اجتماعی

وجود 105هزار هکتار کانون گردوغبار دراستان قم  

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان قم خبرداد :

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان قم گفت: : در استان قم از ۹۵۰ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی، ۲۰۰ هزار هکتار عرصه‌های بیابانی است که حدود ۱۰۵ هزار هکتار از آن جزو کانون‌های گردوغبار محسوب می‌شود و شامل حسین‌آباد میش مست،‌ منطقه مسیله، کوه نمک و اطراف شهر قم است.

به گزارش ندای قم ،مرتضی درگفت‌وگویی اظهارداشت : همچنین درسال گذشته ۶ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی که قبلا نهال‌کاری و طاق کاری شده، عملیات مراقبت و نگهداری و حفاظت انجام شد تا مورد تعرض افراد سودجو قرار نگیرد.

وی خاطرنشان کرد: سال ۱۴۰۰ نیز در حدود ۲ هزار و ۲۵۰ هکتار عملیات مراقبت و نگهداری از محدوده نهال‌کاری شده در منطقه کوه نمک انجام شد.

به گفته وی، سال گذشته در حدود ۲ هزار و ۴۵۰ هکتار از اراضی مدیریت روان آب و احداث هلالی‌های آب گیر با بذرکاری در چهار منطقه کانونی شامل شرق و شمال منطقه کوه نمک، ونارچ و طایقان اجرایی شد.

داودی گفت: تله‌های رسوب‌گیر در ۶۰ کیلومتر و مدیریت روان آب در ۲۵۰ هکتار باید انجام شود و فصل کار عموما در نیمه دوم سال و هم‌زمان با آغاز بارش‌ها است،  بوته کاری‌ها و نهال‌کاری‌ها آغاز می‌شود.

وی بیان کرد: از سال‌های گذشته تاکنون ۱۵ هزار هکتار از کانون‌های گردوغبار این استان در راستای مقابله با بیابان زایی زیر کشت نهال‌کاری و بذرکاری رفته و مراقبت و نگهداری از آن‌ها انجام شده‌است.

وی افزود: در این زمین‌ها عمدتا نهال‌کاری صورت گرفته که نمونه بارز آن در مناطق حسن‌آباد میش مست، حسین آباد پل و کوه نمک قابل مشاهده است.

معاون منابع طبیعی قم بیان کرد: در استان قم از ۹۵۰ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی، ۲۰۰ هزار هکتار عرصه‌های بیابانی است که حدود ۱۰۵ هزار هکتار از آن جزو کانون‌های گردوغبار محسوب می‌شود و شامل حسین‌آباد میش مست،‌ منطقه مسیله، کوه نمک و اطراف شهر قم است.

وی اضافه کرد: در سال‌های گذشته علاوه بر کانون‌های خارجی که موجب گردوغبار در شهر قم می‌شود، کانون‌های داخلی هم منشا وجود گردوغبار در شهر است که در همین راستا اداره کل نسبت به اجرای طرح‌های بذرکاری، نهال‌کاری و مدیریت روان آب در این مناطق اقدام کرده‌است.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/iu1c

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا