تراکم دانشآموزی در قم از میانگین کشوری بالاتر است
اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قم:
در حالی که متوسط تراکم دانش آموزی یعنی حاصل تقسیم تعداد دانش آموزان استان بر تعداد کلاس های درس موجو ، عدد ۲۴ را در کل کشور نشان می دهد، این عدد در میانگین فضاهای آموزشی استان قم به بیش از ۳۰ رسیده و حتی در تعداد قابل توجهی از مدارس استان از مرز ۴۰ نفر نیز عبور کرده است.
به گزارش ندای قم به نقل از فارس، آخرین آمارهای ارائه شده از سوی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قم بیانگر آن است که عملکرد این اداره کل در زمینه ساخت کلاس درس در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ رشدی بیش از دو برابر را نشان می دهد، به بیان دیگر در حالی که این اداره کل در سال ۱۴۰۰ موفق به ساخت ۶۳ کلاس درس در استان شده بود، این عدد در سال ۱۴۰۱ به ۱۴۰ کلاس رسیده است.
البته باید اذعان کرد که بر اساس آمار، همچنان حدود دو سوم مدارس استان از حیث جمعیت دانش آموزی دوشیفته هستند، ضمن آن که حدود ۳۱ درصد از مدارس دولتی استان نیازمند مقاوم سازی و حدود ۱۸ درصد از مدارس نیز به عنوان مدارس فرسوده شناخته می شوند و نیازمند تخریب و بازسازی اند.
همچنین گزارش این اداره کل در زمینه استانداردسازی سیستم های گرمایشی و سرمایشی مدارس استان نیز نشان می دهد اگرچه ۷۷ درصد مدارس استان در این موضوع استانداردسازی شده اند، اما همچنان ۱۳ درصد این سیستم ها فرسوده و ۱۰ درصد نیز غیراستاندارد تلقی می شوند.
و اما یکی از چالش های مهم آموزش و پرورش در قم، رتبه بیست و هفتم استان در بین استان های کشور در محور سرانه دانش آموزی و همچنین تراکم زیاد دانش آموزی در این استان است، امری که کمبود فضاهای آموزشی در کنار تداوم رشد جمعیت و مهاجرت به این استان سبب مضاعف شدن آن شده است.
بر این اساس، در حالی که متوسط تراکم دانش آموزی یعنی حاصل تقسیم تعداد دانش آموزان استان بر تعداد کلاس های درس موجود ، عدد ۲۴ را در کل کشور نشان می دهد، این عدد در میانگین فضاهای آموزشی استان قم به بیش از ۳۰ رسیده و حتی در تعداد قابل توجهی از مدارس استان از مرز ۴۰ نفر نیز عبور کرده است.
نکته دیگر در این گزارش، جمعیت قابل توجه دانش آموزان اتباع در قم است، تا آن جا که جمعیت دانش آموزی اتباع در کل کشور، سه و نیم درصد کل جمعیت دانش آموزی است، اما این درصد در استان قم، عدد ۱۴ را نشان می دهد که بیانگر تحصیل حدود ۴۰ هزار دانش آموز اتباع در قم و نیاز این تعداد دانش آموز به ۱۰۰ باب مدرسه کامل است.
اکنون باید گفت در حالی که متوسط سرانه آموزشی در کل کشور، پنج و دو دهم مترمربع و استاندارد این موضوع، حدود هشت و چهار دهم مترمربع است، اما این مسئله در استان قم عدد چهار و دو دهم مترمربع را نشان می دهد که برای رساندن این عدد به متوسط سرانه کل کشور و در یک طرح پنج ساله، به پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار سالانه جهت ساخت ۲۵ مدرسه ۱۲ کلاسه نیاز است.
همچنین اداره کل نوسازی مدارس استان قم برای پوشش تمامی دانش آموزان افزایش یافته در هر سال تحصیلی، به ساخت حدود ۲۵ مدرسه ۱۲ کلاسه با اعتباری بالغ بر پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال نیاز دارد، به طور مثال در سال تحصیلی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲ مجموع ورودی دانش آموزان جدید و دانش آموزان پایه اول در استان حدود ۲۸ هزار و ۵۰۰ نفر و خروجی دانش آموزان تنها حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر بوده که نشان می دهد حدود ۱۵ هزار دانش آموز به جمعیت دانش آموزی استان اضافه شده است.