
نماینده قم در مجلس شورای اسلامی با تشریح آخرین وضعیت ساخت آزادراه جنوبی قم، گفت: این پروژه با بهرهگیری از فناوری نوین بتنآرمه و با مدل تامین مالی مشترک دولت و بخش خصوصی در حال پیشرفت است و بخش قابل توجهی از مسیر وارد مرحله روسازی شده است.
به گزارش ندای قم ، حجتالاسلام والمسلمین قاسم روانبخش عصر شنبه در بازدید خبرنگاران از روند اجرای پروژه آزادراه قم، افزود: بخش جنوبی این آزادراه به طول ۷۴ کیلومتر در محدوده قم در حال اجراست و بخشهای دیگر آن نیز در استانهای همجوار پیشرفت قابل ملاحظهای دارد.
وی اضافه کرد: این طرح بهعنوان یکی از کلیدیترین پروژههای ملی در حوزه حملونقل، بهطور مستمر در حال پیگیری است.
وی با اشاره به روش نوین روسازی در این پروژه، گفت: در این آزادراه بهجای آسفالت از بتنآرمه استفاده شده که یکی از جدیدترین فناوریهای روز دنیاست و تاکنون بهصورت محدود در کشور تجربه شده است؛ عمر مفید این روش ۵۰ تا ۶۰ سال است و برخلاف آسفالت، در برابر گرما، ترکخوردگی و فرسایش مقاومت بسیار بالایی دارد.
روانبخش افزود: با توجه به فراوانی تولید سیمان در کشور، استفاده از روسازی بتنی میتواند هزینههای نگهداری جادهها را بهطور چشمگیری کاهش دهد؛ بهویژه در محورهای گرمسیری مانند هرمزگان که دمای بالا موجب تخریب سریع آسفالت میشود.
وی با بیان اینکه اجرای این روش یک الگوی جدید در کشور است، گفت: این پروژه اکنون به یک مدل مطالعاتی تبدیل شده و گروههای دانشگاهی از نقاط مختلف کشور برای بررسی و تحقیق، از این مسیر بازدید میکنند.
وی حضور خبرنگاران را در انتقال واقعیتهای پیشرفت پروژه مهم دانست و گفت: گزارشهای رسانهای نقش مهمی در امیددهی به مردم و تقویت روحیه مسوولان دارد.
نماینده قم در مجلس درباره روند تامین مالی پروژه نیز بیان کرد: طبق مدل پیشنهادی، ۵۰ درصد هزینه توسط دولت و ۵۰ درصد توسط سرمایهگذار تامین خواهد شد.
وی با اشاره به روند اجرای مسیر، گفت: هماکنون ۱۲.۵ کیلومتر از مسیر در حال ساخت است؛ زیرسازیها به پایان رسیده و عملیات روسازی آغاز شده است؛ همچنین اجرای ابنیه فنی شامل پلها نیز بهزودی وارد مرحله اصلی میشود.



