حوزه علمیه

فرهنگ و سنت‌های گذشته حوزه حفظ شود

آیت الله العظمی سبحانی در اجلاسیه اساتید تأکید کرد:

حضرت آیت الله سبحانی گفتند: برای تربیت مبلّغ باید کوشش‌های بسیاری انجام شود تا بتوانیم در عرصه ملی و بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشیم.

به گزارش ندای قم، حضرت آیت الله سبحانی شامگاه چهارشنبه در اجلاسیه اساتید سطوح عالی، خارج و مراکز تخصصی حوزه علمیه قم که در سالن همایش‌های مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، اظهار کردند: قرآن کریم در آیات متعدد به وحدت امر می‌کند.

ایشان با اشاره به اینکه در برخی از آیات تفرق به عنوان یکی از عذاب‌های الهی یاد شده است، مطرح کردند: جمعیت متفرق از انسان‌هایی که در چاه گرفتار شده است تشکیل شده است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه اگر بخواهیم به پیشرفت برسیم نیز نیازمند وحدت هستیم، عنوان کردند: حوزه در دوران بعد از انقلاب اسلامی پیشرفت‌های بسیاری داشته و کسی نمی‌تواند این پیشرفت‌ها را نادیده بگیرد.

ایشان با اشاره به اینکه در این دوران تفسیرهای متعددی نگارش شده است، خاطرنشان کردند: این تفسیرها کامل و به بهترین شکل نگارش شده‌اند.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه در حوزه علوم قرآنی نیز پیشرفت‌های بسیاری را شاهد هستیم، تصریح کردند: در حوزه کلام نیز تخصص ایجاد شده و کتاب‌های خوبی از جمله دانشنامه کلام اسلامی نگارش شده است.

ایشان با اشاره به اینکه مجله تخصصی کلام نشانگر تکامل حوزه است، یادآور شدند: در حقیقت حوزه علمیه حوزه فقهی و اصولی است. امروز حوزویان در موضوعات نوظهور نیز ورود پیدا کرده و زحمات بسیاری در این راستا کشیده‌اند.

ایشان با بیان اینکه نکاتی نیز باید در حوزه رعایت شود، ابراز کردند: در درجه نخست باید فرهنگ و سنت‌های حوزه را حفظ کنیم.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به اینکه فرهنگ و سنت آیت الله حائری باید به تمام معنا حفظ شود، بیان کردند: تعبیرهایی که در حوزه بکار می‌رود همان حجت الاسلام، حجت الاسلام والمسلمین، آیت الله و … است و نباید از کلمات خارج در این راستا استفاده شود.

ایشان با بیان اینکه استاد در حوزه در گذشته انتخابی بوده است، اظهار داشتند: یکی از محاسن حوزه نسبت به دانشگاه در گذشته انتخابی بودن اساتید بوده است درحالی که در دانشگاه اساتید انتصاب می‌شوند.

این مرجع تقلید افزودند: امروز نیز باید تلاش کنیم این موضوع رعایت شود و یا حداقل در کنار انتصاب اساتید، راه انتخاب استاد را نیز برای طلاب باز بگذاریم.

ایشان با اشاره به اینکه باید برای تدریس‌ها متخصص انتخاب کنیم، مطرح کردند: شیوه امتحانات باید تغییر کند .

حضرت آیت الله سبحانی اضافه کردند: ارزیابی طلبه با امتحان کتبی و شفاهی محقق می‌شود نه با امتحان‌های تستی، در نتیجه باید در این موضوع شاهد تجدید نظر باشیم.

ایشان با بیان اینکه مبلّغ‌های خوبی داریم ولی این مبلّغ‌ها کافی نیستند، عنوان کردند: برای تربیت مبلّغ نیز باید کوشش‌های بسیاری انجام شود تا بتوانیم در عرصه ملی و بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشیم.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه نیازمند مجله بین المللی فقهی هستیم، خاطرنشان کردند: این مجله باید شامل افکار نو برای تمام مسلمین باشد.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/jwy3

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا