اجتماعی

حراست از جنگل‌های دست کاشت راهکاری برای کاهش ریزگردهاست

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم :

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با اشاره به فرارسیدن ۳۱ جولای،‌ روز جهانی جنگل‌بانی مصادف با 9 مردادماه گفت: جنگلبانان قم با حراست از جنگل‌های دست کاشت کوه نمک و حسین‌آباد میش‌مست در کاهش ریزگردها سهیم هستند.

به گزارش ندای قم، عباس زینی‌وند در گفت‌وگویی اظهار کرد:بر اساس تقویم جهانی، ۳۱ جولای مصادف با ۹ مرادماه، روز جهانی جنگلبان است که در راستای آن در کشور ما نیز ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری در استان‌ها و شهرستان‌ها از جنگلبان‌ها تقدیر می‌کند.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم بیان کرد: در کشور ایران در هفته منابع طبیعی یک روز به امر جنگل‌بانی اختصاص دارد ولی در مقیاس جهانی نیز در ۳۱ جولای با این برنامه هماهنگ می‌شود و در استان قم از ۱۵ نیروی جنگل‌بانی تقدیر می‌شود.

وی در خصوص وظیفه یگان حفاظت اظهار کرد: جلوگیری از تصرفات و دست‌اندازی متصرفین به اراضی ملی، جلوگیری از قاچاق چوب درختان جنگلی، جلوگیری از چرای غیرمجاز و ازبین‌بردن پوشش گیاهی مرتع، کاشت درخت و جلوگیری از حریق در سطح مراتع از وظایفی است که به آن مبادرت می‌شود.

زینی‌وند عنوان کرد: در خصوص چرای دام‌ها مشکلی در سطح منطقه وجود ندارد و برای ساکنین دامدار منطقه پروانه چرای دام صادر می‌شود و در سال باتوجه‌به نوع پوشش گیاهی دو تا سه مرتبه چرای آزاد نیز وجود دارد.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم مطرح کرد: در دو منطقه قم جنگل‌های دست کاشت وجود دارد که طبق برنامه کاشت یک میلیارد درخت در سال این سطح روبه‌افزایش است.

وی در ادامه افزود: منطقه کوه نمک با مساحت ۳۰۰ هکتار و منطقه حسین‌آباد میش‌مست با ۵۰۰ هکتار و درختان جنگلی طاغ و گز از جمله جنگل‌های دست‌کاشت استان قم است که نگهبان محلی و جنگلبان‌ها از این دو منطقه محافظت می‌کنند.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/0n4g

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا