حوزه علمیه

دانشگاه قم در زمینه پیشرفت‌های علمی در ایران و جهان سرآمد باشد

آیت الله اعرافی در آیین تجلیل از استادان نمونه دانشگاه قم:

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: دانشگاه قم در حوزه جذب دانشجویان بین‌المللی ظرفیت مطلوبی دارد که باید از آن برای گسترش فرهنگ ایرانی و اسلامی و زبان فارسی در سطح جهانی استفاده کرد.

به گزارش ندای قم ،آیت الله علیرضا اعرافی روز دوشنبه در آیین تجلیل از استادان نمونه دانشگاه قم، بیان داشت: داشتن رویکرد بین‌المللی در برنامه‌های دانشگاه قم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید این موضوع که نقش مهمی در کسب اقتدار علمی دارد با درنظر گرفتن همه شرایط و فراهم کردن بسترهای لازم، مورد توجه باشد.

عضو هیات امنای دانشگاه قم با اشاره به این که نیازمند ارائه الگوی تربیتی جامع و متوازن دانشگاهی هستیم،‌ گفت: حتما باید دانشگاه قم در زمینه پیشرفت‌های علمی در ایران و جهان سرآمد باشد و رویکردهای فلسفی و اخلاقی را در فعالیت‌های علمی مورد توجه قرار دهد.

وی افزود: در همین رابطه توجه به حوزه تولید فناوری‌های مرتبط با علوم انسانی موضوع مهمی است که دانشگاه قم با استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان در این زمینه می‌تواند نقش موثری داشته باشد.

امام جمعه قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که برای پیشرفت‌های علمی و اخلاقی باید تلاش مستمر داشت، افزود: حرص داشتن در زمینه کسب فضایل معنوی و اخلاقی برخلاف امور مادی، امری پسندیده است و باید این موضوع در محیط‌ های علمی مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین با بیان این که از سال 1360 با مجموعه‌های دانشگاهی کشور در ارتباط بوده‌است، گفت: در طول این سال‌ها فضای علمی کشور از نظر تدوین اسناد بالادستی و نقشه جامع، حضور هزاران عضو هیات علمی و استادان برجسته، توسعه فضاهای آموزشی و تجهیزات آزمایشگاهی،‌ گسترش رشته‌های دانشگاهی، افزایش چشمگیر دانشجویان تحصیلات تکمیلی، عدالت منطقه‌ای در برخورداری از مراکز دانشگاهی، کسب رتبه‌های برتر در شاخص‌های مختلف علمی و فناوری، رشد مقالات پژوهشی و بسیاری دیگر از موارد، با پیشرفت خوبی مواجه بوده‌است.

اعرافی گفت: در حوزه علوم انسانی نیز حرکات خوبی انجام شده‌است تا این علوم با توجه به فضای کشور ساماندهی شود البته در کنار تمامی این پیشرفت‌ها نقاط ضعفی هم وجود دارد که نیاز است با تلاش روزافزون برای جبران آن‌ها تلاش کنیم و خود جامعه دانشگاهی باید پیشگام حل مسائل باشد.

وی افزود: دانشگاه‌های ما باید در بستر فرهنگ ایرانی و اسلامی،‌ به فضای جامعه نزدیک شوند و در جریان فعالیت‌های پژوهشی، نظریات کاربردی برای حل مسائل روز جامعه را ارائه دهند.

دانشگاه قم باید قطب علوم اسلامی و انسانی باشد

رییس دانشگاه قم نیز در این آیین گفت: رعایت نکات اخلاقی و اجتماعی در محیط علمی دانشگاه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که این مهم در دانشگاه قم به صورت جدی مورد توجه قرار دارد.

حجت الاسلام و المسلمین احمد حسین شریفی با اشاره به این که سرآمدی علمی، تربیت ولایی و نشاط معنوی شعارهای اصلی دانشگاه قم است، افزود: ما در این دانشگاه بر روی مسائل فرهنگی توجه ویژه‌ای داریم.

وی در ادامه با بیان این که در جنگ تمام عیار فرهنگی به سر می‌بریم، اظهار داشت: دشمنان تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند که از میان ما قربانی بگیرند و ما باید با بصیرت و آگاهی توطئه آنان را خنثی کنیم.

وی همچنین گفت: از دانشگاه قم انتظار می‌رود قطب علوم اسلامی و انسانی باشد و ما در این ارتباط برنامه‌های متنوعی را تدارک دیده‌ایم تا با حمایت مادی و معنوی از استادان و دانشجویان دانشگاه در این مسیر گام برداریم.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/kpfa

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا