اجتماعی

جناب معاون استاندار! نقدپذیر و منصف باشید

نکاتی درباره سخنان تأمل انگیز «معتمدی»؛

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم، در نشست خبری، در پاسخ به انتقادات خبرنگاران درباره عدم پیشرفت طرح های عمرانی و نیز خودداری او از پاسخ‌گویی به اصحاب رسانه، گفته است:
[ده سال است ( در حوزه عمرانی) کاری صورت نگرفته، صبح آمدند و ظهر به خانه رفتند، نه پولی بوده و نه اعتبار پروژه ای، اعتبار هر سال ۶۲ میلیارد. و در ده سال ۶۲۰ میلیارد بوده است. در حالی‌که تا الان ۱۲۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات سفر رئیس جمهور به قم پرداخت شده است… آقای استاندار هر هفته برای پی گیری مصوبات سفر رییس جمهور به تهران سفر می‌کند و از این اتاق به آن اتاق می رود] این سخنان آقای معتمدی، تأمل انگیز است و می توان درباره آن به نکاتی اشاره کرد:
– تا جایی که به آمار و ارقام موجود باز می گردد،اعتبارت عمرانی قم، با وجود تنگناهای دولت، در سالهای گذشته، بسیار فراتر از اظهارات معاون عمرانی استاندار بوده است. دولت روحانی در سالهای ۹۵، ۹۶ و ۹۷ به ترتیب ۷۰۵ میلیارد تومان, ۲۱ میلیارد تومان و ۱۴۰ میلیارد تومان در قالب اوراق خزانه و تسویه، برای جبران بدهی های خود به شهرداری قم پرداخت کرد. این ارقام بدان معناست که پرداختی های دولت گذشته در طول ۳ سال، فقط به شهرداری قم، فراتر از رقم ادعایی معتمدی، درباره اعتبارات دوره ده ساله است. دولت روحانی در حوزه بهداشت و درمان، اقدامات مهمی سامان داد که از جمله آن می توان به ساخت و بهره برداری بیمارستانهای فرقانی ، مادر و شهدای نیروگاه و آغاز و پیشرفت طرح بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی پردیسان و بیمارستان ۵۰۶ تخت‌خوابی نور، اشاره کرد. دولت گذشته همچنین نیمی از بودجه متروی قم و اعتبارات لازم را برای تکمیل بیش از ۲۵ هزار واحد مسکن مهر، ایجاد صدها اشتغال روستایی ، تکمیل گازرسانی به همه روستاهای استان،خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برای شهرداری قم ، تکمیل طرح آب رسانی از سرشاخه های دز، طرح آب رسانی به روستاهای شهرستان کهک،احداث باغ موزه دفاع مقدس ، احداث و تکمیل ورزشگاه هایی مانند ورزشگاه پیامبر اعظم(ص) و دو دانشکده برای دانشگاه های استان و احداث تصفیه خانه جدید آب قم تامین کرد. ارزش ریالی مجموع این نمونه ها- که البته تنها بخشی از فعالیتهای عمرانی دولت گذشته را بازتاب می دهد – نیز از ارقام مورد ادعای معتمدی، بسی فراتر است.
-موضوع مهم دیگر، آن است که نقش و سهم دولتهای گذشته در فعالیتهای عمرانی استان، به تخصیص اعتبارات محدود نمی شود.دولت روحانی، هزار هکتار از زمینهای در اختیار خود را برای احداث فضای سبز به شهرداری قم واگذار کرد، زمین باغ پرندگان را به شهرداری داد و با هدف تأمین آب پایدار برای آبیاری فضای سبز، سالانه چهار میلیون و پانصد هزار متر مکعب پساب تصفیه خانه را در اختیار شهرداری قرار داد. دولت همچنین از همه ظرفیت‌های اداری خود در چارچوب هیأت تطبیق مصوبات فرمانداری، هیأت حل اختلاف شوراهای اسلامی استان، کمیسیون ماده پنج و شورای هماهنگی ترافیک استان برای تسهیل اجرای طرح‌های عمرانی استفاده کرد. بهتر است که معاون عمرانی استاندار، فعالیتهای دولتهای گذشته و اعتبارات تخصیص یافته به قم را، با دقت بیشتری مرور کند. البته، از آنجا که او مدتی قائم مقام شهردار قم بوده است، نمی تواند از این موارد ،بی اطلاعی اظهار کند.
حجم اقدامات عمرانی انجام شده در دولت‌های قبل نشان می دهد که مدیران آنها هم برای انجام وظایف خود وقت صرف کرده اند و این گونه نبوده است که تنها، صبح تا ظهر در محل کار خود حضور داشته باشند. اما نمی توان این رویه را پذیرفت که مدیری، در بعضی از روزهای هفته، محل کار اصلی خود را ترک کند و به مسیولیتهای قبلی خود در دستگاههای دیگر بپردازد و زمان جلسات او با مدیران استانی، به طور مستمر، تغییر کند.
– به علاوه اگر آقای معتمدی تصور می کند مدیران دولت قبل صبح می آمدند و ظهر می رفتند چرا مدیرکل دفتر شهری را حفظ کرد و معاون دفتر فنی استانداری را ارتقا داد و به عنوان مدیر کل دفتر فنی منصوب کرد؟
-موضوع دیگر آن است که این مدیران دولت قبل بودند که مصوبات سفر رییس‌جمهور به قم را به شکل دقیق و جامع تنظیم کردند تا به نقشه راه مدیران امروز تبدیل شود و معتمدی نیز به آن ببالد
– هر چند آشکار است که استاندار بنا بر وظیفه قانونی خود، برای پیشرفت و توسعه استان تلاش می کند اما به نظر می رسد جایگاه ایشان سبب شود به ( رفتن از یک اتاق به اتاق دیگر) در تهران نیازی نداشته باشد.
مسئولیت معاونت عمرانی استانداری، مسئولیتی مهم و تأثیرگذار است که تمرکز کامل، صرف زمان کافی، تعامل با دیگر مسئولان، پذیرش دیدگاه کارشناسان و نخبگان و نقد پذیری و پاسخگویی به افکار عمومی، از لوازم گریزناپذیر آن است و با فرافکنی و طرح ادعاهای غیر دقیق نسبتی ندارد.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/yst4

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا