تردد بالای ماشینآلات سنگین مهمترین چالش نگهداری راههای قم
معاون ادارهکل راهداری و حملونقل جادهای استان قم مطرح کرد:
معاون راهداری ادارهکل راهداری و حملونقل جادهای استان قم گفت: تردد مستمر ماشینآلات سنگین با اضافه تناژ، سبب بروز پدیده ” خستگی” روکش آسفالت و زیرساختهای جادهای قم به خاطر تحمیل بار و وزن بیش از حد تحمل و در نتیجه ترکخوردگی و از بینرفتن روکش آسفالت راهها میشود.
به گزارش ندای قم، عباس شکوری در گفتوگویی اظهار داشت: درصد تردد ماشینآلات سنگین در راههای قم بهخاطر قرارگیری این استان در محور مواصلاتی ۱۷ استان بسیار بالاست بهنحویکه در برخی از محورها ۴۰ درصد ترددها مربوطه به ماشینآلات سنگین میشود.
وی عبور ماشینآلات معادن را نیز از چالشهای مهم در نگهداری راههای استان یادکرد و گفت: طبق برآوردهای انجام شده عبور هر کامیون با بار معمولی، معادل عبور هشت هزار خودروی سواری از یک نقطه مشخص است.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حملونقل جادهای قم در ادامه با اشاره به اصلاح ورودی شهرک شکوهیه، تصریح کرد: این محور یکی از نقاط حادثهخیز بود که عملیات اجرایی آن آغاز و امید میرود بهزودی تکمیل و مورد بهرهبرداری قرارگیرد.
شهرک صنعتی شکوهیه قم مهمترین کانون انجام فعالیتهای صنعتی و تولیدی در این استان است که به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در مرکز و قلب کشور، بسیاری از صنعت گران و سرمایهگذاران علاقهمند به فعالیت اقتصادی در آن هستند.
وی تردد دسترسی و ترکیب عبور و مرور خودروهای سبکوسنگین در کمربندیهای استان را از عوامل مهم در بالابودن میزان تصادفات در محورهای قم یاد کرد و گفت: برای حل ریشهای این معضل، کمربندی شهید سلیمانی برای جداسازی خودروهای سبکوسنگین در دست احداث است.
خاطرنشان میشود، طرح کمربندی کنار گذر غربی قم تهران و آزادراه قم سلفچگان راهجرد – اراک با نام سردار شهید سلیمانی و با هدف رفع گره ترافیکی ورودی شهر قم از مسیر آزادراه قم – تهران، جاده قدیم قم – تهران و محور قم سلفچگان از خرداد سال ۱۳۹۹ آغاز شدهاست.
وی دربخش دیگری از سخنان بیان داشت: در ۱۱ پایگاه راهداری مستقر در طول راههای استان قم، تجهیزات و لوازم موردنیاز جهت مقابله و مدیریت بارش باران و برف فراهم شده است.
شکوری خاطرنشان کرد: برای مدیریت باران و برف تجهیزات راهداری قم نسبت به فصل آبی سال گذشته افزون بر ۵۰ درصد افزایش یافتهاست.