حوزه علمیهویژه

توجه به معیشت مردم،اتمام پروژه های نیمه تمام

در دیدار وزیر کشور با مراجع وعلمای قم تاکید شد:

ندای قم / گزارش / روح اله کرمانی ؛اسکندر مومنی وزیر کشور روز پنجشنبه پس از آئین معارفه اکبر بهنام‌جو به عنوان استاندار جدید قم باتعدادی از مراجع و علمای قم دیدار کرد. در این دیدار ها مراجع وعلما بررفع مشکلات معیشتی ، اتمام پروژه های نیمه تمام قم،ارتباط نزدیک استاندار با مردم و توجه به حجاف وعفاف تاکید نمودند. وزیر کشور نیز در این دیدار ها گزارشی از فعالیت های دولت ارائه دادو تاکیدداشت توجه به معیشت مردم یکی از اولویت های اصلی دولت می باشد.
وزیر کشور با حضور در دفاتر آیات سبحانی‌، جوادی‌آملی، نوری‌همدانی، مکارم‌شیرازی، حسینی‌بوشهری و سعیدی با آنان دیدار و گفت‌وگو کرد.
آیت الله جوادی آملی:
استانداران باید در ارتباط نزدیک با مردم باشند
آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید در دیدار وزیر کشورگفت: استاندار یک استان باید در ارتباط نزدیک با مردم آن استان باشد و خواسته‌ها و نیازهای آنها را درک کند، نه این که تنها به اجرای دستورات بالادستی بپردازد.
این مرجع تقلید با بیان این که مردم ایران مردمی بزرگ و اصیل هستند، اظهار کرد: “ما” یعنی مردم ایران، نه فقط حوزویان یا دانشگاهیان، مردم ایران مردمی بزرگ و بزرگ‌ زاده‌اند و این ملت بزرگ باید با بزرگواری اداره شود.
وی تاکید کرد: مسئولان استانی باید با مشورت نخبگان، حوزویان و دانشگاهیان، برای رفع مشکلات استان تدبیر کنند و در جهت تامین منابع پایدار برای استان، اقدام لازم را به عمل آورند.
آیت‌ الله جوادی آملی با اشاره به اهمیت درس گرفتن از سیره اهل بیت (ع) بیان کرد: اهل بیت عصمت و طهارت، راه زندگی را به ما آموخته‌اند، نمونه آن در قرآن کریم ذکر شده است که اهل بیت غذای خود را به یتیم، مسکین و اسیر دادند.
باید جلوی فساد و حقوق‌های نجومی گرفته شود
وی ادامه داد: در مدینه که شهر اسلامی بود اسیر مسلمان نداشتیم؛ بلکه اسیران جنگی، کفاری بودند که برای جنگ آمده بودند، حضرت فرمود الآن حکومت به دست ما است، گرچه این اسیر کافر آمده بود تا در جنگ ما را بکشد ولی الان اسیر ماست و ما باید شکمش را سیر کنیم، مسئولان نیز نسبت به همه مردم ایران با هر عقیده ای مسئولیت دارند و باید به مسئولیت خود عمل کنند.
آیت الله جوادی آملی همچنین به اهمیت استفاده از منابع طبیعی کشور اشاره و بیان کرد: در حدیثی از امیرالمؤمنین نقل شده است که «مَن وَجَدَ ماءً وَ تُراباً فَافتَقَرَ فَأَبعَدَهُ اللهُ»؛ کشوری که آب و خاک دارد و نتواند خود را اداره کند و نیازمند دیگران باشد، از رحمت الهی دور است. کشور ما دارای منابع طبیعی و ثروت فراوان است. باید جلوی فساد و حقوق‌های نجومی گرفته شود و با مدیریت صحیح از این منابع به درستی بهره‌برداری شود.
آیت الله مکارم شیرازی خواستار تعیین تکلیف فرودگاه قم شد
آیت الله مکارم شیرازی نیز دردیدار وزیر کشور، خواستار تعیین تکلیف فرودگاه قم برای تسهیل رفت و آمد زائران داخلی و خارجی به این شهر زیارتی و نیز توجه به مسئله حجاب شد.
آیت الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید در دیدار با وزیر کشور گفت: با سر کار آمدن استاندار و مسئول جدید، مردم باید تغییرات را مشاهده کنند.
وی در ادامه از زحمات استاندار پیشین قم قدردانی و تصریح کرد: انتقاد سازنده خوب و نیاز است، گرانی، مسکن و موضوع درمان از جمله مسائل مردم است که باید رسیدگی شود.
آیت الله مکارم شیرازی همچنین خواستار تعیین تکلیف فرودگاه قم برای تسهیل رفت و آمد زائران داخلی و خارجی به این شهر زیارتی و نیز توجه به مسئله حجاب شد.
وی ، حجاب را از مسلمات دین اسلام برشمرده و افزود: برخی قصد تخریب حجاب بانوان از طریق کتاب و دیگر برنامه ها را دارند که باید ضمن آموزش صحیح حجاب به بانوان، جلوی این تخریب ها گرفته شود. البته باید توجه شود که برخورد قهری و خشونت آمیز در این زمینه نتیجه معکوس دارد
آیت‌الله نوری همدانی:
اولویت رسیدگی به وضعیت معیشتی مردم است
آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید شیعیان نیز در دیدار با وزیر کشور گفت: امروز اولویت اول رسیدگی به وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم است چرا که مردم بسیار از این نظر در مشکل هستند.
وی با تاکید بر رسیدگی به وضعیت معیشت مردم عنوان کرد: امروز اولویت اول رسیدگی به وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم است چرا که مردم بسیار از این نظر در مشکل هستند.وی با تأکید بر بهره مندی از دستورات حضرت امیر مومنان علی «علیه السلام» در نهج‌البلاغه مبنی بر اهمیت دادن به مردم گفت: یکی از بهترین عبادات خدمت به مردم است‌، لذا بايد به تکریم مردم توجه داشت و مردم ادارات‌ را خانه خود بدانند. ا
ين مرجع تقلید با تشکر از زحمات و خدمات استاندار پیشین قم برای موفقیت استاندار جدید دعا کرد و خواستار توجه بیشتری به قم بواسطه جایگاه این شهر و حضور و رفت و آمد مردم از کل کشور و بعضی از کشورها به این استان شد.
آیت الله سبحانی:قانون عفاف و حجاب را اجرا کنید
آیت الله سبحانی نیز در دیدار وزیر کشور، خواستار اجرای قانون عفاف و حجاب شد.
وی با اشاره به جایگاه ویژه استان و شهر مقدس قم گفت: این شهر را بعد از نجف به عنوان مرکز روحانیت اصیل می‌شناسند و خواستار توجه هر چه بیشتر به قم شد.
وی با تاکید بر لزوم اجرای قانون عفاف و حجاب و لزوم توجه هر چه بیشتر به این موضوع مهم افزود: مقوله عفاف و حجاب باید به خوبی اجرا شود و رعایت این مهم در قم باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.
این مرجع تقلید همچنین با اشاره به بلاتکلیف بودن وضعیت مونوریل قم گفت: این طرح باید تعیین تکلیف و وضعیت آن مشخص شود تا چهره شهر زیباتر شود.
آیت الله حسینی بوشهری: طرح‌های نیمه تمام قم نیازمند کار ویژه است
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز دردیدار وزیر کشورگفت: تعیین تکلیف طرح‌های نیمه تمام استان قم مانند مونوریل، فرودگاه و مترو نیازمند یک کار ویژه است تا این مشکلات در استان نیز هرچه سریع‌تر حل شود.
آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری با اشاره به طرح‌های نیمه تمام قم عنوان کرد: استاندار جدید حتما ادامه کارهای مثبت شروع شده از قبل و شروع کارهای مثبت انجام نشده را مد نظر داشته باشد.
وی ابراز کرد: از طرفی به مساله اشتغال جوانان نیز باید توجه کرد تا مشکل بیکاری آن‌ها نیز به برکت اهل بیت (ع) حل و فصل شود و البته کارها و فعالیت‌هایی را در استان آغاز کنید که سنخیتی با قم و ملاحظات آن داشته باشند.
نیازهای قم جمع آوری شود تا یک به یک به انجام برسند
آیت الله حسینی بوشهری گفت: باتوجه به اینکه شهر قم یک شهر زائر پذیر است، نیازمند امکانات خاص خود برای زائران است، چرا که با چندین استان در ارتباط بوده و لازم است برای زواری که به این شهر می‌آیند امکانات رفاهی فراهم باشد. بنابراین توصیه می‌شود فهرست جامعی از نیازهای قم جمع آوری شده تا یک به یک به انجام برسند.
وی ضمن مهم شمردن انتخاب استانداران تاکید کرد: انتخاب استاندار برای استان‌های مختلف، باتوجه به شرایط و مسائل مهم هر استان، امر مهمی محسوب می‎‌شود.
آیت الله حسینی بوشهری ادامه داد: نکته‌ای که باید مورد توجه قرار دهید این است که نسبت به ابقاء استانداران سابق، یا جابجایی‌ها از استانی به استان دیگر و یا تعیین استاندار جدید برای برخی استان‌ها، هرچه سریع‌تر تصمیم‌گیری کرده تا وضعیت استان‌ها مشخص و معین شود.
عزل و نصب‌ها بدون هماهنگی با استانداران انجام نشود
وی در خصوص افزایش اختیارات استانداران عنوان کرد: اختیاراتی که امکان واگذاری آنها وجود دارد به استانداران داده شود تا برای هر مساله جزئی نیاز به پیگیری و تماس با وزارت کشور نداشته باشند که این‌ها به سرعت پیشرفت در استان نیز کمک می‌کند.
نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: مساله مهم دیگر این است که عزل و نصب‌ها نیز بدون هماهنگی با استانداران انجام نشود که این هماهنگی کامل میان مسئولین و استانداران، باعث ایجاد یک انسجام و الفت میان مسئولان و استانداران می‌شود که منجر به ترقی و توسعه استان خواهد شد.
آیت‌الله سعیدی: مسئولان به خوراک فکری و منابع خبری خود دقت کنند
تولیت حرم مطهر بانوی کرامت نیز دردیدار وزیر کشور با بیان اینکه انسان باید علاوه بر غذای مادی، به خوراک فکری و معنوی خود هم توجه داشته باشد و از منابع درست تغذیه فکری کند، گفت: مسئولان برای اینکه بتوانند خوب فکر کنند باید از منابع خبری و فکری درستی برخوردار باشند و ضمن این که حرف همه جریان‌ها و فکرها را می‌شنوند به بهترین نظرها عمل کنند.
آیت‌الله سید محمد سعیدی با بیان اینکه خداوند می‌فرماید در این دنیا غذای حلال بخورید و عمل صالح انجام دهید، اظهار داشت: انسان باید علاوه بر غذای مادی، به خوراک فکری و معنوی خود هم توجه داشته باشد و از منابع درست تغذیه فکری کند.
تولیت حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه مسئولان برای اینکه بتوانند خوب فکر کنند باید از منابع خبری و فکری درستی برخوردار باشند، گفت: مسئولان باید ضمن این که حرف همه جریان‌ها و فکرها را می‌شنوند وقتی به مرحله عمل رسید بر اساس بهترین اندیشه‌ها عمل کنند.
وی تصریح کرد: گاهی یک حرف را از زبان کسی می‌شنوید که ممکن است در حزب و جریان شما نباشد؛ ولی خداوند او را واسطه قرار داده تا این حرف و اندیشه را به شما برساند؛ بنابراین نباید از شنیدن حرف دیگران دریغ کرد.
دیدار وزیر کشور با نماینده آیت الله سیستانی
وزیر کشور همچنین با حجت الاسلام و المسلمین شهرستانی نماینده آیت الله سیستانی در ایران دیدار کرد.
حجت الاسلام و المسلمین شهرستانی در این دیدار با اشاره به اقدامات دفتر آیت الله سیستانی در کشورمان گفت: ساخت بیمارستان فوق تخصصی نور و کتابخانه جامع ازاقدامات در دست پیگیری و ساخت قرار دارد و فاز اول بیمارستان نور با ۳۰۰ تخت امسال آماده بهره برداری خواهد شد.
توجه به معیشت مردم از اولویت‌های اصلی دولت است
در ابتدای این دیدارها اسکندر مومنی، وزیر کشور، با اشاره به مساله انتخاب استانداران جدید گفت: یکی از مهم‌ترین کارهایی که از ابتدای دولت باید انجام می‌گرفت انتخاب استانداران متناسب با هر استان بود و ما نیز تمام تلاش خود را برای انتخاب مناسب‌ترین افراد برای استان‌ها به کار گرفته‌ایم.
وی ادامه داد: از مهم‌ترین شاخص‌های ما برای انتخاب استانداران، انتخاب افراد کارآمد و منطبق با شرایط هر استان بود که استان قم نیز ملاحظات خود را داراست.
مومنی وزیر کشور همچنین گزارشی از روند انتخاب استاندار قم بیان کرد و افزود: قم جایگاه ویژه‌ای دارد و متناسب با شرایط ویژه‌ای این استان آقای بهنام جو از چهره‌های فرهنگی و باسابقه عمرانی و مرتبط بودن با روحانیت برای این استان انتخاب شدند.
وی در خصوص طرح‌های نیمه تمام گفت: ما طرحی را شروع نمی‌کنیم مگر اینکه حتما منابعی برای آن در نظر گرفته باشیم و بدانیم به سرانجام می‌رسد و طرح‌های قبلی نیز به ترتیب اولویت در دستور کار قرار خواهند گرفت.
وزیر کشور تاکید کرد: توجه به معیشت مردم از اولویت‌های اصلی دولت چهاردهم است.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/umsl

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا