اجتماعی

بقاع متبرکه باید به قطب فرهنگی و اجتماعی جامعه تبدیل شوند

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف :

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف گفت: مجموعا ۸۷۶۷ بقعه متبرکه در سراسر کشور وجود دارد؛ از این تعداد ۶ هزار امامزاده و ۳۹ پیغمبر در ۳۴ بقعه آرمیده‌اند و بقیه بقاع نیز متعلق به مشاهیر، علما و شخصیت‌های شاخص است.

به گزارش ندای قم، حجت‌الاسلام نوروزپور، در آئین اختتامیه چهل و هفتمین دوره مسابقات قرآن کریم استان قم و همایش یاوران وقف در مجتمع فرهنگی امامزاده سیدعلی (ع) قم، با اشاره به اینکه مجموعا 8767 بقعه متبرکه در سراسر کشور وجود دارد، گفت: از این تعداد 6 هزار امامزاده و 39 پیامبر در 34 بقعه آرمیده‌اند و بقیه بقاع نیز متعلق به مشاهیر، علما و شخصیت‌های شاخص است.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف، وجود امامزادگان و فرزندان پیامبر گرامی اسلام (ص) را موجب خیر و برکت برای ایران اسلامی دانست و افزود: این بزرگواران چه در وقتی که در قید حیات بوده‌اند و چه پس از حیات‌شان منشإ خیرات زیادی برای سرزمین ما هستند.

نوروزپور با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با لزوم قطب فرهنگی و اجتماعی شدن بقاع متبرکه یادآور شد: در این راستا حدود 50 هزار نفر از هیئت امنا و خدام در سراسر کشور مشغول خدمت و فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی در جوار بقاع متبرکه هستند.

وی به بیان بخشی از فعالیت‌های انجام‌شده پرداخت و گفت: در طرح «قرار دوازدهم» و پس از فروکش کردن کرونا تاکنون در تاریخ دوازدهم هر ماه بسته معیشتی توزیع شده است که تعداد آن تاکنون به بیش از 2 میلیون و پانصد هزار بسته رسیده است.

نوروزپور با اشاره به برگزاری کارگاه‌های شمیم خدمت در جوار بقاع متبرکه سراسر کشور افزود: اشتغال و کارآفرینی در این کارگاه‌ها جریان دارد و برای نوجوانان،‌ جوانان، زنان بی‌سرپرست و یا بدسرپرست امکان فعالیت و شغل فراهم می‌شود.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف یکی از ماموریت‌های این سازمان را احیای فرهنگ وقف و تشویق مردم به وقف‌های جدید برشمرد و گفت: وقف‌های جدیدی همچون حمایت از علم و شرکت‌های دانش‌بنیان و یاری رساندن به استعدادهای درخشان و ازدواج و اشتغال‌آفرینی از جمله مواردی است که در راستای گسترش موقوفات برای آنها فعالیت صورت می‌گیرد.

نوروزپور با بیان اینکه 35 شرکت دانش‌بنیان در سازمان اوقاف مستقر بوده و مشغول فعالیت‌اند، افزود: حفظ و حراست از موقوفات و احیا و بهره‌وری به آنها از وظایف مهم سازمان اوقاف است.

نوروزپور با اشاره به موضوع وقف جمعی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی ممکن است برخی از مردم که علاقه به وقف دارند اما نتوانند به تنهایی اقدام کنند، لذا سازمان اوقاف طی همکاری با سازمان بورس و اوراق بهادار طرحی را روی دست گرفته که بر اساس آن مردم می‌توانند با مراجعه به سایت به صورت جمعی و گروهی موقوفه ایجاد کنند.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف افزود: در این راستا ایجاد مراکز درمانی سرطان در چند نقطه کشور و همچنین ساخت مساجد،‌ حوزه‌های علمیه و دارالایتام‌ها با سهام‌های صد هزار تومانی در جریان کار است.

نوروزپور تعداد موقوفات فعلی را با ابتدای انقلاب قابل قیاس ندانست و گفت: ابتدای انقلاب سالانه 200 وقف جدید به ثبت می‌رسید اما اکنون سالانه بیش از 2 هزار وقف جدید به ثبت می‌رسد. این آمار نشان می‌دهد که بر خلاف برخی ادعاها استقبال مردم از فرهنگ وقف چندین برابر شده است.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف، برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم را از ماموریت‌های دیگر این سازمان برشمرد و گفت: به برکت نظام اسلامی اکنون در هیچ جای دنیا مسابقه قرآنی برگزار نمی‌شود مگر اینکه نمایندگانی از ایران در آن مقام بیاورند.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/1a2a

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا