اجتماعیویژه

استان قم در اجرای پروژه مسکن رتبه سوم در کشور را دارد

مدیر کل راه و شهرسازی استان قم:

مدیر کل راه و شهرسازی استان قم گفت: استان قم در اجرای پروژه مسکن رتبه سوم در کشور را دارد.

به گزارش ندای قم ،محمد صادقی در جلسه رسمی شورای اسلامی استان قم با ارائه عملکرد و فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه مسکن و راه اظهار داشت: در بحث مسکن و راههای استان، اتفاقات خوبی افتاده است، البته موضوع فقط ارائه آمار نیست و واقعیتی است که متاسفانه در این زمینه اطلاع رسانی دقیقی نمی‌شود و این ایراد بزرگی به شمار می‌رود.

وی افزود: باید مردم در جریان فعالیت‌ها، قرار بگیرند و این باعث دلگرمی و امید مردم می‌شود، جامعه امروز نیاز به امیدآفرینی دارد، در این راستا در دولت جدید اقدامات خوبی شکل گرفته است که با پیگیری‌هایی که در سطح استان انجام می شود همدلی و هم افزایی خوبی را در استان شاهد هستیم.

صادقی تصریح کرد: شرایطی که در استان قم حاکم است بی نظیر بوده و چنین دوره‌ای در تعامل و همراهی میان مدیران و نمایندگان قابل توجه است، امورات استان نیز نسبت به قبل بهتر می‌شود و کارهای بزرگ و ماندگاری نیز در دوره‌های قبل شکل گرفته است.

صادقی بیان کرد: در این دوره به دلیل همدلی، تلاش‌ها بیشتر نمود پیدا کرده است در دوران قبل نیز تلاش‌های خوبی شکل گرفت که جای تقدیر دارد، اما موقعیت امروز با این تعامل باعث شده کارها با سرعت بیشتری پیش می‌رود.

وی عنوان کرد: در حوزه استحفاطی ما نیز اقدامات قابل توجهی در سطح شهر و استان و بخش‌ها انجام می‌شود، از جمله طرح‌های هادی که چند سالی است به طور گسترده در روستاها دنبال می‌شود اما از ابتدای حضور بنده تاکید شد تا جایی که امکان دارد مساعدت و همراهی و تسریع در چارچوب قوانین شکل بگیرد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان قم خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شهرهای زیر 50 هزار نفر را به شورای ماده 5 استان تبدیل کرده اند، ولی برای آن شرطی در نظر گرفته شده است که صرفا اراضی دولتی باشد، در این باره یک سری از شهرها مراجعاتی وجود دارد که محدوده آنها را اضافه کنند.

وی گفت: بحث تنفیذ اراضی دولتی است و اراضی غیر دولتی نیز روال خود را دارد، در بحث بخش‌ها و روستاها در طرح هادی نیز آمادگی لازم وجود دارد توجیهات فنی صورت بگیرد.

 

آخرین اقدامات انجام شده برای ساخت مسکن در شهرهای تابعه

صادقی افزود:در ناحیه دستجرد نزدیک به 5 هکتاررا آزاد کرده ایم و 20 هکتار دیگر آماده سازی می‌شود، در گلستان نیز بیش از دو دهه مشکلاتی وجود دارد، در این جا 900 قطعه وجود دارد که کم نیست یعنی به اندازه وسعت کنونی دستجرد قطعه زمین اضافه می شود.

وی تصریح کرد:در پایان سال قبل مجوزهایی را از وزارت خانه اخذ کردیم و اراضی قابل بهره‌برداری است، در شهر کهک نیز 21 هکتار الحاق شد و اولویت بخش کهک است، این امر بخشی از مشکلات مسکن را حل می کند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان قم بیان کرد:در سلفچگان نیز جلساتی برگزار شد که محدودیتی وجود ندارد، همچنین قنوات نیز مطرح شد اما متاسفانه اراضی در قنوات وجود ندارد و در کارگروه امور زیربنایی این موضوع مطرح و 350 هکتار الحاق شد.

وی عنوان کرد: تنها مشکل ما در جعفریه است، چون اراضی آستانه ای است و بحث‌های شرعی دارند وگرنه آمادگی داریم موافقت نامه‌ها را بگیریم، در این 4 شهر اعلام شده مشکل زمین حل شده است.

صادقی در ادامه اظهار داشت: در قم نیز موضوع 560 هکتاری وجود دارد و پیش بینی هایی شده است که طایقان و جنت آباد و اسلام آباد جنب قنوات بخشی از این اراضی انجام می‌شود، بحث ویلایی و اپارتمانی شروع نیز شروع شده که 560 هکتاری آپارتمانی بوده و ویلایی در کارگروه آمده و طراحی و مطالعاتی را آغاز کرده ایم.

وی گفت: در دستجرد و کهک نیز اقداماتی را آغاز کرده‌ایم و بنا داریم شهرهای قم را قوت ببخشیم، چرا که اکثر شهرهای ما در واقع روستاست و باید توسعه یابد.

باید شهرها و شهرداری  های تابعه استان را تقویت کنیم

مدیر کل راه و شهرسازی استان قم افزود: 95 درصد از جمعیت استان در شهر قم زندگی می‌کنند و باید شهر و شهرداری را تقویت کنیم تا شهرهای قم نیز توسعه یابد و تراکم شهر قم کاسته شود.

وی با بیان اینکه استان قم در اجرای پروژه مسکن رتبه سوم در کشور را دارد عنوان کرد: متاسفانه نوسانات دلار و تورم، تاثیر منفی بر قیمت مصالح در اجرای پروژه های مسکن گذاشته و هزینه‌ها افزایش یافته است.

صادقی بیان کرد: امسال 70 هزار نفر شرایط شان برای پروژه احراز شده است و برای 60 درصد از این عزیزان اقدامات لازم آغاز شده است، همچنین برآن هستیم در در طرح های هادی و تفضیلی بتوانیم کمک بخشی از مشکلات مسکن را حل کنیم.

وی خاطرنشان کرد:در کمیسیون، برنامه‌ها به روز شده تا سرمایه گذاران معطل نشوند، نگاه ما توسعه شهرها ودرآمد زایی است، در این باره لکه‌هایی که نیاز به تغییر کاربری دارد مورد توجه قرار می‌گیرد.

مسیر قم به جعفریه احیا می‌شود

مدیر کل راه و شهرسازی استان قم در حوزه راه نیز گفت: جعفریه دارای مشکلات زیادی به لحاظ راه بود و تصادفات زیادی انجام می‌گرفت که در این باره اعتبارات خوبی گرفته شد و برای یک ماه دیگر پیمانکار از قم می‌آید و مسیر قم به جعفریه احیا می‌شود.

وی افزود:جاده نیزار نیز بحث های فنی و حقوقی‌اش حل شده و ایمن‌سازی در دستور کار است که 7 کیلومتر قبل از عید تمام شد و دو بانده کردن مسیر آغاز گردید، براین اساس همه راههای استحفاظی استان قم چهار بانده می‌شود، برخی راهها روکش می خواهد و نیازی به ساخت ندارد.

صادقی بیان کرد: جاده پردیسان به کهک نیز اعتبارات لازم را دریافت کرده است، این پروژه سال گذشته کلنگ زنی شد و در حال اجراست.

وی ادامه داد: پل راه آهن نیز مناقصه آن آغاز می‌شود و جاده به میدان آیت الله بهجت متصل خواهد شد که در کمتر از یک سال 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، در این راستا کاهش زمان اجرای پروژه ها در دولت سیزدهم یکی از رویکردهای مهم است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان قم تصریح کرد: قرار است جاده قدیم قم را چهار بانده کنیم که 180 میلیارد تومان اعتبار گرفتیم و 60 کیلومتر حوزه استحفاظی است و این جاده تاثیر زیادی در توسعه قم دارد.

وی بیان کرد: 5 هزار میلیارد تومان کمربندی کنار گذر غربی سلفچگان به نام شهید سلیمانی در دست اقدام است که از شهرک شکوهیه به جعفریه و سپس سلفچگان می رود، در این باره پیگیری‌های لازم صورت گرفت؛ اجرای پروژه در مدیریت ترافیک استان و کاهش تصائفات تاثیر زیادی دارد.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/06w1

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا