اجتماعیویژه

توسعه بیمارستان امام رضا(ع) مهمترین خواسته بیمه شدگان قمی

مدیردرمان تامین اجتماعی استان قم مطرح کرد:

ندای قم /  روح اله کرمانی

 

مدیردرمان تامین اجتماعی استان قم گفت: تبدیل بیمارستان امام رضا(ع) به بیمارستان تخصصی و توسعه امکانات و تجهیزات آن و ارائه خدمات درمانی متنوع ترمهترین خواسته بیمه شدگان  تامین اجتماعی دراستان قم می باشد.

به گزارش ندای قم ،دکترسید مهدی محصل پیش ازظهرروزسه شنبه در نشست خبری خود به مناسبت هفته تامین اجتماعی اظهارداشت :در سال گذشته به قریب 58 درصد از جمعیت استان قم  که معادل 805 هزار 111 نفر می شود خدمات تشخیصی درمانی  ارائه داده ایم.

وی افزود : در سه ماهه اول امسال با اجرای  موفق طرح صدورکامل نسخه الکترونیک میزان صدور نسخه الکترونیک از 60درصد به بیش 98 درصدرسیده است ودراین مدت بالغ بر یک میلیون 37 هزار  507 نسخه پزشکان به صورت الکترونیک صادرشده است.

محصل ادامه داد : در همین مدت درصد نسخه پیچی دارو بالغ بر 98.9 درصد و درصد نسخه پیچی پاراکلینیک بالغ بر 98.4درصد بوده است ، ودر حال حاضر کلیه موسسات طرف قرارداد( اعم از دانشگاهی و غیر دانشگاهی ) و غیر طرف قرارداد استان نسخ خود را به صورت الکترونیک صادر می نمایند.

مدیردرمان تامین اجتماعی استان قم دربخش دیگری ازسخنان خود گفت :پیاده سازی استانداردهای اعتباربخشی در بیمارستان امام رضا (ع) و کسب معدل درجه ارزشیابی یک درارزیابی اعتباربخشی صورت گرفته توسط وزارت بهداشت، افزایش و ارتقائ تشکیلات بیمارستان از 120 تخت مصوب در سال 93 به 125تخت در پایان سال 1400، بهبود فرآیند خدمت رسانی به مراجعین در زمان پیک ششم بیماری کرونا از طریق پذیرش حداکثری بیماران، جلب رضایت مراجعین و کاهش میزان نارضایتی های   آنها و انتخاب بیمارستان امام رضا(ع) بعنوان مرکز ریفرال پذیرش بیماران مبتلا به کرونا ویروس  در استان در چهار پیک این بیماری از اسفند سال 98 تا  آبان ماه سال 1400، استقرار نظام ارجاع داخلی و تشکیل پرونده الکترونیک برای بیماران مزمن در کلیه مراکز درمانی ملکی  و کسب عملکرد مطلوب و رتبه اول در سطح سازمان، تجهیز مراکز درمانی سرپایی به  سیستم تصویربرداری دیجیتال  با امکانات  PACS ، استقرار وب کیوسک در مراکز درمانی جهت تسهیل نوبت دهی به مراجعین، استقرار کلینیک دیابت و فشارخون، اجرای طرحهای غربالگری و استقرار ایستگاههای سلامت در کلیه واحدهای تابعه در راستای ارتقای سطح سلامت بیمه شدگان، پیشگیری از سرطان ها و بیماریهای صعب العلاج و  آموزش موثر به بیمه شدگان در خصوص شیوه زندگی سالم، پیاده سازی الزامات لازم جهت استقرار سیستم مدیریت ایمنی و سلامت شغلی در بیمارستان امام رضا(ع)  و  اخذ گواهینامه ISO45001-2018، تشکیل پرونده نازایی برای 777 نفر از مراجعین از سال 1400 تا کنون و پرداخت بیش از یک میلیارد و 314 میلیون تومان هزینه خدمات نازایی به 575 نفر از مراجعین، پرداخت بیش از 6میلیارد و 715 میلیون تومان جهت 649 بیمار بستری  بالای 65 سال در مراکز دانشگاهی و غیره از جمله اقدامات انجام شده توسط این مدیریت در سال  گذشته بوده است.

وی  تصریح کرد :پروژه استاندارد سازی فضا و افزایش تخت  NICU به6 تخت در سال 99  و انجام مقدمات لازم جهت اجرایی شدن پروژه توسعه NICU  در سالهای 1400 و 1401(پروژه توسعه بخش NICU بیمارستان امام رضا(ع) در سه ماهه پایانی سال گذشته در مرحله برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار بوده  و در اسفندماه همان سال پیمانکار  انتخاب گردید.

محصل خاطرنشان کرد:از 17 فروردین ماه امسال عملیات اجرایی پروژه آغاز شده که تا پایان خردادماه پیشرفت فیزیکی پروژه 30درصد  و هزینه های انجام شده ، بالغ بر 9میلیارد ریال بوده است.پیش بینی اتمام پروژه در شهریور ماه سال جاری می باشد و برآورد هزینه اجرای پروژه 65میلیاردریال بدون اعمال و محاسبه تعدیلات سازمان برنامه و بودجه در سالهای 1400 و 1401 می باشد.

 

رشد 20 درصدی مراجعات سرپایی به مراکز درمانی ملکی

مدیردرمان تامین اجتماعی استان قم درادامه بیان داشت :در سه ماهه اول  امسال، بیش از 539 هزار مراجعه در بخش سرپایی و 2500 مراجعه در بخش بستری  به مراکز ملکی استان صورت گرفته است. درمان مستقیم  استان  با رشد 20 درصدی در مراجعات سرپایی و 6درصدی در مراجعات بستری مواجه بوده است، در ابتدای شیوع بیماری کووید 19 مراکزملکی استان با کاهش شدید مراجعات روبرو بوده است اما با گذشت بیش از دوسال از این بیماری، روند مراجعات افزایش قابل ملاحظه¬ای یافته است. کاهش ترس و نگرانی مردم از بیماری، وضعیت نامساعد اقتصادی و افزایش هزینه های درمان  از دلایل افزایش تعداد مراجعات بیمه شدگان به درمان مستقیم در سه ماهه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه در سالهای 1399 و 1400  بوده است.

وی اضافه کرد : درسال گذشته هزینه های  انجام شده بابت درمان بیمه شدگان  بیش از 684میلیارد تومان بوده که نسبت به سال قبل حدود 50 درصد افزایش یافته است که بیشترین علت افزایش هزینه ها مربوط به افزایش 51 درصدی در هزینه های پرداختی به مراکز تشخیصی درمانی طرف قرارداد استان بوده است. محصل  بابیان اینکه تعداد بیمه شدگان تحت پوشش درمان تامین اجتماعی در استان قم در پایان سال 1400 بالغ بر 805,111 نفر بوده است گفت : مدیریت درمان استان قم در سال 1400 به ازای هریک از بیمه شدگان تحت پوشش بیش از 850 هزارتومان هزینه نموده که نسبت به سال قبل حدود 47درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه مدیریت درمان تامین اجتماعی قم با ۸۰۰ مرکز درمانی طرف قرارداد است، افزود: ۷۵ درصد بودجه درمان در درمان غیرمستقیم و ۲۵ درصد نیز در چهار مرکز ملکی هزینه می‌شود.

وی ادامه داد: درسه ماهه اول امسال بالغ بر2هزار 510 نفر مراجعه بستری در بیمارستان امام رضا(ع) صورت گرفته است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ درصد افزایش یافته است.به گفته مدیر درمان تامین اجتماعی قم، سال گذشته حدود ۲ هزار بیمار کرونایی در بیمارستان پذیرش شد و مرگ‌ومیر زیر ۱۰ درصد بود.

رشد 51درصد پرداخت هزینه درمانی به مراکز طرف قرارداد

مدیردرمان تامین اجتماعی استان قم  درادامه سخنان خود با بیان اینکه  درسال گذشته بیش از 5 میلیون و 860 مراجعه دربخش سرپایی و بیش از 63هزار و 870 مراجعه در بخش بستری به مراکز طرف قرارداد مدیریت درمان صورت گرفته است گفت:در بخش سرپایی بیش از296 میلیارد تومان به مراکز طرف قرارداد پرداخت گردیده که نسبت به سال قبل حدود 46 درصد افزایش یافته است و در بخش بستری بیش از 206میلیارد تومان به مراکز طرف قرارداد پرداخت گردیده که نسبت به سال 99حدود 59 درصد افزایش یافته است. در مجموع بیش از 503 میلیارد تومان در بخشهای سرپایی و بستری به مراکز طرف قرارداد استان پرداخت شده است که نسبت به سال 99حدود 51 درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد:افزایش مراجعات سرپایی و بستری، افزایش تعرفه های پزشکی، افزایش قیمت دارو و لوازم مصرفی، در تعهد قرار گرفتن بیشتر هزینه های مربوط به خدمات ناباروری، پرداخت 100درصد تعرفه دولتی بیماران کرونایی، در تعهد قرار گرفتن هزینه داروهای تخصصی درمان کووید 19 مانند رمدسیور، طرح رایگان نمودن بستری بیماران بالای 65 سال و… سبب رشد چشمگیر هزینه های پرداختی به مراکز طرف قرارداد در  سال 1400 نسبت به مدت مشابه سال قبل گردیده است.

محصل  افزود :درسه ماهه اول امسال 200 میلیارد تومان به مراکزدرمانی طرف قرارداد پرداخت نموده ایم  که این میزان پرداخت بدون استقراض از بانک رفاه و دیگر منابع و صرفا  از محل منابع داخلی  درسالهای اخیر بی سابقه بوده است.

به دنبال توسعه خدمات دندانپزشکی هستیم

محصل درادامه بابیان اینکه  بسیاری ازخدمات دندانپزشکی تحت پوشش بیمه نیست این موضوع به دغدغه بیمه شدگان تبدیل شده است گفت:ازآنجا که تعداد دندانپزشکان ما بعلت تفاوت زیاد درآمد در بخش خصوصی و حضور در مراکز ملکی  کم هست و مراجعه بیمه شدگان زیاد است امکان خدمت دهی  سریع و به روز در این بخش برای ما امکان پذیرنیست ولی  درصدد هستیم با اصلاح  سیستم پرداخت تعداد دنداپزشک را درمراکز ملکی افزایش  دهیم تا خدمات مطلوب تری به بیمه شدگان عزیز ارائه شود.

وی خاطر نشان  کرد :در سه ماه نخست سال جاری حدود ‌3500 نفر از خدمات رایگان مراکز دندانپزشکی تامین اجتماعی استان بهره بردند.

مشکل راه دسترسی به بیمارستان امام رضا(ع) همچنان پابرجاست

وی دربخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تلاش های ماندگاری توسط دکترعلیمحمدی در جهت راه اندازی بیمارستان  امام رضا (ع) انجام شده است همه بیمه شدگان مدیون خدمات وی هستندگفت :یکی از مشکلات مهم بیمه شدگان استان قم راه دسترسی به بیمارستان امام رضا (ع)  است علیرغم  اقدامات انجام شده متاسفانه مسیر دسترسی  از جاده اراک و بلوار الغدیر از ایمنی لازم برخورد نیست و همواره با اعتراض بیمه شدگان مواجه هستیم در این زمینه از مسئولان استانی و شهری تقاضا دارم نسبت به ایجاد مسیر امن و ایمن برای تردد بیمه شدگان اقدامات لازم را قبل از وقوع هر گونه حادثه ناگوار انجام دهند. همچنین باتوجه به اینکه بیشتر افراد مراجعه کننده به بیمارستان  به لحاظ مالی ضعیف هستند با اختصاص یک خط ویژه اتوبوس زمینه تردد ارزان این عزیزان را فراهم نمایند.

مراکز درمانی تامین اجتماعی قم توسعه می یابد

وی  افزود :در سه ماهه اول  امسال بیش از  ۶ هزار  مراجعه به اورژانس  بیمارستان صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷ درصد افزایش یافته است از این میزان  بالغ بر ۳۰۰ مراجعه یعنی حدود ۵درصد  غیر بیمه تامین اجتماعی بوده اند.

محصل ادامه داد: در راستای ارائه خدمات درمانی دسترس تردرصدد هستیم تعداد درمانگاههای ملکی خود را درسطح شهر افزایش  دهیم تا شاهد افزایش رضایتمندی بیمه شدگان باشیم.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد: در آزمون جذب که در ماه‌های آینده برگزار خواهد شد، حدود ۲۳ پرستار به بیمارستان امام رضا(ع) اضافه و مشکل کمبود پرستار مرتفع می‌شود.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/8uzg

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا