اجتماعی

در این روزهای سرد برفی با حیوانات مهربان باشیم

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم:

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به بارش گسترده برف و برودت دما در سطح استان در سخنانی اظهار داشت: در فصول سرد سال و همراه با بارش برف، جانوران وحشی در تأمین غذای خود در مضیقه و سختی قرار گرفته و محیط بانان نیز در همین شرایط و در صعب العبورترین نقاط استان، به حفاظت از حیات وحش در زیستگاههای طبیعی مشغولند.

به گزارش ندای قم، محمدحسین بازگیر اظهار داشت:در این شرایط معمولا شاهد حضور برخی از گونه‌های حیات وحش در مناطق سکونتگاهی در شهرها و روستاها و یا عبور آنها از جاده ها هستیم و آنچه در این میان اهمیت دارد، مدیریت صحیح و انجام اقدامات پیشگیرانه برای به حداقل رساندن تقابل انسان و گونه های جانوری هستیم.

وی با بیان اینکه رویکرد مردم در مواجهه با حیات وحش کمی متفاوت است، خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی متخلفان از حضور حیات وحش در این مناطق سوءاستفاده کرده و به آنها آسیب می رسانند، برخی دیگر نیز آنها را تهدید بشمار آورده و ترس و هراس دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با بیان اینکه برخی افراد از روی علاقه و مهربانی به جانوران وحشی غذا می دهند، تصریح کرد: تغذیه دستی حیات وحش بدون علم و آگاهی، موجب تغییر در رژیم غذایی و عادات رفتاری آنها شده و همین مسأله باعث آسیب جدی به حیوانات و خارج کردن آنها از چرخه اکوسیستم می شود.

بازگیر یکی از مهمترین دلایل حضور حیات وحش در مناطق شهری و روستایی را عدم مدیریت صحیح پسماندها دانست و گفت: هرچه دورتر کردن پسماندهای خانگی از مناطق مسکونی و مدیریت صحیح آنها از جمله اقدامات پیشگیرانه ای است که بر اساس قانون مدیریت پسماند باید مورد توجه شهرداری ها و بخشداری ها قرار داشته باشد.

وی در پایان با بیان اینکه باید همواره تلاش کنیم با حیات وحش مهربان باشیم، اظهار داشت: از هم استانی های عزیز خواهشمندیم در مواجهه با حیات وحش در مناطق مسکونی، ضمن حفظ خونسردی و عدم نزدیک شدن و تحریک حیوانات و آسیب رساندن به آنها، با اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم با شماره تلفن ۸۲-۳۲۶۰۲۹۸۰ تماس حاصل نموده و گزارش موقعیت و گونه مشاهده شده را ارائه کنند.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/iu25

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا