اجتماعیویژه

بحت دونقشه ای درساخت وسازها معضل شهرقم

مدیرکل امور فنی استانداری قم مطرح کرد:

ندای قم/محسن عبداللهی؛ مدیرکل امور فنی استانداری قم با اشاره به اینکه بحث دو نقشه‌ای به یک معضل و فاجعه در شهر قم تبدیل‌شده است،گفت : متأسفانه برخی یک نقشه تهیه‌کرده که با آن مجوزات لازم ساخت‌وساز را دریافت کنند و سپس در مرحله ساخت از نقشه دیگری استفاده می‌کنند.

به گزارش ندای قم ،عباس صادقیان در گفت‌وگویی ، با اشاره به اینکه دفتر فنی، عمرانی، حمل‌ونقل و ترافیک استانداری زیر نظر معاونت عمرانی است، اظهار کرد: شرح وظایف این دفتر از سوی  وزارت کشور تشریح شده است که به‌صورت مستقیم و یا از طریق معاونت‌ها، عملیاتی می‌شود.
وی با بیان کارگروه‎‌ها، ستادها و کمیسیون‌‎هایی که واحد فنی با آن‌ها مرتبط است، عنوان کرد: ازجمله این جلسات می‌توان به شورای هماهنگی ترافیک، شورای فنی، شورای معادن، شورای مسکن، کارگروه استانی نظارت بر مراکز معاینه فنی، کارگروه ماده ۱۷ نوسازی ناوگان فرسوده و … اشاره کرد.
مدیرکل امور فنی استانداری قم ادامه داد: همچنین کارگروه واگذاری طرح‌های تملک دارای سرمایه، کارگروه زیربنایی و توسعه روستایی، کمیته ایمنی حمل‌ونقل شهرهای استان، کمیسیون مدیریت اجرایی ایمنی حمل‌ونقل استان، کمیسیون طرح‌های هادی شهرها، کمیسیون مغایرت، کمیسیون ماده ۵ و  کمیسیون ماده ۹۹، از دیگر جلساتی است که با حضور مسئول و یا نماینده امور فنی استانداری برگزار می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در دفتر فنی نباید درگیر موضوعات روزمره شویم، مطرح کرد: در این دفتر باید فکر فنی برای استان شده و همچنین برنامه‌های مشخصی در این راستا تدوین شود.
صادقیان با اشاره به اینکه بیش‌تر موضوعات جلسات کمیسیون ماده ۵ توسط شهرداری مطرح می‌شد، ابراز کرد: در این جلسات افراد متعددی از کمیته فنی حضور پیدا کرده و موضوع را در ابعاد مختلف بررسی کرده و سپس رأی آن را صادر می‌نمایند.

تصمیمات سلیقه‌ای در کمیسیون ماده ۵ جایی ندارد

وی با تأکید بر اینکه نگاه این کمیته بیش‌تر فنی است و نگاه سلیقه‌ای ندارد، مطرح کرد: زمانی که به یک موضوع فنی نگاه شود، تصمیم نیز فنی گرفته‌شده و مورد رضایت قرار خواهد گرفت.
مدیرکل امور فنی استانداری قم با اشاره به اینکه متأسفانه در شرایط فعلی دچار روزمرگی شده‌ایم و تنها متناسب با درخواست‌ها حرکت می‌کنیم، اظهار کرد: به همین دلیل هنوز نتوانسته‌ایم یک برنامه مناسب برای استان تهیه کنیم.
وی با بیان اینکه در برخی از معضلات استان ورود کرده‌ایم، مطرح کرد: یکی از این موضوعات، بحث تخلفات ساخت‌وسازها است که برنامه‌ریزی‌هایی در این راستا انجام و اقداماتی را آغاز کرده‌ایم.
مدیرکل امور فنی استانداری قم با تأکید بر لزوم کاهش تخلفات ساخت‌وسازها در قم، عنوان کرد: تلاش ما بر این است که باتوجه به وضعیت موجود و نگاه به طرح تفصیلی پیشنهادی ارائه کنیم که تخلفات ساخت‌وسازی به حداقل برسد.
وی با اشاره به اینکه بحث دو نقشه‌ای به یک معضل و فاجعه در شهر قم تبدیل‌شده است، خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی یک نقشه تهیه‌کرده که با آن مجوزات لازم ساخت‌وساز را دریافت کنند و سپس در مرحله ساخت از نقشه دیگری استفاده می‌کنند.

به دنبال حذف بحت دونقشه ای درساخت وساز ها هستیم

صادقی با بیان اینکه تلاش ما بر این است که این موضوعات دو نقشه‌ای را حذف کنیم، تصریح کرد: یکی از دلایل این اقدام بحث نسبت تفکیک‌ها است، در شهرهای دیگر زمین‌ها دارای ابعاد بزرگ هستند و نسبت‌های ساخت‌وسازی رعایت می‌شود، ولی در قم به دلیل اینکه متراژ زمین‌ها کم است، نسبت‌های ساخت‌وسازی رعایت نشده و شاهد تخلفات گوناگون هستیم.
وی با تأکید بر اینکه این تخلفات علل‌های مختلفی دارند که باید بررسی‌شده و در راستای رفع آن‌ها اقدام شود، یادآور شد: طرح تفصیلی محدودیت‌هایی دارد که نمی‌توان در آن ورود کرد، اما در کارگروه جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز تلاش داریم که نسبت‌های ساخت‌وساز را اصلاح کنیم.

بازنگری در طرح تفصیلی با ضوابط شورای عالی مسکن

مدیرکل امور فنی استانداری قم با بیان اینکه برای بازنگری در طرح تفصیلی باید به ضوابط شورای عالی مسکن نگاه کنیم، ابراز کرد: در مواردی که محدودیت داریم در کارگروه جلوگیری در ساخت‌وسازهای غیرمجاز و حتی شورای تأمین استان ورود پیدا کرده و ان‌شاءالله مشکل را برطرف می‌کنیم.
صادقیان با اشاره به اینکه این دفتر در پروژه‌های عمرانی نقش نظارتی دارد، اظهار کرد: اگر پروژه‌ها در بحث اجرا مشکلی داشته باشند پیگیرهای آن از طریق دفتر فنی انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه یکی از اقدامات ما رفع مشکلات اجرایی پروژه‌ها است، مطرح کرد: همچنین دفتر فنی استانداری در حوزه معادن نیز نقش نظارتی و هماهنگی دارد.
مدیرکل امور فنی استانداری قم با اشاره به اینکه تا سال ۹۲ واگذاری معادن شن و ماسه توسط خود اداره کل انجام می‌شد، عنوان کرد: به‌عنوان‌مثال پروژه شهید سلیمانی مشکل معادن داشت که در شورای معادن برطرف شد.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/l8f4

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا