اجتماعی

الزماتی برای تبدیل بازار کهنه به بازارچه دائمی صنایع‌دستی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم مطرح کرد:

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم با بیان اینکه شهرداری با کف‌سازی بازار کهنه به تعهدات خود عمل کرده است، گفت: مشارکت و همراهی کسبه، دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی در احیای بازار سنتی قم مورد تأکید است.

به گزارش پایگاه خبری ندای قم  به نقل از میراث فرهنگی قم ،علیرضا ارجمندی با اشاره به بازدید میدانی مدیرکل امور شهری، روستایی و شوراهای استاندار، معاون دادستان و برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی و خدماتی و شرکت‌های زیرساخت استان  از بازار کهنه قم اظهار داشت: مباحث زیربنایی، امنیت و ایمنی محیط بازار ازجمله مشکلات و درخواست‌های مطرح‌شده از سوی بازاریان و کسبه در این بازدید بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم افزود: معارضاتی در حوزه آب، برق و گاز وجود دارد، که در بازدید میدانی، این معارض‌ها برطرف می‌شود.

وی با بیان اینکه جانمایی علمک‌ها و لوله‌کشی‌های گاز شهری مغازه‌ها و منازل مسکونی در مسیر طرح و همچنین سامان‌دهی سیم‌های برق و تلفن بر اساس نظرات کارشناسان میراث‌فرهنگی، برخی مصوبات بازدید میدانی دستگاه‌های اجرای استان از بازار کهنه قم بود، گفت: همچنین موضوع انتقال اصناف مزاحم و حذف ترافیک از بازار کهنه برای حراست از این بنای تاریخی در این بازدید میدانی تأکید شد.

ارجمندی با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری شهرداری قم و اداره‌کل میراث‌فرهنگی در سامان‌دهی مجموعه تاریخی بازار قم ابراز کرد: طبق تعهدات میراث‌فرهنگی در این تفاهم‌نامه، عملیات مرمت سقف و بام مجموعه بازار تاریخی قم شامل بازار کهنه، نو و تیمچه با هزینه حدود ۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و استانی آغاز شد.

وی با بیان اینکه شهرداری با کف‌سازی بازار کهنه به تعهدات خود عمل کرده است، گفت: مشارکت و همراهی کسبه، دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی در احیای بازار سنتی قم مورد تأکید است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم از مشارکت این اداره‌کل  با کسبه بازار تاریخی برای ساخت درهای چوبی مغازه‌ها خبر داد و گفت: در قالب طرح مرمت مشارکتی اداره‌کل با مالکان، ۵۰ درصد از هزینه‌ها تأمین می‌شود.

وی بازار سنتی قم را بخشی از هویت تاریخی و شناسنامه شهر دانست و افزود: بازار کهنه قم برای سامان‌دهی و تبدیل‌شدن به بازارچه دائمی صنایع‌دستی نیازمند تسهیلات و همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی است.

ارجمندی واقع‌شدن بازار کهنه در محور مسجد جامع_مدرسه جهانگیرخان تا مجموعه چهل اختران را یک محور گردشگری عنوان کرد و گفت: با بهسازی و زیباسازی فضای بازار تاریخی می‌توان جذابیت‌های بصری را برای گردشگران به ارمغان آورد.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/gq0g

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا