اجتماعیویژه

ثبت نام فرزندان دغدغه این روزهای والدین!

ثبت نام درمدارس دولتی پولی یا رایگان ؛

ندای قم / گزارش / محسن عبداللهی ؛چند روز پیش بود که وزیر آموزش‌وپرورش اعلام کرد مدارس دولتی حق دریافت هیچ وجهی را در زمان توزیع کارنامه و ثبت‌نام ندارند. همچنین طبق اصل ۳۰ قانون اساسی، تحصیل دانش‌آموزان تا دوره متوسطه رایگان و دولت موظف است در دوره متوسطه امکانات تحصیل را برای دانش‌آموزان به‌صورت رایگان تأمین کند، اما در برخی از مدارس به این قانون هیچ توجهی نمی‌شود.
ولی این روزها با رسیدن فصل ثبت نام دانش‌آموزان، مسئله گرفتن کارنامه و ثبت نام در مدارس دولتی به دغدغه‌ای برای والدین قمی تبدیل شده است، مدیران برخی از مدارس دولتی و هیئت‌امنایی برای ثبت نام، تحویل کارنامه و پرونده دانش آموزان، مبلغی را به عناوین مختلفی طلب می‌کنند و در صورت نپرداختن آن به بهانه‌های متعدد از ثبت نام دانش آموز و دادن پرونده سرباز می‌زنند.
مهدیه ص یک دانش آموز کلاس اولی و یک دانش‌آموز کلاس ششمی دارد او می‌گوید ابتدای سال مبلغ ۳۰۰ هزار تومن مدرسه از ما دریافت کردن و الان برای گرفتن پرونده پسرم به مدرسه مراجعه کردم که به من گفتند باید مبلغ ۳۰۰ هزار تومن نقد پرداخت کنید تا پرونده را تحویل بدهیم. همچین برای ثبت نام دخترم برای کلاس اول به من گفتند باید مبلغ ۲۴۰ هزار تومن پرداخت کنید و حتما مبلغ را نقد بیاورید.
علی خ یکی از والدین که فرزندش کلاس سوم دبستان است، می گوید: پسرم در مدرسه دولتی درس می‌خواند و برای گرفتن کارنامه 200 هزار تومان از من دریافت کرده‌اند. نمی دانم چرا مدارس دولتی اینگونه اداره می شوند.
لیلا مادر یکی از دانش‌آموزان که پسرش کلاس پنجم است گفت سال قبل ۳۰۰ هزار تومن برای ثبت نام از ما گرفتن و مبالغی هم برای جشن، عکس و اردو پرداخت کردیم امسال هم برای ثبت نام اولیه مبلغ ۲۰۰ هزار تومن نقد پرداخت کردیم. اگر تخلف است چرا کسی برخورد نمیکنه و اگر پرداخت این مبالغ قانونی هست چرا رسما اعلام نمیکنند.
محمد بهشتی گفت مدرسه پسرم هر سال موقع دادن کارنامه از ما هزینه میگیره و امسال هم 200 هزار تومن پرداخت کردیم. امسال ۲ تا اردوی اجباری بچه‌ها رو بردن که برای هر کدوم ۴۰ هزار تومن پرداخت کردیم. مدرسه اسکان فرهنگیان هست و خسارتی که به مدارس میزنن هم باید دانش‌آموزان پرداخت کنند. چرا باید پول سرویس کولر،‌آب‌سرد کن و خرید لامپ و … از اولیا بگیرند. چرا هیچ کس با مدارس برخورد نمیکنه چرا باید برای ثبت نام در مدرسه دولتی هزینه پرداخت کنیم.
چرا با مدیران مدارس متخلف برخورد نمی شود!
مدیر یکی از مدارس هیئت امنایی می گوید: مدرسه خرج دارد و بودجه دولتی نیز جوابگوی همه هزینه ها نیست. هر مدرسه ای یک هزینه جاری ماهیانه دارد که باید تامین شود. اگر این هزینه ها با کمک مردم و خیران تامین نشود مطمئن باشید آموزش در کشور دچار مشکلاتی می شود.
مدیر مدرسه پسرانه اضافه کرد: ما مجبور هستیم برای تامین هزینه ها از والدین درخواست کمک کنیم و پرداخت ۲۰۰ یا ۳۰۰ هزار تومن مبلغ زیادی نیست که اولیا توان پرداخت آن را نداشته باشند.
مسئولان هر سال تاکید می‌کنند که هرگونه گرو کشی برای دادن کارنامه یا ثبت نام سال بعد به بهانه کمک به مدرسه و دریافت کمک های مردمی ممنوع است و اگر مسئولی در هر مدرسه ای از این روش استفاده کند، مرتکب تخلف شده است.
و اولیا دانش‌آموزان هر سال درگیر این موضوع هستند. حالا باید دید آموزش و پرورش با این تخلف برخورد میکند یا مثل سال‌های گذشته این رویه ادامه پیدا می‌کند.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/7da0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا