اجتماعیویژه

راه دسترسی وسنگ کوبی ها معضلی برای بیمارستان امام رضا (ع)

مدیر درمان تامین اجتماعی استان قم مطرح کرد:

ندای قم / محسن عبدالهی ؛مدیر درمان سازمان تامین اجتماعی استان قم گفت :راه دسترسی و فعالیت واحدهای آلاینده سنگ کوبی دو مشکل ومعضل درمسیر خدمت به بیماران بیمه شده در بیمارستان امام رضا (ع) است که علیرغم پی گیری ها ی مستمراز زمان افتتاح این بیمارستان همچنان پابرجاست وتا کنون اقدام جدی برای رفع این مشکلات از سوی دستگاههای مربوطه صورت نگرفته است .
به گزارش ندای قم ،سیدمهدی محصل روزسه شنبه 19 تیرماه در نشست خبری که به مناسبت هفته تامین اجتماعی در سالن جلسات امام جواد(ع) بیمارستان امام رضا(ع) برگزار شد، اظهار کرد: برآورد جمعیت استان قم حدود یک میلیون و 435 هزار نفر است و مدیریت درمان تامین اجتماعی بیش از859هزار نفر یعنی 60درصد جمعیت استان را تحت پوشش خدمات درمانی بیمه تامین اجتماعی قرار داده است.
وی با اشاره به اینکه خدمات حوزه درمان به صورت مستقیم و غیرمستقیم تعریف شده است، گفت: معاونت درمان تامین اجتماعی در حوزه درمان مستقیم در 4 مرکز شامل بیمارستان امام رضا(ع) و سه درمانگاه 22 بهمن، بوعلی و غرضی به بیمه‌شدگان محترم خدمات ارایه می‌دهد، همچنین در حوزه درمان غیرمستقیم از طریق انعقاد قرارداد با 800 مرکز سبب افزایش میزان دسترسی و خدمت‌رسانی به بیمه‌شدگان در سطح استان گردیده است.
1500میلیارد تومان برای درمان بیمه شدگان هزینه شد
محصل افزود : در سال گذشته 1561 میلیارد تومان هزینه های درمان تامین اجتماعی در دو بخش درمان مستقیم و غیر مستقیم بوده اس که سهم درمان مستقیم 531 میلیارد تومان و سهم درمان غیر مستقیم 1030 میلیارد تومان بوده است.
مدیردرمان تامین اجتماعی استان قم تاکید کرد: در درمان غیر مستقیم ۷۱۶ مرکز طرف قرارداد داریم که شامل ۸ بیمارستان، ۱۷۱ داروخانه، ۲۷ آزمایشگاه، ۳۸ فیزیوتراپی، ۳ سی‌تی اسکن و ۳۶۶ پزشک می‌شود.
بیش از 9 میلیون بار مراجعه به مراکز درمانی ملکی و طرف قرارداد
وی تصریح کرد : سال گذشته بیمه شدگان قریب به دو میلیون 407هزار بار به مراکز درمانی ملکی مراجعه داشته اند که از این تعداد ۱۱ هزار و ۲۰۰ مراجعه در حوزه بستری بوده است.
وی ادامه داد: درسال گذشته بیش 7میلیون بار بیمه شدگان به مراکز طرف قرارداد مراجعه نموده اند.
محصل با اشاره به رشد پنج درصد اعمال جراحی در بیمارستان امام رضا(ع) تصریح کرد: کل اعمال جراحی بیماران در سال گذشته ۷۰۶۱ عمل بوده که شامل ۳۶.۵ درصد جراحی متوسط، ۴۳.۷ درصد جراحی کوچک و ۱۹.۹ درصد جراحی بزرگ می‌شود.
وی با بیان اینکه ۶ درصد تخت‌های فعال استان در بیمارستان امام رضا(ع) است، گفت: سال گذشته ۷۵ هزار ۶۱۹ بستری داشتیم که از این میزان ۱۱ هزار ۲۰۳ در بیمارستان ملکی ما بوده است؛ لذا ۱۵ درصد بستری‌های استان در بیمارستان امام رضا(ع) رقم خورد که نشان دهنده کارآمدی ۲و نیم برابری نسبت به تخت‌های بیمارستانی استان است.
سال گذشته ۱۳ درصد رشد خدمات تخصصی داشتیم
وی ادامه داد: ضریب اشغال تخت در بیمارستان امام رضا(ع) قم در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۱ به ترتیب ۷۴.۱ و ۷۴.۲۵ درصد بوده است.
محصل گفت: بستری 16 درصد از بیماران استان در سال گذشته در بیمارستان امام رضا(ع) صورت گرفته است.
محصل با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۳ درصد رشد خدمات تخصصی اتفاق افتاد، اظهار کرد: جذب متخصص به‌دلیل اختلاف تعرفه بخش خصوصی و دولتی بسیار سخت است اما توانستیم با قرارداد با دانشگاه آزاد پزشکان فوق تخصص را جذب کنیم.
مدیر درمان تامین اجتماعی استان قم، تاکید کرد: سال گذشته ۱۰ درصد رشد آماری موالید نسبت به سال ۱۴۰۱ داشتیم و لذا در سال گذشته ۲۱۰۰ مورد زایمان داشتیم؛ بلوک زایمان بیمارستان امام رضا(ع) بالاترین رضایتمندی را درسطح کشور دارد.
وی شاخص کاهش مرگ و میر بیماران را مورد توجه قرار داد و گفت: میزان کاهش مرگ و میر بیماران ۱۷ نفر سال ۱۴۰۱ و سال گذشته ۱۳ نفر بوده است.
رویکرد مهم تامین اجتماعی پیشگیری است
محصل اضافه کرد: یکی از کارهایی مهم تغییر رویکرد تامین اجتماعی است که سابقا تنها رسالت خود را درمان می‌دانست اما امروز پیشگیری جزء اهداف ما قرار دارد و لذا اداره بیماری‌های مزمن و سالمندی تاسیس شده که هدف آن پایش بیماری‌های است که می‌تواند منجر به مرگ زودرس و از کار افتادگی شود.
وی ادامه داد: ۷۹ هزار ۴۶۷ نفر را پایش کردیم که بیماری فشار خون با ۳۷ درصد بیشترین آمار را در بین بیمارهای مزمن دارد.
محصل یادآور شد: غربالگری سرطان سینه و روده بزرگ انجام شده و در این حوزه هشت نفر را در سرطان سینه در یک سال شناسایی کردیم و سرطان روده بزرگ ۱۵ نفر شناسایی شدند و تحت درمان قرار گرفتند.
مدیردرمان تامین اجتماعی استان قم خاطرنشان کرد :ازمجموع 79467 پرونده مزمن الکترونیکی که از سال1395 تا اسفند ماه سال1402 تشکیل شده بیشترین بیماریهای مزمن با29202 مورد مربوط به بیماری فشار خون است.
وی افزود :میزان رضایتمندی بیماران سرپایی 79درصد و بیماران بستری شده 81درصد در مراکز ملکی می باشد.
درمانگاه تخصصی تا پایان سال آینده به بهره برداری می رسد
مدیردرمان تامین اجتماعی استان قم دربخش دیگری از سخنان خود از اخذ مجوزهای لازم برای ساخت درمانگاه تخصصی بیمارستان امام رضا(ع) در فضای بالغ بر ۳۵۰۰ متر مربع را مورد توجه قرارداد و گفت: با اعتباری پروژه معادل ۱۰۴ میلیارد تومان بوده در این خصوص عملیات خاک برداری انجام شده‌است و مرحله آخر فوندانسیون است و طبق پیش بینی ها قرار است این درمانگاه تخصصی تا پایان سال 1404 به بهره برداری برسد.
وی یادآور شد: راه اندازی بخش MRI در بیمارستان امام رضا(ع) را با اعتبار ۵۵ میلیارد تومان دنبال می‌کنیم که در این خصوص ۲۵ درصد اعتبار به استان اختصاص یافته است.
محصل درپایان عنوان کرد: استانداردسازی فضای بلوک زایمان بیمارستان امام رضا(ع) از طریق ایجاد ۵ اتاق LDR در فضای بلوک زایمان و دو اتاق آماده سازی که اعتبار پروژه معادل ۱۶ میلیارد تومان بوده و تاسیسات مکانیکی به پایان رسیده و در حال کاشی کاری است.
دومشکل ومعضل پیش روی بیمارستان امام (ع)
وی دربخش دیگری از سخنان خود گفت :یکی از مشکلات مهم بیمه شدگان استان قم راه دسترسی به بیمارستان امام رضا (ع) است علیرغم اقدامات انجام شده متاسفانه مسیر دسترسی از جاده اراک و بلوار الغدیر از ایمنی لازم برخورد نیست و همواره با اعتراض بیمه شدگان مواجه هستیم در این زمینه از مسئولان استانی و شهری تقاضا دارم نسبت به ایجاد مسیر امن و ایمن برای تردد بیمه شدگان اقدامات لازم را قبل از وقوع هر گونه حادثه ناگوار انجام دهند. همچنین باتوجه به اینکه بیشتر افراد مراجعه کننده به بیمارستان به لحاظ مالی ضعیف هستند با اختصاص یک خط ویژه اتوبوس و تاکسی زمینه تردد ارزان این عزیزان را فراهم نمایند.
وی با بیان اینکه فعالیت واحدهای سنگ کوبی آلاینده در پیرامون بیمارستان امام رضا (ع ) سلامت بیماران و کادر درمان و خدمات این بیمارستان را به مخاطره انداخته است افزود : از استاندار محترم و دیگر دستگاههای دخیل در این موضوع تقاضا دارم در جهت کمک به سلامتی شهروندان و بیماران هر چه زود تر شرایط انتقال واحدهای آلاینده در پیرامون بیمارستان امام رضا(ع) و محدوده ابندای جاده قم به اراک را فراهم نماید تا بیش از این شهروندان و بیماران دچار آسیب نشوند.
برنامه های توسعه مدیریت درمان تامین اجتماعی
وی در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه های توسعه مدیریت درمان تامین اجتماعی استان قم اشاره کرد وگفت :ساخت سوله های انباردارویی و تجهیزات پزشکی و بایگانی راکد مدارک پزشکی بیمارستان امام رضا(ع)که اعتبار پروژه معادل 84 میلیارد تومان بوده در این خصوص کرسی چینی تمام شده، سقف ها نصب و مرحله آخر سنگ کاری می باشد.اخذ مجوز ساخت درمانگاه تخصصی بیمارستان امام رضا(ع) در فضای بالغ بر 3هزار و 500متر مربع که اعتبار پروژه معادل 104 میلیارد تومان بوده در این خصوص عملیات خاک برداری انجام شده و مرحله آخر فوندانسیون می باشد.استانداردسازی فضای بلوک زایمان بیمارستان امام رضا (ع) از طریق ایجاد 5 اتاق LDR در فضای بلوک زایمان و دو اتاق آماده سازی که اعتبار پروژه معادل 16میلیارد تومان بوده و تاسیسات مکانیکی به پایان رسیده و درحال کاشی کاری و موزاییک کاری می باشد.راه اندازی بخشMRI در بیمارستان امام رضا(ع) با اعتبار 55 میلیارد تومان که در این خصوص25 درصد اعتباربه استان اختصاص یافته است. اخذ مجوز جهت احداث مجتمع رفاهی ورزشی در بیمارستان امام رضا(ع) جهت کارکنان تامین اجتماعی وغیره از آن جمله می باشند.
چشم انداز پیش روی مدیریت درمان تامین اجتماعی
مدیردرمان تامین اجتماعی استان قم درپایان به چشم اندازاین مدیریت اشاره کرد و بیان داشت:مراکز ملکی این مدیریت بعنوان یکی از بهترین مراکز درمانی با ارایه مراقبت های درمانی ایمن و با کیفیت توسط مراجعین شناخته شود .از فناوری های نوین در عرصه خدمات درمانی و آموزشی جهت مراکز ملکی استفاده نماید.بیشترین میزان رضایتمندی از مراجعین در بخش خدمات سرپایی و بستری و حوزه معاونت خرید راهبردی در سازمان تامین اجتماعی را کسب نماید.این مدیریت به عنوان یکی از مراکز ارائه دهنده خدمات توریسم درمانی در استان قم قرار گیرد.مدیریت درمان استان قم موفق به دریافت لوح دوستدارایمنی بیمار جهت بیمارستان امام رضا(ع) گردد.مدیریت درمان استان قم موفق به دریافت لوح دوستدار مادر جهت بیمارستان امام رضا(ع) گردد.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/gp3v

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا