکیان و کاهش ورودی پرونده به قوه قضاییه، می‌تواند اثرگذار باشد.
آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری افزود: باید تدبیری صورت بگیرد تا مسائل جزیی و کم‌اهمیت بدون اینکه نیازی به مراجعه به محاکم قضایی داشته باشد، مدیریت و حل شود.
وی تصریح کرد: در دوره جدید مدیریت دادگستری قم‌ امیدواریم شاهد اتفاقات خوبی در حوزه قضاوت باشیم.
وی گفت: مسوولان و مدیران دستگاه قضا با روی گشاده با مردم برخورد داشته باشند و در اتاق‌های خود را بر روی مراجعه‌کنندگان باز بگذارند.
دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور تأکید کرد: مدیران و مسوولانی که انصاف و عدالت را پیشه راه خود قرار دهند در بین مردم محبوب می‌شوند و جامعه قدردان تلاش و خدمات چنین مسوولانی خواهند بود.
امام جمعه قم گفت: مبارزه با فساد، برخورد کریمانه با مردم و رعایت انصاف و حق‌مداری مهمترین خواسته‌های مردم از نهاد قضایی است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حوادث منطقه، خاطرنشان کرد: جنایات جاری در لبنان و غزه بسیار غم‌بار و ناراحت‌کننده است.
معاون اول قوه قضاییه: مدیران قضایی در دسترس عموم مردم باشند
معاون اول قوه قضاییه با تاکید بر اهمیت تسهیل در ارتباط مستقیم بین مردم و مسوولان قضایی نیز دراین مراسم گفت: مدیران و مسوولان قضایی در اتاق‌های خود را به روی عموم مردم باز کنند و همواره در دسترس آنان باشند.
حجت‌الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی ، افزود: با تغییرات ایجاد شده در قوه قضاییه و تسهیل ارتباط بین مردم و قوه قضاییه، سبب ارتقای شاخص‌های رضایتمندی مردم از این قوه مهم‌ و حساس هستیم.
وی ابراز کرد: همدلی، صمیمیت و مهربانی بین ارکان قضایی و همچنین در حق مردم، پیش‌شرط اجرای عدالت در سطح کشور است.
معاون اول قوه قضاییه گفت:‌ مدیران و مسوولان قضایی به صورت مرتب با علما و مراجع حوزه علمیه دیدار داشته باشند و توصیه‌های آنها را در همه امور مورد توجه قرار بدهند.
وی عنوان کرد: پایه‌گذاری عرصه‌های خدمت در شهرهایی مانند قم می‌تواند در لایه‌های فرهنگی و اجتماعی اثرگذار باشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سکوت مجامع بین‌المللی از جنایات رژیم صهیونیستی در لبنان و غزه، گفت: نتیجه این سکوت، جنایات غیرانسانی است که امروز هزاران زن و کودک و افراد بی‌گناه را به خاک و خون کشیده‌است.
خلیلی تصریح کرد: در چنین شرایطی باید اتحاد، انسجام و وحدت بین همه آزادگان جهان و جبهه مقاومت اسلامی بیش از هر زمان دیگری باشد، با اتحاد و همدلی می‌توان رژیم سفاک صهیونیستی را شکست داد.
وحدت وهمدلی بین مدیران اجرایی و قضایی مثال زدنی است
استاندار قم نیز دراین مراسم گفت: اتحاد و همدلی خوبی در بین دستگاه های اجرایی و قضایی استان قم وجود دارد و اگر این هماهنگی ها نبود توفیقات حاصل نمی شود.
سید محمد آقامیری در سخنانی گفت:امروز به فرموده رهبر معظم انقلاب در حال نزدیک شدن به قله هستیم و مسیر پیشرفت ایران اسلامی باید با قدرت ادامه یابد.
آقامیری با بیان اینکه استان قم استان مناسبت‌ها است افزود: در مقاطع مختلف سال ویژه برنامه‌های زیادی در این شهر برگزار می‌شود و در سال‌های اخیر شاهد تهدیدهای زیادی بودیم که اگر دستگاه قضا و نیروی‌های نظامی و امنیتی همت لازم را نداشتند امروز شاهد این اقتدار و آرامش نبودیم.
استاندار قم بیان کرد: هماهنگی و اتحاد و انسجام خوبی در بین مدیران دستگاه‌های اجرایی استان قم وجود دارد و این اتحاد مثال زدنی است و خوشبختانه در کوچک‌ترین مسائل اختلاف سلیقه بین دستگاه‌ها وجود نداشت.
وی ادامه داد: در طی مدت یکسال و نیم از حضور من در استان برای اتخاذ تصمیمات در موضوعات مختلف انسجام لازم در بین همه مدیران به خصوص دستگاه قضائی وجود داشت و اگر این روحیه نبود توفیقات در این مدت حاصل نمی‌شد.
استاندار قم ادامه داد: قم به دلیل وجود بارگاه کریمه اهل بیت علیهم السلام، علما و مراجع عظام تقلید یک استان خاص به شمار می‌رود.
آقامیری افزود: تعهداتی در سفر رئیس قوه قضائیه به قم داشتیم و در اجرای این مصوبات تفاوتی بین دستگاه‌های اجرایی و دستگاه قضا وجود نداشت و در این زمینه پیگیری‌های لازم در حل مسائل صورت می‌گرفت.
وی عنوان کرد: بخش عمده‌ای از تعهدات استان در زمینه اجرای مصوبات دستگاه قضا اجرایی شده و مابقی نیز دنبال خواهد شد.
توجه ویژه به موضوع حجاب و عفاف خواهیم داشت
رییس کل جدید دادگستری استان قم نیز در این مراسم گفت: موضوع حجاب و عفاف با توجه به شرایط شهر مقدس قم مورد توجه ویژه دوره جدید مدیریت دادگستری استان قرار خواهد گرفت.
حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم موسوی گفت: خرسندم که بعد از دو دهه دوری از شهر مقدس قم بار دیگر به این شهر بازگشته ام و قم در عرصه‌های علمی پیشتاز است.
رئیس کل جدید دادگستری استان قم بیان کرد: استان قم به لحاظ وجود بارگاه منور کریمه اهل بیت علیهم السلام، حوزه‌های علمیه و مسجد مقدس جمکران جایگاه ویژه ای دارد و متمایز از سایر استان‌ها است.
وی افزود: تلاش می‌شود تا در این دوره ارتباط با مراجع عظام تقلید و علمای حوزه علمیه قم تقویت شود و دستگاه قضائی باید از رهنمودهای این عزیزان بهره مند شود.
حجت الاسلام موسوی اضافه کرد: اجرای سندهای بالادستی دستگاه قضائی، تکریم مراجعان و رسیدگی به وضعیت معیشتی کارکنان و قضات از اولویت‌ها است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت رعایت حجاب و عفاف در شهر مقدس قم بیان کرد: توجه به موضوع حجاب و عفاف از برنامه‌های ما است و معتقدیم در شهر مقدس قم باید توجه ویژه‌ای ای به این امر صورت گیرد.
رئیس کل جدید دادگستری استان قم گفت: تلاش می‌شود تا با حفظ استقلال دستگاه قضا همکاری و همراهی‌های خوبی با دستگاه‌های دولتی در موضوع مختلف داشته باشیم.
حجت الاسلام موسوی با بیان اینکه حفظ و صیانت از همکاران مجموعه دستگاه قضائی در استان قم در دستور کار خواهد بود گفت: اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است و امید است در این دوره در این خصوص نیز توجه ویژه ای شود و چرا که معتقدیم که قم دارای قضات توانمند و نظریه پردازی است که می‌توانند برای سایر استان‌ها الگو باشند.
رئیس کل جدید دادگستری استان قم عنوان کرد: در استان قم کارهای خوبی در بخش‌های مختلف دستگاه قضائی صورت گرفته اما برخی از کارها نیز همچنان بر زمین مانده که باید آن را دنبال کرد.
ورودی پرونده ها به محاکم در قم ۳ درصد کاهش یافت
رییس کل سابق دادگستری استان قم نیز در این مراسم با بیان اینکه ورود پرونده های قضایی به محاکم ۳ درصد کاشته شد افزود: در حال حاضر ۵۷ هزار پرنده فضایی در قم داریم.
حجت الاسلام والمسلمین علی مظفری گفت: اقداماتی که در طی این مدت در استان قم صورت گرفته به برکت همت و همکاری همه نیروهای دستگاه قضائی بوده است.
رئیس کل سابق دادگستری استان قم بیان کرد: در مدت ۵ ساله فعالیت در استان قم در بخش منابع انسانی توسعه خوبی داشتیم و ۵۰ نفر قاضی و ۲۰۰ نفر به بخش اداری اضافه شد.
وی بیان کرد: در سال ۱۳۹۸، موجودی پرونده‌ها ۶۰ هزار پرونده بوده که در هر سال تلاش شده که این آمار کاسته شود که امروز ۵۷ هزار پرونده داریم که در ورود پرونده‌ها به محاکم در قم کاهش ۳ درصدی داشته ایم.
حجت الاسلام مظفری ابراز کرد: هم اکنون ۱۷ شعبه تجدید نظر داریم که در شعب تجدید نظر استان قم، پرونده‌ها طی دو روز بررسی و مختومه می‌شوند که این امر از افتخارات دستگاه دادرسی در قم است.
وی عنوان کرد: در راستای کاهش زمان دادرسی تلاش شده تا خدمات بهتری در مدت زمان کوتاهی به مراجعان ارائه شود و در هر شعبه ۲۰۰ پرونده مورد بررسی قرار می‌گیرد.
رئیس کل سابق دادگستری استان قم افزود: پرونده جرایم خشن با سرعت و به صورت ویژه دنبال می‌شود و امروز پرونده‌ای معطل در این زمینه نداریم.
وی ادامه داد: موضوع معیشت کارکنان و قضات دادگستری همواره مورد دغدغه بوده و همکاران قضائی با متانت و عزت نفس در راستای اجرای احکام الهی وارد این عرصه شدند و ما تلاش کردیم از تمام مسیرهای قانونی برای حل مشکلات معیشتی کارکنان اقدام کنیم.
حجت الاسلام مظفری گفت: مجوز انتقال زمینی از دولت به دستگاه قضائی برای کارکنان دستگاه قضا گرفته شد و اقدامات لازم برای ساخت مسکن کارکنان در دستور کار است.
وی اضافه کرد: دو مورد زمین به صورت مزایده از دولت گرفته شد که این کار مناسبی بود و تلاش می‌شود تا با همکاری‌هایی که صورت می‌گیرد هزار واحد برای مجموعه کارکنان دستگاه قضائی در استان قم ساخته شود.
رئیس کل سابق دادگستری استان قم افزود: تعاونی مسکن و مصرف برای کارکنان راه اندازی شد و زمین‌های مختلف برای ساخت دادگستری در شهرستان‌های مختلف اخذ و مراحل ساخت دنبال شد.
هیچ مشکل حقوقی برای پیشبرد پروژه‌های عمرانی نداریم
وی ادامه داد: در شهر قم نیز ساخت ساختمان دادگستری در ۱۰ هکتار بنا خواهد شد که این پروژه ملی است و در آینده شاهد ایجاد شهر قضائی در قم خواهیم بود.
حجت الاسلام مظفری اضافه کرد: چارت سازمانی دادگستری قم مورد اصلاح قرار گرفت و این امر سبب ورود نیروهای جدید به دستگاه قضائی شد.
وی بیان کرد: تلاش شد با حفظ استقلال دستگاه قضائی همکاری و اتحاد خوبی با مدیران دستگاه‌های اجرایی داشته باشیم و جلسات متعددی در راستای حل مسائل برگزار شد.
رئیس کل سابق دادگستری استان قم تصریح کرد: امروز موضوع مهمی در استان قم رغم نمی‌خورد مگر آنکه یک پای آن دستگاه قضائی باشد و مقدمات لازم برای ارائه خدمات و رفع موانع صورت می‌گیرد و امروز هیچ مشکل حقوقی برای پیشبرد پروژه‌های عمرانی در قم نداریم.
‌حجت الاسلام سید کاظم موسوی پیش از این به عنوان رئیس کل دادگستری استان فارس مشغول خدمت بود.مظفری از مردادماه سال ۱۳۹۸ تاکنون به عنوان رئیس کل دادگستری استان قم فعالیت داشت.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/2rz4

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا