اجتماعی

مرگ سالانه ۲ کودک قمی در اثر غرق‌شدگی

کارشناس مرکز بهداشت قم اعلام کرد؛

کارشناس برنامه سلامت کودکان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: سالانه به‌طور میانگین ۲ تا سه کودک زیر پنج سال در این استان در اثر حوادث غرق‌شدگی جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش ندای قم به نقل از ایرنا،انسیه محمودی روز دوشنبه به مناسب روز جهانی پیشگیری از غرق‌شدگی در گفت‌وگویی افزود: این حادثه اکثرا در استخرهای جمع‌آوری آب کشاورزی، استخرهای واقع در واحدهای مسکونی و ویلاهای روستایی، کانال‌ها و یا جوی‌های کوچک آب رخ می‌دهد.

وی با بیان این‌که از ابتدای سال جاری تاکنون موردی از فوت کودک زیر پنج سال در قم گزارش نشده است، بیان کرد: اختلال و آسیب تنفسی به دنبال فرورفتن در آب یا هر مایع دیگر، به عبارتی ورود یک حجم مایع در راه‌های هوایی و ایجاد مشکلات تنفسی که می‌تواند منجر به مرگ، معلولیت‌، بیماری و یا نجات او شود را غرق‌شدگی می‌گویند.

به گفته وی، به‌طور متوسط عامل ۱۰.۶ درصد از موارد فوت ناشی از سوانح و حوادث غیرعمدی در کودکان به دلیل غرق‌شدگی است؛ بیشترین آسیب غرق‌شدگی متوجه گروه سنی کودکان است،‌ آن‌ها می‌توانند در کمترین مقدار آب غرق شوند.

محمودی با بیان این‌که گروه سنی نوجوانان دومین گروه سنی آسیب‌دیده از غرق‌شدگی هستند، افزود: پسرها تمایل بیشتری به پذیرفتن خطر دارند و بیشتر در معرض غرق‌شدگی هستند.

وی خاطرنشان کرد: تخمین زده می‌شود به ازای هر مورد مرگ ناشی از غرق‌شدگی یک تا چهار مورد نیز از این حادثه نجات می‌یابند، ولی به عوارض مختلف دچار می‌شوند.

وی تصریح کرد: بررسی‌ها نشان داده غرق‌شدگی بعد از سوانح و حوادث ترافیکی دومین عامل محدودکننده سال‌های مفید زندگی است، نجات‌یافتگان ممکن است دچار عوارض شدید و دائمی تنفسی، عصبی و ادامه زندگی در وضعیت نباتی شوند.

کارشناس مرکز بهداشت قم با تاکید بر این‌که بیش‌ترین غرق‌شدگی در استان قم در مناطق روستایی اتفاق می‌افتد، ادامه داد: روزهای تعطیل، مسافرت و تفریح در محیط‌های جدید، آمار غرق‌شدگی در کودکان را افزایش می‌دهد؛ به‌طوری که غرق شدن یکی از معمولی‌ترین علل مرگ در تعطیلات است.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/sp9l

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا