اجتماعی

خاموشی گسترده نخواهیم داشت

معاون بهره‌برداری شرکت توزیع نیروی برق استان قم:

کاهش مصرف مورد انتظار از اجرای خاموشی‌ها با اعمال تعرفه محقق شده است و به گفته معاون بهره‌برداری شرکت توزیع برق قم، وزارت نیرو طی دو سال اخیر تلاش کرده به دلیل گستردگی بی نظمی‌های ناشی از قطع برق در سطح شهرها، خاموشی نداشته باشیم و تدابیر خود را به صورت اصلاح تعرفه در بخش خانگی اعمال کرده است.

به گزارش ندای قم،سید محمد ارجمندزاده در گفت‌وگویی عنوان کرد: پیک‌بار مصرف برق در قم تاکنون با احتساب برنامه‌ریزی‌های مدیریت بار در بخش صنعت، کشاورزی و ادارات ۹۷۰ مگاوات بوده است.

وی ادامه داد: ۸۰ درصد مشترکان برق استان قم در بخش خانگی هستند و تقریبا سالانه ۳۶ درصد مصرف کل انرژی به این بخش اختصاص دارد؛ البته در فصل تابستان با ورود وسایل سرمایشی به مدار ۵۰ درصد مصرف استان در بخش خانگی است.

ارجمندزاده یادآور شد: وزارت نیرو طی دو سال اخیر تلاش کرده به دلیل گستردگی بی نظمی‌های ناشی از قطع برق در سطح شهرها، خاموشی نداشته باشیم و تدابیر خود را به صورت اصلاح تعرفه در بخش خانگی اعمال کرده است.

وی اضافه کرد: مشترکین خانگی که مصرفشان کمتر از الگوی مصرف باشد تعرفه انرژی را با قیمت سابق پرداخت می‌کنند و حتی برخی مشمول طرح تشویقی می‌شوند، اما مشترکینی که بعضاً دو برابر یا دو و نیم برابر الگو مصرف می‌کنند قیمت واقعی برق را پرداخت خواهند کرد.

معاون بهره‌برداری شرکت توزیع برق قم با بیان اینکه اصلاح تعرفه‌ها منجر به کاهش رشد مصرف خانگی شد، افزود: نتیجه اصلاح تعرفه‌ها این بود که رشد مصرف خانگی استان قم که عمدتاً ۵ و نیم درصد بود، در سال گذشته به ۹۵/.درصد و در سطح کشور ۱/۸ درصد یعنی کمتر از ۲ درصد برسد.

ارجمندزاده ضمن تاکید بر اینکه با توجه به اثرگذاری اصلاح تعرفه، کاهش مصرف مورد انتظار از اجرای خاموشی‌ها با اعمال تعرفه محقق شد، گفت: با اعمال اصلاح تعرفه‌ها تلاش بر این شد که مصرف بهینه شود و بخش خانگی در مدیریت مصرف مشارکت پیدا کند.

وی تاکید کرد: در بخش‌ صنعت تعطیلی یک روز در هفته را با هدف همکاری در مدیریت مصرف بار جایگزین خاموشی‌های روزانه کردیم و در شرایط اوج پیک مصرف در روزهای اخیر حداکثر این تعطیلی به ۲ روز رسیده است.

ارجمندزاده بیان کرد: در بخش کشاورزی به واسطه بحث کنترل منابع آب در ساعت‌های گرم روز یعنی زمانی که اوج تبخیر را داریم مدیریت مصرف با هدف مصرف بهینه برق و کنترل منابع آبی اجرا می‌شود؛ همچنین در بخش اداری تلاش بر این شد با نصب کنتورهای کنترل پذیر و کاهش ساعات کار مدیریت مصرف بار داشته باشیم.

معاون بهره‌برداری شرکت توزیع برق قم یادآور شد: از ابتدای خرداد تا پایان تیرماه ۵۹ هزار و ۲۴۹ صورت‌حساب مشترکان برق قم به‌خاطر مصرف بهینه، مشمول بخشودگی صددرصدی تعرفه شده‌اند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر تعداد ۱۵۸ هزار و ۸۵۸ از مشترکان ما به دلیل مصرف بهینه برق مشمول پاداش شدند و تقریبا ۶۹ میلیارد ریال پاداشی بوده که تا ۳۰ تیرماه به مشترکین با مصرف بهینه پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه رویکرد وزارت نیرو کم مصرف کردن نیست بلکه بهینه مصرف کردن است، عنوان کرد: در حوزه مجتمع‌های تجاری شاهد استفاده بی‌رویه از وسایل سرمایشی و روشنایی‌ هستیم و امیدواریم واحدهای تجاری ما در نورپردازی‌ها دقت بیشتری داشته باشند.

مشترکین خانگی ۳۶ درصد، مشترکین صنعتی با ۳۰ درصد مصرف، مشترکین کشاورزی ۱۳ درصد، مشترکین اداری حدود ۱۰ درصد و مشترکین تجاری نیز ۱۰ درصد مصرف انرژی را به خود اختصاص دادند.

مصرف انرژی سالانه استان به طور متوسط ۶۰۰ تا ۶۵۰ مگاوات است این در حالی است که امسال در فصل تابستان پیک مصرف به ۹۷۰ مگاوات رسیده است که این به دلیل ورود وسایل سرمایشی در مدار است.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/9ziu

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا