اجتماعی

استفاده ایمن و بهینه از وسایل گرمایشی گازسوز

مدیرعامل شرکت گاز استان قم تاکید کرد:

مدیرعامل شرکت گاز استان قم با اشاره به در پیش بودن فصل سرد سال بر استفاده ایمن و بهینه از وسایل گرمایشی گازسوز تأکید کرد.
به گزارش ندای قم به نقل از روابط‌عمومی شرکت ملی گاز ایران، مرتضی خوش‌لهجه در گفت‌وگو با خبرنگاران پیرامون نکات ایمنی مرتبط با وسایل گرمایشی گازسوز، اظهار کرد: رعایت نکات ایمنی در استفاده از وسایل گازسوز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، زیرا این وسایل به دلیل استفاده از سوخت قابل‌اشتعال و خطرات ناشی از احتراق ناقص، می‌تواند تهدید جدی برای جان افراد باشد.
وی با بیان اینکه احتراق ناقص در وسایل گازسوز منجر به تولید گاز مونوکسید کربن (CO) می‌شود، تصریح کرد: این گاز بی‌رنگ، بی‌بو و بسیار سمی است و می‌تواند باعث مسمومیت شدید و حتی مرگ شود؛ به همین خاطر به مسمومیت با این گاز «مرگ خاموش» گفته می‌شود.
خوش‌لهجه با بیان اینکه بخاری؛ مانند هر وسیله گازسوز دیگری به اکسیژن نیاز دارد، خاطرنشان کرد: وسایل گازسوز باید در مکان‌هایی با تهویه مناسب نصب شوند تا اکسیژن کافی برای احتراق داشته باشند و علاوه بر این، گازهای خطرناک مانند مونوکسید کربن به بیرون منتقل شوند.
وی در بخش دیگری از اظهارات خود نصب نادرست دودکش و مسدود بودن مسیر آن را شایع‌ترین علت گازگرفتگی عنوان کرد و در ادامه افزود: تمامی شهروندان می‌بایست پیش از راه‌اندازی وسایل گازسوز از باز بودن مسیر دودکش مطمئن شوند و علاوه بر این از دودکش H شکل و مجزا برای این وسایل استفاده کنند.
خوش‌لهجه با بیان اینکه سرد بودن دودکش می‌تواند نشانه عدم خروج گازهای سمی باشد، ابراز کرد: افزون بر این، همه ما باید توجه داشته باشیم که همواره شعله بخاری که با گاز طبیعی فعالیت می‌کند، باید آبی‌رنگ باشد.
وی همچنین جانمایی مناسب بخاری و نصب صحیح شیلنگ آن را از دیگر نکات مهم مرتبط با ایمنی وسایل گازسوز دانست و در این باره توضیح داد: بخاری باید به‌دوراز پرده بوده و برای اتصال آن به شبکه گاز شهری نیز از شیلنگ‌های مخصوص استفاده شود.
خوش‌لهجه بر استفاده از بست‌های فلزی برای محکم کردن شیلنگ گاز تأکید و سپس بیان کرد: از شهروندان عزیز درخواست می‌شود تا پس از نصب بخاری، آزمایش نشتی گاز را با استفاده از کف انجام داده و این آزمایش را هر چند وقت یک‌بار انجام دهند.
وی با اشاره به اهمیت صرفه‌جویی و مصرف بهینه گاز طبیعی، گفت: ظرفیت تولید گاز طبیعی و همچنین ظرفیت خطوط انتقال محدود است و به همین خاطر جهت حفظ پایداری جریان گاز طبیعی و جلوگیری از اُفت فشار شبکه، صرفه‌جویی و رعایت نکات مرتبط با مصرف بهینه در فصل سرد بیش از گذشته اهمیت دارد.
خوش‌لهجه اضافه کرد: از تمامی هم استانی‌های عزیز تقاضا می‌شود با رعایت نکات ساده صرفه‌جویی نظیر پوشیدن لباس گرم در منزل، استفاده از پتوی اضافی هنگام خواب، بستن کامل درزهای منازلی که از پکیج یا موتورخانه به‌عنوان سیستم گرمایشی استفاده می‌کنند و تمام راهکارهایی که باعث کاهش مصرف گاز می‌شود، گرما را به یکدیگر هدیه داده و شریک لحظه‌های شاد هم باشیم.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/m1ih

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا