اجتماعیویژه

اختتامیه مسابقات قرآن و همایش یاوران وقف برگزار شد

با حضور مسئولان ملی و استانی ؛

ندای قم / گزارش / روح اله کرمانی ؛آئین اختتامیه چهل و هفتمین دوره مسابقات قرآن کریم استان قم و همایش یاوران وقف، شامگاه دوشنبه دوم مهرماه ۱۴۰۳ در مجتمع فرهنگی امامزاده سیدعلی(ع) قم برگزار شد.
به گزارش ندای قم، در این مراسم که با حضور قاریان، حافظان، اصحاب قرآنی، واقفین، خیرین و متولیان حوزه وقف همراه بود، از برگزیدگان چهل و هفتمین دوره مسابقات قرآن کریم استان قم و همچنین یاوران وقف تقدیر به عمل آمد.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این همایش، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان را از اقدامات قابل تحسین سازمان اوقاف و امور خیریه دانست که توانسته نیاز‌های فناورانه کشور را تامین نماید.
آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به وجود سنت وقف در سایر کشور‌ها بویژه کشور‌های غربی افزود: در برخی کشور‌های استعماری غربی برخی از نیازهایشان از طریق وقف تامین می‌شود که ضرورت توجه بیش از پیش به وقف در کشورمان به عنوان سنت اسلامی را می‌طلبد.
وی با تقدیر از اقدامات سازمان اوقاف در دو بعد تربیت جوانان قرآنی و برگزاری مسابقات گفت: بازسازی و زیباسازی بقاع متبرکه و امامزادگان از دیگر وظایف این سازمان است.

وجود ۸۷۶۷ بقعه متبرکه در سراسر کشور
مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف نیز در این همایش ، یکی از ماموریت‌های این سازمان را احیای فرهنگ وقف و تشویق مردم به وقف‌های جدید برشمرد و وجود ۸۷۶۷ بقعه متبرکه در سراسر کشور خبر داد.
حجت‌الاسلام والمسلمین نوروزپور، با اشاره به اینکه مجموعا ۸۷۶۷ بقعه متبرکه در سراسر کشور وجود دارد، افزود: از این تعداد ۶ هزار امامزاده و ۳۹ پیغمبر در ۳۴ بقعه آرمیده‌اند و بقیه بقاع نیز متعلق به مشاهیر، علما و شخصیت‌های شاخص است.
مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف، وجود امامزادگان و فرزندان پیامبر گرامی اسلام (ص) را موجب خیر و برکت برای ایران اسلامی دانست و گفت: این بزرگواران چه در وقتی که در قید حیات بوده‌اند و چه پس از حیات‌شان منشإ خیرات زیادی برای سرزمین ما هستند.
توزیع بیش از ۲ میلیون و پانصد هزار بسته معیشتی
نوروزپور با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با لزوم قطب فرهنگی و اجتماعی شدن قباع متبرکه یادآور شد: در این راستا حدود ۵۰ هزار نفر از هیئت امنا و خدام در سراسر کشور مشغول خدمت و فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی در جوار بقاع متبرکه هستند.
وی به بیان بخشی از فعالیت‌های انجام‌شده پرداخت و گفت: در طرح «قرار دوازدهم» و پس از فروکش کردن کرونا تاکنون در تاریخ دوازدهم هر ماه بسته معیشتی توزیع شده است که تعداد آن تاکنون به بیش از ۲ میلیون و پانصد هزار بسته رسیده است.
نوروزپور با اشاره به برگزاری کارگاه‌های شمیم خدمت در جوار بقاع متبرکه سراسر کشور گفت: اشتغال و کارآفرینی در این کارگاه‌ها جریان دارد و برای نوجوانان،‌ جوانان، زنان بی‌سرپرست و یا بدسرپرست امکان فعالیت و شغل فراهم می‌شود.
توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان در موقوفات جدید
مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف یکی از ماموریت‌های این سازمان را احیای فرهنگ وقف و تشویق مردم به وقف‌های جدید برشمرد و افزود: وقف‌های جدیدی همچون حمایت از علم و شرکت‌های دانش‌بنیان و یاری رساندن به استعدادهای درخشان و ازدواج و اشتغال‌آفرینی از جمله مواردی است که در راستای گسترش موقوفات برای آنها فعالیت صورت می‌گیرد.
نوروزپور با بیان اینکه ۳۵ شرکت دانش‌بنیان در سازمان اوقاف مستقر بوده و مشغول فعالیت‌اند، افزود: حفظ و حراست از موقوفات و احیا و بهره‌وری به آنها از وظایف مهم سازمان اوقاف است.
نوروزپور با اشاره به موضوع وقف جمعی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی ممکن است برخی از مردم که علاقه به وقف دارند اما نتوانند به تنهایی اقدام کنند، لذا سازمان اوقاف طی همکاری با سازمان بورس و اوراق بهادار طرحی را روی دست گرفته که بر اساس آن مردم می‌توانند با مراجعه به سایت به صورت جمعی و گروهی موقوفه ایجاد کنند.
سالانه بیش از ۲ هزار وقف جدید به ثبت می‌رسد
مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف افزود: در این راستا ایجاد مراکز درمانی سرطان در چند نقطه کشور و همچنین ساخت مساجد،‌ حوزه‌های علمیه و دارالایتام‌ها با سهام‌های صد هزار تومانی در جریان کار است.
نوروزپور تعداد موقوفات فعلی را با ابتدای انقلاب قابل قیاس ندانست و گفت: ابتدای انقلاب سالانه ۲۰۰ وقف جدید به ثبت می‌رسید اما اکنون سالانه بیش از ۲ هزار وقف جدید به ثبت می‌رسد. این آمار نشان می‌دهد که بر خلاف برخی ادعاها استقبال مردم از فرهنگ وقف چندین برابر شده است.
مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف، برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم را از ماموریت‌های دیگر این سازمان برشمرد و گفت: به برکت نظام اسلامی اکنون در هیچ جای دنیا مسابقه قرآنی برگزار نمی‌شود مگر اینکه نمایندگانی از ایران در آن مقام بیاورند.
حراست از موقوفات و حفظ نیات واقفین وظیفه متولیان امور وقف است
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم طی سخنانی در این همایش ، ماه ربیع را ماه شادی اهل‌بیت علیهم السلام و محبان آن بزرگواران دانست و گفت: حضرت محمد(ص) اولین واقف در دین اسلام هستندکه بسیاری از موقوفات ایشان هنوز موجود است.
حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری افزود: اینکه واقفین عزیز بخشی از اموال و بعضا تمامی اموال خود را وقف می‌کنند، به تأسی از پیامبر گرامی اسلام و سایر معصومین (ع) است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم، فرهنگ وقف را مورد عنایت دین اسلام و ائمه معصومین (ع) دانست و گفت: حراست از موقوفات و امانت‌داری در حیطه حفظ نیات واقفین و اجرایی کردن آنها، از جمله وظایف متولیان امور وقف است.
حجت‌الاسلام اسکندری با اشاره به شبهه‌افکنی برخی از افراد در مورد برخی از موقوفات، یادآور شد: این افراد بدانند این کارشان خدمت به ضعفا و مستمندان نیست، چون جامعه امروز شدیدا به کمک به دهک‌های پایین نیاز دارد. بنابراین نباید به جای کمک به گسترش فرهنگ وقف، باعث شویم دل واقفان در هنگام وقف بلرزد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم، موقوفات را از مهم‌ترین مسائل مالی اسلام بیان کرد.
وی گفت: به دلیل تقارن مسابقات قرآن کریم و هفته وقف، تصمیم بر این شد تا به خاطر صرفه‌جویی در هزینه‌ها و جلوگیری از اتلاف وقت شرکت‌کنندگان، به جای برگزاری دو جلسه متفاوت، هر دو برنامه در یک جلسه گرفته شود.
در بخش تقدیر از یاوران وقف؛ از واقفان برتر، دستگاه‌های دولتی برتر در حوزه وقف، متولیان برتر، هیئت‌ امنای برگزیده، مدیران اجرایی برگزیده، مدیران مرکز افق برگزیده و نیز خادمان برگزیده بقاع متبرکه تقدیر به عمل آمد.
در بخش برگزیدگان چهل و هفتمین دوره مسابقات قرآن کریم استان قم نیز در دو بخش برادران و خواهران در رشته‌های حفظ کامل، حفظ ۲۰ جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۵ جزء، قرائت تحقیق و ترتیل و دعاخوانی در دو گروه نوجوانان و بزرگسالان با اهدای جوایزی تقدیر شد.
لازم به ذکراست .اجرای گروه تواشیح بین‌المللی معراج قم از برنامه‌های دیگر آئین اختتامیه چهل و هفتمین دوره مسابقات قرآن کریم استان قم و همایش یاوران وقف بود.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/u23u

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا