حوزه علمیهویژه

نسل جوان را با عرصه کشاورزی و دامداری آشنا کنید

آیت‌الله اعرافی در دیدار رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم:

مدیرحوزه‌های علمیه گفت: با یک اقدام فرهنگی متناسب، نسل جوان را با عرصه کشاورزی و دامداری آشنا کنید.

به گزارش ندای قم به نقل از خبرگزاری حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی مدیرحوزه های علمیه عصر روزشنبه در دیدار رئیس و معاونین سازمان جهادکشاورزی استان قم، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه(س)، اظهارکرد: امروز موضوع غذا و سلامت غذایی از مسائل مهم جامعه است که از نظر اهمیت در اولویت اصلی قرار دارد و شرط آن سلامت و حلیت غذاست و این مهمترین شاخص می‌باشد و لذا راهبری این مهم دست شما است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ادامه داد: حس این مسئولیت راهبری غذای سالم و اقتدار غذایی و تأمین سلامت، حلیت، طهارت، دلپذیری غذا در ابعاد مختلف و طیف مختلف، این وظیفه مهمی است که بر دوش جهادکشاورزی است بخصوص در استان قم که علاوه بر تأمین نیازهای خود مردم، وظیفه ای کشوری و فراملی دارد. این شهر ساکنینی از تمام ایران و اقصی نقاط دنیا دارد که بازخورد آن را در تمام ایران و فراتر از مرزهای کشور خواهید دید.

عضو فقهای شورای نگهبان بیان کرد: راهبری غذای سالم، پاک و طیب از منظر کلی بسیار مهم و دارای جایگاه ارزشمندی است و لذا کارکشاورزی و دامداری دارای یک حس معنوی، انسانی و عاطفی است که علاوه بر سختی و مشقتی که دارد، در ابعاد روحی و روانشناختی اثرگذاری حائز اهمیتی دارد.

آیت‌الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود مدیریت منابع آب را مورد توجه قرار داد و گفت: موضوع کمبود آب و منابع زیرزمینی، مسئله‌ای جدی و حائز اهمیت است که باید توسط مدیریت استان پیگیری شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خطاب به مدیران سازمان جهادکشاورزی استان قم افزود: فرهنگ وفرهنگ سازی بخش دیگری از رسالت شما در جهاد کشاورزی است. امروز با فرهنگ سازی و انجام برنامه های فرهنگی می بایست نسل جوان را با عرصه کشاورزی و دامداری آشنا کنید، امروز بسیاری از نسل جوان شناخت چندانی از عرصه کشاورزی و دامداری ندارند.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به ادغام جهادکشاورزی و جهادسازندگی، خاطرنشان کرد: باید جهادسازندگی و رسالت آن را در دل خود زنده نگهدارید و نسبت به اهداف آن اهتمام داشته باشید.

امام جمعه قم خواستاری توجه وزارت جهادکشاورزی به کشاورزان و دامداران شد.

 رئیس سازمان جهادکشاورزی استان قم:

۱۰۴ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان موجود است

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان قم ا نیز دراین دیدار ز افتتاح پردیس فناوری جهادکشاورزی استان در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

محمدرضا حاجی‌رضا ، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) اظهارکرد: امروز مسئول تامین امنیت غذایی مردم به عنوان یکی از مهمترین مولفه‌های قدرت برعهده سازمان جهاد کشاورزی است، در همین رابطه باید تاکید کرد بیش از ۸۵ درصد پروتئین مورد نیاز مردم توسط بهره‌برداران بخش‌کشاورزی در داخل تامین می‌شود.

عضو شورای اداری استان قم افزود: در همین ارتباط نیازمند استفاده هرچه‌ بیشتر از ظرفیت‌ مراکز دانشگاهی استان و حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه تولید، انتقال و کاربردی کردن دانش در بخش کشاورزی استان برای حل مشکل‌ها هستیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم ادامه داد: این ظرفیت بزرگی است که می‌توان از آن استفاده کرد تا سازمان جهاد کشاورزی قم در اجرای برنامه های خود جامع تر عمل کند. لذا، ظرفیت‌های کشاورزی ما در سطح کشور و در راستای آن در محدوده استان قم به حدی است که بتوانیم به خوبی نیازهای غذایی مردم را تامین کنیم.

مدیرکل جهاد کشاورزی قم با اشاره به این که ۱۰۴ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان موجود است، اظهارداشت: در این میان ۶۴ هزار هکتار سطح زیر کشت مزارع و باغ هاست که ۴۲ هزار هکتار آن زراعی و ۲۲ هزار هکتار آن باغی است.

حاجی‌رضا بیان کرد: بخش کشاورزی استان قم ظرفیت تولید سالانه ۸۰۰ هزار تُن مصول در حوزه‌های مختلف گیاهی، دامی، ‌ شیلات و گلخانه‌ای را دارد.

مهمترین ظرفیت بخش کشاورزی قم در حوزه دام و طیور است

وی ادامه داد: مهمترین ظرفیت بخش کشاورزی استان قم در حوزه دام و طیور است، چراکه قم از جمله مهمترین باراندازهای دام کشور به‌شمار می‌آید و وجود مجتمع‌های بزرگ دامپروری به آن ظرفیت ویژه‌ای در این بخش بخشیده‌است، ‌ به نحوی که ۲ درصد پروتئین مورد نیاز کشور در قم تولید می‌شود.

مدیرکل جهاد کشاورزی قم گفت: بر اساس برنامه آمایش سرزمین استان به دنبال حفظ سطح سبز قم هستیم به نحوی که جامعه ۱۴ هزار نفری بهره‌برداران بخش کشاورزی استان بتوانند از فعالیت خود بیشترین بهره‌وری را داشته باشند.

اجرای راهبرد تغییر الگوی کشت در استان قم

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع اجرای راهبرد تغییر الگوی کشت در استان قم اشاره کرد و بیان داشت:‌بحث الگوی کشت را به عنوان یک دغدغه مهم دنبال می‌کنیم، در طول سه‌سال گذشته اقدام‌های خوبی در این رابطه انجام شده‌است تا علاوه بر حفاظت از آب و خاک، میزان تولید محصولات در بخش کشاورزی قم گسترش یابد.

حاجی‌رضا افزود: گسترش کشت گلخانه‌ای از جمله مهمترین برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی قم است و در این ارتباط هر سال ۵۰ هکتار به سطح زیر کشت گلخانه‌های استان افزوده خواهد شد و در همین راستا توسعه کشت گیاهان دارویی نیز با توجه به شرایط خاصی که برخی از مناطق استان دارند، ‌ به جد در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قم قرار گرفته‌است.

وی تاکید کرد: در حوزه انجام کارهای زیربنایی نیز برای توسعه فعالیت‌های بخش کشاورزی استان به خصوص در بخش آب و خاک همه ظرفیت‌های خود را به کار گرفتیم.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/k5c6

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا