اجتماعیویژه

افتتاح قطعه نخست آزادراه شهید سلیمانی قم تا پایان سال

در بازدید خبرنگاران از این پروژه اعلام شد ؛

ندای قم / گزارش / محسن عبداللهی ؛عصر روز شنبه جمعی از خبرنگاران قم با همراهی حجت‌الاسلام قاسم روانبخش، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، از قطعه نخست آزادراه شهید سلیمانی قم بازدید کردند؛ قطعه‌ای به طول ۱۲ کیلومتر که شهرک صنعتی شکوهیه را به شهرستان جعفریه متصل می‌کند. در این برنامه، جمشید شیخ‌اکبری، مدیرعامل و سرمایه‌گذار شرکت ناودیس راه، گزارشی از روند اجرای عملیات، موانع موجود و پیگیری‌های صورت‌گرفته برای تسریع در پیشرفت پروژه ارائه داد.
حجت‌الاسلام روانبخش با اشاره به تاریخچه پروژه گفت: «عملیات اجرایی آزادراه در سال ۱۳۹۹ با برآورد اولیه ۱.۲ همت و با مشارکت بخش خصوصی آغاز شد، اما به دلیل عدم تأمین آورده مالی دولت و بانک عامل، کار متوقف شد.»
وی افزود: «با پیگیری‌های مجمع نمایندگان قم، پروژه در سال گذشته به جمع ۶ پروژه بزرگ و پیشران حوزه حمل‌ونقل کشور پیوست و نیمه دوم سال گذشته از رکود خارج شد. دولت چهاردهم با تزریق منابع مالی، عملیات را از سر گرفت.»
نماینده مردم قم درباره نحوه مشارکت مالی توضیح داد: «ابتدا قرار بود ۴۰ درصد سرمایه توسط بخش خصوصی، ۳۰ درصد توسط دولت و ۳۰ درصد توسط بانک عامل تأمین شود، اما با عدم تأمین سهم دولت و انصراف بانک، اکنون سهم بخش خصوصی و دولت به ۵۰ درصد رسیده است.»
سرمایه‌گذاری ۴ هزار میلیارد تومانی برای ساخت قطعه نخست
وی با اشاره به سرمایه‌گذاری ۴ هزار میلیارد تومانی قطعه نخست به طول ۱۲ کیلومتر ادامه داد: «دولت تاکنون بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص داده و حدود ۱.۲۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز باید پرداخت شود تا سهم خود در بخش نخست پروژه کامل شود.»
حجت‌الاسلام روانبخش افزود: «قرار است ۷۰ درصد از عوارض آزادراه تهران–قم به این پروژه اختصاص یابد که این موضوع در کمیسیون عمران مجلس تصویب و به زودی در هیئت دولت نهایی می‌شود. با تصویب، بودجه پایدار پروژه تأمین شده و پیمانکار موظف خواهد بود سالانه ۲۰ کیلومتر از آزادراه را احداث کند.»
وی همچنین خاطرنشان کرد: «اگرچه این پروژه در گذشته به لیست پروژه‌های نیمه‌کاره تاریخی قم مانند مونوریل اضافه شده بود، اما با پیگیری‌های مجمع نمایندگان و همراهی دولت و پیمانکار، قطعه نخست ۱۲ کیلومتری تا پایان سال افتتاح می‌شود. این قطعه ۱۲ کیلومتری بهترین نقطه قم است و فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری در مجتمع‌های رفاهی، صنعتی و تولید سوهان فراهم می‌کند. ۲۰ کیلومتر بعدی در سال ۱۴۰۵ و کل پروژه تا پایان ۱۴۰۶ به بهره‌برداری خواهد رسید.»
وی در پایان درباره مشخصات فنی مسیر گفت: «قطعه اول آزادراه از جاده جعفریه آغاز شده و به اتوبان قم–تهران و جاده امیرکبیر متصل می‌شود. این مسیر می‌تواند سهم قابل‌توجهی در توزیع بار ترافیکی ورودی‌های استان داشته و موجب افزایش ایمنی و کاهش تداخل‌های ترافیکی شود.»
در حاشیه این نشست، روانبخش همچنین درباره تأمین واگن‌های مترو قم خبر داد: «با شرکت واگن‌سازی اراک قرارداد ۵۰۰ میلیارد تومانی امضا شده و تاکنون حدود ۴۰ درصد پیشرفت داشته است. امیدواریم تا سال آینده واگن‌ها برای خط یک مترو تأمین شوند و این پروژه به بهره‌برداری برسد.»
دولت سهم آورده خود از عوارض آزادراه تهران–قم را تخصیص دهد
در حاشیه بازدید خبرنگاران از پروژه آزادراه شهید سلیمانی، جمشید شیخ‌اکبری، مدیرعامل ، سرمایه‌گذار و پیمانکار این آزادراه، با اشاره به روند اجرای پروژه گفت: «در صورت تأمین اعتبارات دولتی، قطعه نخست فاز اول به طول ۱۲ کیلومتر تا پایان سال افتتاح می‌شود. اگر مصوبات دولت به‌موقع اجرا می‌شد، تاکنون بخش اول آزادراه به طول ۳۲ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده و معضل ترافیک و تصادفات در کمربندی امام علی(ع) قم کاهش چشمگیری پیدا می‌کرد.»
شیخ‌اکبری درباره تاریخچه پروژه توضیح داد: «این طرح از خرداد ۱۳۹۹ آغاز شد و در شروع، اعتبار مورد نیاز هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان برآورد شد، اما به دلیل تأمین نشدن منابع مالی، روند اجرا با تورم و افزایش قیمت‌ها مواجه شد. در سفر استانی دی ۱۴۰۰ شهید رئیسی به قم، مقرر شد برای فاز نخست ۳۲ کیلومتری، ۳۰ درصد از اعتبار توسط وزارت راه، ۳۰ درصد از محل اعتبارات بانکی و ۴۰ درصد توسط بخش خصوصی تأمین شود، اما سهم دولت و بانک عامل پرداخت نشد.»

وی ادامه داد: «قرار بود قطعه نخست ۱۲ کیلومتری در سال ۱۴۰۲ افتتاح شود، اما به دلیل کمبود نقدینگی و تأمین نشدن سهم دولت و بانک، پروژه متوقف شد. در سال ۱۴۰۳ هیئت دولت مصوب کرد منابع عوارض آزادراه تهران–قم به پروژه اختصاص یابد، اما به دلیل ترک فعل برخی مسئولان این مصوبه اجرا نشد. نهایتاً در بهمن همان سال سازمان راهداری به جای بانک عامل معرفی شد، اما مشکلات قانونی مانع پیشرفت شد و پروژه تابستان امسال کاملاً متوقف بود.»
شیخ اکبری ادامه داد: «با توجه به اینکه این پروژه به‌عنوان یکی از پروژه‌های پیشران کشور قرار گرفت و دولت سال گذشته حدود ۴۵۰ میلیارد تومان به آن اختصاص داده است. همچنین حدود ۲۰۰ میلیارد تومان از محل بودجه امسال برای پروژه در نظر گرفته شده که هنوز به حساب شرکت واریز نشده است.»وی تاکید کرد در صورت تأمین بودجه، پیمانکار موظف خواهد بود سالانه ۲۰ کیلومتر از آزادراه شهید سلیمانی را تحویل دهد.»
مدیرعامل شرکت ناودیس راه درباره معارضین مسیر گفت: «دو معارض وجود داشت؛ یکی پارکینگ نیروی انتظامی در جاده جعفریه و دیگری باغ پسته 10 هکتاری در جاده قدیم قم–تهران که هر دو تملک شد. همچنین انتقال و جمع‌آوری خط برق در کیلومتر صفر و دو دکل در تقاطع جعفریه ضروری است، زیرا مانع احداث پل‌ها می‌شود. دولت نیز باید سریع‌تر سهم آورده خود از عوارض آزادراه را تخصیص دهد.»
همت نمایندگان و مسئولان قم نبود، پروژه همچنان متوقف بود
شیخ‌اکبری ضمن قدردانی از پیگیری‌های مجمع نمایندگان قم و بازدید رئیس کمیسیون عمران مجلس افزود: «اگر همت نمایندگان و مسئولان استانی نبود، پروژه همچنان متوقف بود.»
وی همچنین به ویژگی‌های فنی پروژه اشاره کرد: «استفاده از فناوری نوین و ساخت جاده بتنی یکی از مزایای آزادراه است. جاده‌های بتنی عمر طولانی‌تر، هزینه نگهداری کمتر و صرفه‌جویی انرژی و سوخت دارند و می‌توانند الگویی برای طرح‌های مشابه باشند.»
طرح آزادراه شهید سلیمانی بخشی از شاهراه کریدور شمال–جنوب کشور است و در استان قم بیش از ۷۰ کیلومتر طول دارد. پروژه در سه مرحله اجرا می‌شود: مرحله اول ۳۲ کیلومتر در دو قطعه از کیلومتر ۱۲ آزادراه قم–تهران، مرحله دوم ۴۳ کیلومتر تا راهجرد و مرحله سوم ۵۵ کیلومتر از راهجرد تا حدود کیلومتر ۱۷ آزادراه اراک–قم.
شیخ اکبری همچنین درباره پروژه‌های دیگر شرکت گفت: «این شرکت هم‌اکنون در حال دو بانده کردن ۴۰ کیلومتر از آزادراه قدیم قم–تهران است و پیش‌بینی می‌کنیم طی یک ماه آینده ۷.۵ کیلومتر از این مسیر افتتاح شود.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/0mc3

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا